Willem Verbeke is emeritus hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit Gent en promoveerde in de Educational Psychologie aan de University of Pennsylvania, Philadelphia, USA. Dat hij toonaangevend is in zijn vakgebied, blijkt onder meer uit de verkoopcijfers van zijn boeken en uit het hoge aantal dat hij geciteerd is.
Meer over de auteursDe veerkrachtige professional
Het hoe en waarom van de succesvolle kennisbroker
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789492004659Samenvatting
In dit boek presenteren Willem Verbeke en Dave Teeuwsen de theoretische grondslagen voor het ontwikkelingsmodel van de succesvolle professional van ExploreMe.eu.
Dit holistisch model stelt dat succesvolle professionals handelen als kennisbroker. Ze zijn in staat met de kennis of ervaring die ze met bestaande klanten hebben opgedaan, indringende gesprekken te voeren met nieuwe klanten. Op basis daarvan kunnen ze innovatieve oplossingen aanreiken. Dit vraagt echter veerkracht van de professional, omdat innovatief zijn impliceert dat je je eigen kennis altijd ter discussie stelt.
Innovatieve professionals krijgen meer aandacht in de maatschappij, waardoor ze een hogere positie verwerven op de long tail. Hoe hoger iemand op de long tail staat, hoe meer andere professionals of klanten met hem of haar van gedachten willen wisselen. Het betekent ook dat ze met bekendere klanten kunnen werken en meer geld kunnen verdienen met hun opdrachten. Het verwerven van een goede positie op de long tail is de ultieme carrièredoelstelling van de succesvolle professional.
Een professional ontwikkelt veerkracht omdat hij in staat is zijn capaciteiten te ontwikkelen en flexibel te activeren. Verder realiseren succesvolle professionals zich ook ten diepste waarom ze hun carrièredoelen nastreven: ze willen hun verschillende behoeften bevredigen en managen hun hechtingsstijl. Daarbij maken ze ook keuzes tussen energiebronnen en energievreters binnen hun onderneming. Tot slot zorgen ze goed voor hun mentale en fysieke gezondheid.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Willem J.M.I. Verbeke
Over Dave Teeuwsen
Inhoudsopgave
Inleiding 11
Hoofdstuk 1 De tien hoofdvragen voor de kennisbroker 23
1.1 Long tail 24
1.2 Van het ijsbergprincipe naar de ijsbergillusie 26
1.3 Kennisbroker worden 27
-‘Verwachting en beloning’ model 28
-‘Liking en wanting’ proces 29
-Kennisbrokering-proces 30
1.4 Vijf essentiële capaciteiten 31
1.5 Stijlflexibiliteit 33
1.6 Energiemanagement door shaping 34
1.7 Vorming in de jeugd 36
1.8 Veerkracht 37
1.9 Coachbaarheid 39
1.10 Reflecteren op het kennisbrokering-proces 40
Hoofstuk 2 De vijf kerncapaciteiten van de professional 43
2.1 Uitdagingen zoeken en zelfvernieuwing 44
2.2 Allianties en politiek 49
2.3 Bonding/Farming 56
2.4 Lef tonen 60
2.5 Thought leadership 66
Hoofdstuk 3 Hoe vorm je carrièredoelen? 73
3.1 Een niche zoeken 74
3.2 Het waarom en de behoeften 76
3.3 Hechtingsstijlen 80
3.4 Invloed van behoeften en hechtingsstijlen 87
-Stijlflexibiliteit 87
-Beloningen 88
-Werving 88
Hoofdstuk 4 Invloed van de professionele omgeving 91
4.1 Energiebronnen 93
-Werkplezier 93
-Verbinding met het werk 94
-Betekenisvolheid van het werk 96
-Structurele energiebronnen 97
-Weinig tegenwerking 99
-Sociale steun 100
-Uitdaging 102
4.2 Energievreters 103
-Onzekerheid over taken 103
-Te veel werk 105
-Conflicten 107
-Buitengesloten worden 109
4.3 De balans tussen energiebronnen en -vreters 111
4.4 Burn-out 113
-Emotionele uitputting 114
-Depersonalisatie 115
-Plateauing 116
Hoofdstuk 5 Levenskwaliteit 119
5.1 Gelukkig zijn 120
5.2 Slaapkwaliteit 122
5.3 Verslaving 124
5.4 Fitheid 127
-Sporten 127
-Voeding 130
-Brainfood 131
5.5 Depressie 132
5.6 Kunnen uitstellen 134
Hoofdstuk 6 Zes manieren van carrièrevorming 139
6.1 Het long tail perspectief 139
6.2 Zo ver mogelijk ontwikkelen 140
6.3 Flexibeler opstellen in de tijd 141
6.4 Voortbouwen op sterktes en zwaktes aanvaarden via niche zoeken 142
6.5 Vorming als organisatiefittheorie 142
6.6 Partnerships 143
6.7. Kortom 144
Literatuuropgave 147
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan