Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De eerste indruk

Vernieuwde editie

Paperback Nederlands 2017 9789492493163
10
Voormalig top 10Totaal 1 dag
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 2344Hoogste positie: 9
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Als je iemand voor het eerst ontmoet, vorm je vaak al binnen een halve minuut een indruk. Maar is die eerste indruk altijd de beste? Waarom val je wel of niet op iemand? Wat is de rol van macht en afhankelijkheid bij indrukvorming? Hoe zorg je ervoor dat je goed overkomt bij een sollicitatie of een eerste date? En moet je wel altijd ‘jezelf zijn’?

Je kunt je eerste indruk nooit meer overdoen. We beoordelen anderen in een momentopname en we weten dat we zelf ook beoordeeld worden. In 'De eerste indruk' licht Roos Vonk deze beide aspecten van indrukvorming toe aan de hand van herkenbare voorbeelden en wetenschappelijk onderzoek. Met haar kenmerkende knipoog en aantrekkelijke schrijfstijl verklaart ze de psychologische raadsels van ons sociale verkeer.

Ook online indrukken vormen en jezelf promoten via sociale media komen aan bod. Daarnaast bevat het boek tests waarmee je kunt ontdekken hoe het proces van indrukvorming bij jezelf werkt. Dankzij De eerste indruk was het nog nooit zo leuk om nieuwe mensen te ontmoeten.

Specificaties

ISBN13:9789492493163
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:328
Druk:1
Verschijningsdatum:13-6-2017
Hoofdrubriek:Psychologie
ISSN:

Expertrecensies (1)

De eerste indruk
Peter de Roode | 7 juli 2009
Hoogleraar Roos Vonk is er op treffende wijze in geslaagd om lastig toegankelijke materie op een eenvoudige en toch deskundige wijze te beschrijven. Het boek leest niet alleen gemakkelijk weg omdat de wetenschappelijke voetnoten ontbreken, maar vooral omdat Vonk haar thema goed weet te presenteren. De inhoud van het boek reikt verder dan die eerste indruk alleen. De auteur behandelt veel psychologische thema's waarmee we in het dagelijkse leven te maken hebben maar waar we ons van de werking niet altijd even bewust zijn.
Lees verder

Lezersrecensies

3.8 van de 5
13 stemmen
5
3
3
2
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Roos Vonk

Roos Vonk is een hoogleraar met een extreem laag 'ivoren toren'-gehalte. Ze weet als geen ander de meest recente inzichten uit de psychologie toe te passen op de dagelijkse aspecten van werk en leven. Daarmee vertaalt ze kwalitatief hoogwaardige kennis naar praktische tips en adviezen voor het dagelijks leven. Als hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen doet ze onderzoek naar zelfkennis, eerste indrukken, sociale interactie, emoties en beïnvloeding. Ze is daarnaast een veelgevraagd spreker voor o.a. managers en HR-mensen. Tevens geeft ze geregeld masterclasses aan coaches, counselors en mediators die up-to-date kennis uit de psychologie willen vergaren en toepassen in hun werk. Ze is vaste columniste van Psychologie Magazine en Intermediair.

Andere boeken door Roos Vonk

Inhoudsopgave

Voorwoord bij herziene editie

HOOFDSTUK 1
Indrukken vormen, indruk maken

DEEL I
HOOFDSTUK 2
De eerste indruk de beste?
HOOFDSTUK 3
Schoonheid en uiterlijk
Test
HOOFDSTUK 4
Lichaamstaal en intuïtie
Test
HOOFDSTUK 5
Wij en zij: hokjes en vakjes
Test
HOOFDSTUK 6
Hardnekkige stereotypen
Test
HOOFDSTUK 7
Persoonlijkheid: het onzichtbare zien
Test
HOOFDSTUK 8
Macht en afhankelijkheid
Test

DEEL II
HOOFDSTUK 9
Sociale antennes en slijmen
Test
HOOFDSTUK 10
De gevaren van zelfpresentatie
HOOFDSTUK 11
De voorspelling die zichzelf bevestigt

DEEL III
HOOFDSTUK 12
Eerste indrukken bij sollicitaties
HOOFDSTUK 13
Eerste indrukken bij daten
Test

Ten slotte
Noten

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De eerste indruk