Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Einde van strategie !?

Tussen wendbaarheid en koers houden

Paperback Nederlands 2022 9789490463984
Verkooppositie 244Hoogste positie: 156
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Is het nog mogelijk een strategie te ontwikkelen in een onvoorspelbare wereld? Naarmate de bedrijfsomgeving turbulenter wordt, lijkt het nut van strategische plannen af te nemen. Traditionele benaderingen van strategievorming hebben de afgelopen jaren dan ook sterk aan relevantie ingeboet.

Wat morgen brengt weet niemand. Toch blijkt dat succesvolle organisaties nog altijd plannen maken en strategisch handelen. Niet alleen op de korte termijn. Sterker nog: naarmate de omgeving turbulenter wordt, kijken zij verder vooruit. Bijvoorbeeld naar de maatschappelijke waarde die zij op lange termijn willen realiseren. Er is geen sprake van het einde van strategie, wel van de opkomst van een nieuwe vorm van strategie: een wendbare strategie.

Dit boek introduceert het nieuwe concept wendbare strategie om het fenomeen van het naast elkaar bestaan van de korte termijn- met de lange termijnstrategie te verklaren. Door zes principes van wendbare strategie te volgen, zijn organisaties in staat om te gaan met een dynamische bedrijfsomgeving. Het helpt hen koers te houden en flexibel te blijven.

Het fenomeen wendbare strategie wordt geïllustreerd in een aantal bedrijfscases. In combinatie met een grootschalig onderzoek geeft dit boek een diepgaand overzicht van de stand van zaken van het denken over strategie in het Nederlandse bedrijfsleven.

Specificaties

ISBN13:9789490463984
Trefwoorden:strategie, wendbaarheid
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:144
Uitgever:Mediawerf
Druk:1
Verschijningsdatum:22-11-2022
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Ard Pieter de Man

Met meer dan tien jaar advieservaring, gecombineerd met een academische loopbaan, is het grensvlak van theorie en praktijk mijn speelveld. Het vertalen van nieuw onderzoek in praktische adviezen en het onderzoeken van nieuwe thema’s die in organisaties spelen, is een absolute noodzaak om antwoorden te geven op de vraagstukken waar moderne organisaties zich mee zien geconfronteerd. Daarbij hoort ook dat organisaties leren: liever dan het aanbieden van oplossingen aan organisaties, zie ik dat organisaties zelf leren die oplossingen te ontwikkelen. Ik hou mij bezig met strategie, innovatie en organisatiestructurering, maar het meeste werk heb ik gedaan op het gebied van allianties en partnerships. Samenwerkingsverbanden tussen organisaties zijn de organisatievorm van de toekomst. Ik heb diverse profit en non-profit organisaties geholpen met het opzetten ervan. Uiteindelijk moet er wel iets staan dat werkt in de praktijk. Naast zelfstandig bestuursadviseur ben ik hoogleraar Management Studies in het bijzonder Consulting, Kennisnetwerken en Innovatie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Gecombineerd met de praktische ervaring leidde dat tot meer dan tien boeken en tientallen artikelen, die ook in de praktijk zijn gewaardeerd. Zij zijn bekroond met de ROA prijs en de OOA prijs.

Andere boeken door Ard Pieter de Man

Over Ludwig Hoeksema

Ludwig Hoeksema is bedrijfspsycholoog en werkzaam als managing director van de adviesgroep personeelsmanagement van Berenschot. Hij is eindverantwoordelijk voor de advisering van Berenschot op het gebied van HRM strategie, activerend HRM-beleid (inclusief competentie- en performance management) en de transformatie en professionalisering van de HRM-functie in organisaties.

Andere boeken door Ludwig Hoeksema

Over Anna Plotnikova

Assistant Professor of Strategic Change at Vrije Universiteit Amsterdam (VU Amsterdam)

Andere boeken door Anna Plotnikova

Inhoudsopgave

Voorwoord
Ten geleide
Proloog: Van ‘de’ strategie naar wendbare strategie

1 Hoe een wendbare strategie helpt koers te houden
1.1 Zes principes van wendbare strategie
1.2 Het zekere en het onzekere: vijf strategische vragen
1.3 Wat is nieuw aan wendbare strategie?
1.4 Is strategie ten einde?

2 Bied houvast en schets perspectief
2.1 Purpose en de zin van het bestaan
2.1.1 Strategische thema’s
2.1.2 Waarden
2.2 Het hele systeem

Tool: Simple rules

3 Zorg voor dynamische governance en stel voortdurend bij
3.1 De projectportfolioboard prioriteert
3.2 De projectportfolioboard alloceert middelen
3.3 De projectportfolioboard stuurt bij

Tool Radicale transparantie

4 Werk met het einddoel in gedachten en leer onderweg
4.1 Worden horizonnen korter of langer?
4.2 Parallelle tijdshorizonnen

Tool: Agile strategieontwikkeling Spotify

5 Denk groot, begin klein, schaal snel en eer het kleine
5.1 Wat is iteratief werken en waarom neemt het toe?
5.2 Experimenten en herhalingen
5.3 Flexibele budgetteren
5.4 Opschalen

Tool: Strategy crowdsourcing

6 Betrek uw mensen en ken uzelf
6.1 Interne samenwerking bij strategievorming
6.2 Strategiecommunicatie

Tool: Online strategy community

7 Zoek de samenwerking en leer van anderen
7.1 De trend naar ecosystemen
7.2 Ecosysteem en purpose
7.3 Effect op het strategieproces

Tool: Ecosystem value maps

8 Strategische profielen
8.1 Dynamiek en keuze
8.1.1 De vernieuwer
8.1.2 De zoeker
8.1.3 De uitdager
8.1.4 De orkestrator
8.1.5 De ecosysteemspeler
8.2 De dynamiek van profielen

Tool: Impactdashboard

9 Strategische stellingnames
9.1 Strategie is te belangrijk om aan het bestuur over te laten
9.2 Er wordt te veel waarde gehecht aan bekende informatie
9.3 Strategie gaat niet over de lange termijn
9.4 Hoe turbulenter de markt, hoe langer de tijdshorizon
9.5 Gebrek aan interne samenwerking leidt tot hoge executiekosten
9.6 Formulering en executie van de strategie zijn niet van elkaar te onderscheiden
9.7 Zonder budget geen purpose
9.8 Experimenten zonder richting geven geen bruikbare informatie
9.9 Bedrijfsstrategie is onderdeel van een ecosysteem, niet omgekeerd
9.10 Governance van de strategie hoort thuis bij een projectportfolioboard

10 Het einde van strategie?!
10.1 Vijf strategische vragen
10.2 Zes principes
10.3 Wanneer past welk principe?
10.4 Einde van het begin

Appendix A: Opzet van het onderzoek
Appendix B: Toos en technieken

Literatuurlijst
Over de auteurs
Stichting Management Studies

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Einde van strategie !?