Lees verder
Judea Pearl is een wereldberoemde computerwetenschapper en filosoof, bekend door zijn grensverleggende werk binnen de kunstmatige intelligentie en het ontwikkelen van Bayesiaanse netwerken (voor de liefhebber).
Meer over de auteursHet boek waarom
De nieuwe wetenschap van oorzaak en gevolg
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 1e druk 9789492493569Samenvatting
Het duurde veel te lang voordat wetenschappers durfden te bevestigen dat roken longkanker veroorzaakt, en ook over de oorzaak van klimaatverandering durfden ze zich lange tijd niet uit te spreken. Waar dat door kwam? Doordat de (bijna heilige) mantra 'correlatie is geen causatie' gedurende een groot deel van de 20e eeuw de wetenschap in zijn greep hield. Het gevolg: wetenschappers durfden oorzaak en gevolg niet vast te stellen.
Volgens Judea Pearl (legendarische AI-wetenschapper en grondlegger van de Bayesiaanse netwerken) heeft de wetenschap hiermee een cruciale denkfout gemaakt. Tijdens zijn werk op het gebied van kunstmatige intelligentie ontwikkelde Pearl een methode voor omgaan met onzekerheid. Het bleek het startpunt van een causale revolutie in de wetenschap (en het einde van de mantra 'correlatie is geen causatie').
In 'Het boek waarom' doet Pearl met wetenschapsjournalist Dana Mackenzie voor het eerst uit de doeken hoe zijn methode voor causale redenatie werkt. Deze stelt ons eindelijk in staat om de wereld om ons heen te onderzoeken in termen van oorzaak en gevolg (‘waarom?’) én om te begrijpen wat onze mogelijkheden zijn (‘wat als?’).
Dit revolutionaire boek biedt niet alleen de sleutel tot de volgende generatie van kunstmatige intelligentie (want alleen als ze oorzaak en gevolg kunnen begrijpen worden ze écht intelligent), het plaatst ook ons menselijk denken in een nieuw perspectief.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Judea Pearl
Over Dana Mackenzie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan