Lees verder
Ik hou mij bezig met strategie, innovatie en organisatiestructurering, maar het meeste werk heb ik gedaan op het gebied van allianties, ecosystemen en partnerships. De impact van digitalisering op deze gebieden valt ook binnen mijn aandachtsgebied. Ik werk voor profit en non-profit organisaties.
Meer over de auteursNieuwe business modellen in consulting: Changing the Game
Blijf relevant voor je klant
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789490463427Samenvatting
Wat is de rol van de adviseur in de informatiemaatschappij? Nu kennis breed beschikbaar is, kenniswerk in rap tempo automatiseert en nieuwe adviesmethoden opkomen, komt het vak van adviseur onder druk te staan. De herstructurering van de adviesindustrie is in volle gang. Vertrouwde namen verdwijnen, nieuwe gamechangers komen op. Deze ontwikkeling biedt echter ook geheel nieuwe kansen voor consultants. Aan de hand van vele cases laat dit boek zien hoe interne en externe consultants nieuwe business modellen kunnen ontwikkelen, welke kennis daarvoor nodig is en hoe zij een nieuwe, op de 21e eeuw geschoeide relatie met hun klant kunnen aangaan.
De tools in het boek helpen bij het vinden van antwoorden op de vraag hoe relevant te blijven voor je klant. De auteurs delen hun bevindingen uit onderzoek naar innovatie in de consultancy. Via dit boek nodigen zij adviseurs - zowel intern als extern - hun klanten en wetenschappers uit tot het voortzetten van het debat over de toekomst van de adviesbranche. De fundamentele vragen die zij stellen, maken dit boek tot verplichte literatuur voor iedereen die belang stelt in de toekomst van de adviesbranche.
Specificaties
Expertrecensies (4)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Ard-Pieter de Man
Over Marguerithe de Man
Over Annemieke Stoppelenburg
Inhoudsopgave
1.1 Verspreiding van managementinnovaties
1.2 Commodifier, kundige, veranderaar
1.3 De tegenstroom
1.4 Economische waarde en verdienmodellen
1.5 Wat zijn de implicaties voor het adviesvak?
Case: Dutch: Zet coöperaties op rond duurzame thema’s en participeer daarin
2. Tien trends die gamechangers de ruimte geven
2.1 Afnemend kennisvoordeel van de adviseur
2.2 Adviesbureaus onderinvesteren in kennis en blijven daardoor achter in de kenniswedloop met de klant
2.3 Het voordeel om bij een adviesbureau te werken neemt af
2.4 De komst van de zzp’er
2.5 De komst van nieuwe business modellen
2.6 Organisaties bouwen hun eigen verandercapaciteit op
2.7 Nieuwe toetreders op de markt
2.8 Internationalisering van klanten
2.9 Groeiende invloed van inkoop
2.10 Regulering
Tool: Van trends naar gamechangers: In hoeverre herkent u deze trends in uw praktijk?
Case: Solutio consulting: Ontwikkelt proposities en markten samen met partnerorganisaties
3. De Business Model mixer voor consulting
3.1 Wat zijn business modellen?
3.2 Wat zien wij als een traditioneel business model?
3.3 Opzet van ons ondrzoek en verantwoording
3.4 De Business Model Mixer voor consulting
3.5 Hoe staat het met business modellen in de praktijk?
Tool: Hoe gebruikt u de business Model Mixer voor uw praktijk?
Case: Bol Adviseurs-Wyzr: neemt bedrijfsprocessen over
4. De klantkant: Wat vraagt de moderne consultant van de klant?
4.1 Waarom worden adviseurs ingehuurd?
4.2 Welke eisen stellen de nieuwe motieven en business modellen van consultants aan klanten?
Tool: Hoe klaar is uw klant voor nieuwe business modellen?
Case: Putmans advies: Online HR-advies voor het mkb
5. De revival van de interne adviseur
5.1 Hoe uniek zijn interen adviseurs?
5.2 Drie functies van de interne adviseur
5.3 Meer, minder of andere adviseurs?
5.4 Ontwerpvragen over het organiseren van de adviesgroepen
Tool: Hoe positioneert u zich als interne adviesgroep
Case: Radstad Consultancy: Zet haar specialisten in voor organisatievraagstukken
6. Consultants en kennis
6.1 Wat is de rol van kennis in het adviesproces
6.2 De (on)mogelijkheden van formele kennis
6.3 Welke kennis is over de uiterste houdbaarheidsdatum heen en welke niet?
6.4 Verchecklistisering en de platheidsparadox
Tool: Kritisch zelfonderzoek: Hoe valide is uw kennis nog?
Case: Het Ontwikkelingsgilde: Netwerk van zelfstandigen die dsamen werken, leren en innoveren
7. Waardeproposities ontwerpen
7.1“Ik heb geen proposities, ik lever maatwerk”
7.2“Proposities werken belemmerend op mijn kansen in de markt”
7.3Vier typen innoveerders
7.4Waardeproposities ontwerpen
Tool: Welke aandachtspunten zijn voor u van belang voor het maken van een waardepropositie?
Case: Florpartners: Hyperspecialist op tuinbouwcoöperaties
8. Transitie van een sector?
8.1 Drie groepen actoren
8.2 Een conserverend systeem
8.3 Een innoverend systeem
8.4 Routes naar systeeminnovatie
Case: Great Game of Business: Helpt organisaties doelen te realiseren door een aanpak gebaseerd op open Book management
Met dank aan
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan