Lees verder
Drs. Lauren Waardenburg is een PhD kandidaat bij het KIN Center for Digital Innovation, School of Business and Economics, Vrije Universiteit Amsterdam.
Meer over de auteursSlim managen van AI in de praktijk
Hoe organisaties slimme technologie implementeren
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789490463809Samenvatting
Artificial Intelligence (AI) houdt zich bezig met het creëren van computersystemen die taken kunnen volbrengen waarvoor normaal gesproken menselijke intelligentie is vereist. Hoe gaan organisaties met AI om?
Lauren Waardenburg, Marleen Huysman en Marlous Agterberg beschrijven hoe acht grote en hoofdzakelijk Nederlandse organisaties omgaan met het implementeren van AI. Ze besteden aandacht aan de uitdagingen die organisaties tegenkomen bij het managen van AI in de praktijk.
Op basis van de praktijkvoorbeelden die ze hebben onderzocht, hebben ze vier kernaspecten ontwikkeld voor het S.L.I.M. managen van AI:
- Socio-technische veranderprocessen
- Lokaal inzicht
- Interdisciplinaire kennis
- Moreel bewustzijn.
Ze bieden hiermee handvatten aan organisaties en moedigen ze aan om zich niet alleen bezig te houden met de introductie van AI, maar zich ook te allen tijde af te vragen of dit wel S.L.I.M. gebeurt.
Het boek Het 'S.L.I.M. managen van AI in de praktijk' richt zich op een breed publiek van diegenen die betrokken zijn bij de ontwikkeling, implementatie en het gebruik van AI. In het boek staat een holistisch perspectief centraal. De auteurs gaan in op de vele uitdagingen die er rondom AI zijn: organiseren voor data, het testen en valideren, het creëren van bruggen en de veranderingen in werk.
De kern van het boek bestaat uit praktijkvoorbeelden. De auteurs bieden hiermee een uniek perspectief op wat de introductie van AI in de praktijk voor organisaties betekent. Ze geven antwoord op vragen als: Hoe kom ik aan data? Wanneer is een systeem goed genoeg om daadwerkelijk taken over te gaan nemen? En hoe kunnen mensen worden voorbereid op het werken met AI?
De vier centrale aanbevelingen voor het managen van AI geven de lezer een unieke mogelijkheid om dit binnen de eigen organisatie vorm te geven.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Lauren Waardenburg
Over Marleen Huysman
Over Marlous Agterberg
Inhoudsopgave
1.1 Inleiding 12
1.2 Achtergronden van het boek 14
1.3 Selectie van praktijkvoorbeelden 16
1.3.1 Selectiecriteria 17
1.3.2 Beperkingen van het onderzoek 18
1.4 Hoofdstukindeling 19
1.5 Leeswijzer 21
2. Wat is AI? 24
2.1 Inleiding 25
2.2 Achtergronden van AI 25
2.2.1 Het begin van AI 25
2.2.2 Neurale netwerken 28
2.2.3 AI in het dagelijks leven 29
2.3 AI-technieken 30
2.3.1 Neurale netwerken 31
2.3.2 Machine learning 33
2.3.3 Artificial general intelligence 37
2.4 Samenvatting 38
3. Perspectieven op AI en werk 40
3.1 Inleiding 41
3.2 Veranderingen in kenniswerk en expertise 41
3.3 Nieuwe vormen van controle 43
3.4 Veranderingen in kennisvergaring en leren 44
3.5 Responsible AI 46
3.6 Samenvatting 48
4. Methoden en inleiding pr aktijkvoorbeelden 50
4.1 Inleiding 51
4.2 Onderzoeksmethoden 51
4.3 Algemene inleiding praktijkvoorbeelden 52
4.3.1 Centraal Beheer: Helpdesk chatbot 52
4.3.2 MultiCo - Recruitment: Predictive people analytics 54
4.3.3 KLM: Meals-on-board systeem 55
4.3.4 Politie: Predictive policing 56
4.3.5 LUMC – Radiologie: Predictive modeling bij tumoren 58
4.3.6 Volkswagen: Slimme generatoren 60
4.3.7 Philadelphia: Sociale robot 61
4.3.8 ABN AMRO: Anti money laundering systeem 63
4.4 Samenvatting 64
5. Organiseren voor data 68
5.1 Inleiding 69
5.2 De praktijk 70
5.2.1 Het proces van dataconstructie 70
5.2.2 Nieuwe functies voor dataconstructie 74
5.2.3 Van data naar algoritme 77
5.3 De uitdagingen van organiseren voor data 79
5.3.1 Uitdaging 1: Wat is nodig voor het maken van data? 80
5.3.2 Uitdaging 2: Koop je een extern ontwikkeld systeem of ontwikkel je het intern? 82
5.3.3 Uitdaging 3: Hoe zorg je dat dataspecialisten met organisaties kunnen samenwerken? 83
5.4 Samenvatting 84
6. Testen en valider en 86
6.1 Inleiding 87
6.2 De praktijk 88
6.2.1 Validatie aan de hand van technische voorwaarden en richtlijnen 88
6.2.2 Werkprocessen als onderdeel van validatie 92
6.2.3 Managen van verwachtingen en vertrouwen 94
6.3 De uitdagingen van testen en valideren 97
6.3.1. Uitdaging 1: Wat is de rol van ontwikkelaars in het test- en validatieproces? 98
6.3.2 Uitdaging 2: Hoe houd je rekening met interne en externe wet- en regelgeving en richtlijnen tijdens het test- en validatieproces? 100
6.3.3 Uitdaging 3: Hoe betrek je de gebruikers en de werkprocessen in het test- en validatieproces? 102
6.4 Samenvatting 104
7. De brugfunctie 106
7.1 Inleiding 107
7.2 De praktijk 108
7.2.1 De brugfunctie in de praktijk 109
7.2.2 De adaptieve brugfunctie 112
7.2.3 De risico’s van de brugfunctie 117
7.3 De uitdagingen van de brugfunctie 119
7.3.1 Hoe zorg je voor een ‘objectieve’ brugfunctie? 119
7.3.2 Wie kan een brugfunctie uitvoeren en binnen welk tijdsbestek? 121
7.3.3 Hoe zorg je voor circulariteit in de brugfunctie? 123
7.4 Samenvatting 124
8. Veranderingen in werk 126
8.1 Inleiding 127
8.2 De praktijk 128
8.2.1 Verrijking van werk door invoering AI 129
8.2.2 Verandering in verantwoordelijkheden en zeggenschap 131
8.2.3 Collectief veranderen 133
8.3 De uitdagingen van veranderingen in werk 137
8.3.1 Hoe kunnen we anticiperen op (indirecte) veranderingen van werk? 137
8.3.2 Hoe kunnen we AI inzetten ter ondersteuning van werk? 139
8.3.3 Hoe kan AI worden ingezet om als organisatie te leren? 141
8.4 Samenvatting 143
9. Hoe kunnen we AI slim managen? 144
9.1 Inleiding 145
9.2 Aanbevelingen voor het SLIM managen van AI 146
9.2.1 Socio-technische veranderprocessen 146
9.2.2 Lokaal inzicht 147
9.2.3 Interdisciplinaire kennis 148
9.2.4 Moreel bewustzijn 150
9.3 Tot slot 151
Dankwoord 154
Stichting Management Studies 155
Gepubliceerd onderzoek 156
Literatuur 160
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan