Lees verder
Communicatie-intelligentie
Een beproefde manier om beter samen te werken, leiding te geven en mensen te motiveren
Gebonden Nederlands 2021 2e druk 9789490463878Samenvatting
Mensen verschillen in hoe ze communiceren. Het krijgen van inzicht in de verschillende communicatiestijlen die er zijn en die je zelf hanteert, levert winst op in zowel persoonlijke als professionele relaties.
'Communicatie-intelligentie' gaat over de mix van zeven communicatiestijlen. In het boek wordt een communicatiestijl een taal genoemd: welke communicatietaal gebruik je? Filters zijn daarbij heel belangrijk. Wat zie je (neem je wel en niet waar)? En waar heb je behoefte aan in de omgang met anderen? Start je communicatie vanuit het denken of voelen, of handel je meteen? Waar ben je echt goed in en waar loop je warm voor?
Dit boek is gebaseerd op het in de VS door Fred en Anne Kendall ontwikkelde instrument 7 Life Languages. Het wordt veel door coaches gebruikt en helpt niet alleen om je eigen communicatie beter te begrijpen, ook biedt het je volop inzicht in die van de mensen om je heen. En daar heb je plezier van in je werk, in teams, als leidinggevende en in alle relaties met vrienden en familie.
Deze Nederlandse uitgave is bewerkt door: Marloes Akkerman, Veresca van den Berge, Ron Brummans, Dona Dijkema, Henk-Peter Dijkema, Maarten Goossensen, Nienke Ris-Stolk en Rianne Zegelaar.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord bij de Nederlandse bewerking 6
Deel 1: Overzicht 8
1 een universele behoefte 9
2 communicatie-intelligenties 11
3 het communicatieprofiel 16
Deel 2: De 7 Life Languages 26
4 Mover: buiten de gebaande paden denken 27
5 Doer: het goed doen 38
6 Influencer: liefde voor het leven – en voor mensen 49
7 Responder: betrokken en invoelend 58
8 Shaper: leiding geven 70
9 Producer: overvloed creëren 81
10 Contemplator: op zoek naar kennis 91
Overzicht van de talen 102
Deel 3: Gebruik van de KLLP 104
11 zakelijke communicatie 105
12 de twee pijlers van de Life Languages 113
13 do’s en don’ts 122
Bijlage A: gedetailleerde kenmerken van Movers 127
Bijlage B: gedetailleerde kenmerken van Doers 132
Bijlage C: gedetailleerde kenmerken van Influencers 136
Bijlage D: gedetailleerde kenmerken van Responders 140
Bijlage E: gedetailleerde kenmerken van Shapers 144
Bijlage F: gedetailleerde kenmerken van Producers 149
Bijlage G: gedetailleerde kenmerken van Contemplators 152
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan