Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De data-economie

Waarom data geld gaat vervangen, wat dit betekent voor onze economie en hoe je hierop in kunt spelen

Paperback Nederlands 2018 9789492493330
Vandaag voor 17:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Hoe ontstaat welvaart en hoe wordt die verdeeld? Aan de hand van deze twee vragen beschreef Karl Marx in Das Kapital de opkomst en de gevolgen van het kapitalisme. 150 jaar later stellen Viktor Mayer-Schönberger (Oxford Internet Institute) en Thomas Ramge (The Economist) dezelfde vragen en komen tot een radicaal nieuw inzicht: onze op geld gebaseerde economie verandert in sneltreinvaart in een economie die gebaseerd is op data.

Dit boek is een mijlpaal in de economische literatuur: het laat zien hoe data de rol van geld aan het overnemen is. Op heldere en toegankelijke wijze verklaren de auteurs waarom de macht van traditionele multinationals en banken afneemt en waarom digitale marktplaatsen als Booking.com, Uber, Amazon en Alibaba zo stormachtig groeien. Bovendien beschrijven ze de opkomst van een geheel nieuwe sector, die vergelijkbaar is met de financiële industrie, maar dan vol met handelaren en tussenpersonen die slim omgaan met data.

Welkom, dus, in de data-economie: een spannende en uitdagende omgeving boordevol kansen voor ondernemers, die uiteindelijk resulteert in een betere verdeling van de welvaart voor iedereen.

Specificaties

ISBN13:9789492493330
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:280
Druk:1
Verschijningsdatum:2-2-2018
ISSN:

Expertrecensies (2)

De Data-economie- 'Actueel en relevant'
Sjors van Leeuwen | 12 april 2018
  Wie de berichten leest over zelfrijdende auto’s, inlichtingen- en privacywetten (sleepwet), hacken door buitenlandse mogendheden, gepersonaliseerde gezondheidszorg en datalekken en datamisbruik door commerciële partijen als Facebook kan er niet meer om heen: data is het nieuwe goud.
Lees verder
De Data-economie - 'Nu al in mijn top 10 voor 2018'
Freija van Duijne | 27 februari 2018
De laatste jaren verschijnen er ontelbare boeken over digitalisering, robotisering, machine learning en big data. Dat ‘data het nieuwe goud’ is, hebben we ook al vaak gehoord. Zulke boeken zijn ofwel barstend van enthousiasme ofwel waarschuwend en bewust van dreiging.
Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
4 stemmen
3
0
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

interview
Viktor Mayer-Schönberger: ‘We moeten bij big data ingrijpen voor het te laat is’
Hans van der Klis 24 januari 2018 In zijn nieuwe boek De Data-economie schrijft hoogleraar Viktor Mayer-Schönberger dat big data de rol van geld en prijs gaat overnemen als belangrijkste indicator voor de markt. Bedrijven die als een marktplaats opereren, blijken veel beter te functioneren dan de traditionele hiërarchisch gestructureerde ondernemingen. Maar die ontwikkeling is niet zonder gevaar, zegt hij. Het gebruik van big data moet aan strakke regels worden onderworpen.
nieuws
Zijn we wel klaar voor de data-economie?
Hans van der Klis 23 januari 2018 Het knetterde flink tijdens de avond die uitgeverij Maven Publishing had georganiseerd ter gelegenheid van de verschijning van het nieuwe boek van Viktor Mayer-Schönberger, De Data-economie. Volgens Maxim Februari gaat Mayer-Schönberger in zijn boek volledig voorbij aan de meer fundamentele kwesties over big data en algoritmes: van wie zijn de data eigenlijk?
nieuws
De datarevolutie
Pierre Pieterse 22 januari 2018 Gisteren (21 januari) mocht Viktor Mayer-Schonberger acte de présence geven in Buitenhof. Om Nederland te waarschuwen wat er onvermijdelijk aankomt: een heuse datarevolutie!

Over Viktor Mayer-Schönberger

Viktor Mayer-Schönberger is een gerenommeerd wetenschapper op het gebied van big data, auteur van meer dan honderd artikelen en acht boeken (waarvan het meest recente veel media-aandacht kreeg: Delete: The Virtue of Forgetting in the Digital Age). Hij adviseert onder meer Microsoft en het World Economic Forum op dit gebied.

Andere boeken door Viktor Mayer-Schönberger

Over Thomas Ramge

Thomas Ramge is correspondent technologie en schrijft voor The Economist. Hij geeft regelmatig lezingen en schreef tien boeken, waarvan enkele Der Spiegel-bestsellers, over big data en digitalisering.

Andere boeken door Thomas Ramge

Inhoudsopgave

1. Het nieuwe kapitalisme 7
2. Communicatieve coördinatie 25
3. Markten en geld 45
4. Datarijke markten 69
5. Bedrijven en controle 99
6. Het bedrijf in de toekomst 123
7. Het verval van kapitaal 149
8. Feedbackeffecten 175
9. Het ontbundelen van werk 199
10. De menselijke keuze 227

Woord van dank 247
Noten 251
Over de auteurs 280

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De data-economie