Lees verder
Mirjam Coret (1957) heeft orthopedagogiek gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft o.
Meer over de auteursComplexiteit managen
Richting en begrenzingen in het sociaal domein
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789492595324Samenvatting
De complexiteit van het publieke domein stelt bestuurders en managers voor grote uitdagingen. Hoe richt je organisaties in, in een sterk wisselende omgeving waarin onvoorspelbaarheid de centrale karakteristiek is?
Onze huidige managementmethoden zijn vooral gericht op stabiliteit, controle en voorspelbaarheid. Maar de complexe kwesties waarmee dienstverlenende organisaties worden geconfronteerd, vragen juist om meer ruimte voor vakmanschap en voor nieuwe oplossingen en ideeën. Managen in een complexe omgeving vraagt om een wijze van besluitvorming en aansturing die zich aanpast aan de context en meebeweegt met ontwikkelingen en om leiderschap dat mensen stap voor stap in een bepaalde richting beweegt en daarbij rekening houdt met de continu veranderende omstandigheden.
Organisatie-ontwikkelaars Mirjam Coret en Michiel Grünwald ontwikkelden een aanpak waarmee ze verschillende organisaties in het sociale domein hielpen hervormen. In dit boek beschrijven zij zowel de grote lijnen van een organisatieontwikkeling als gedetailleerde voorbeelden van wat dat in de praktijk betekent.
Dit boek biedt naast een theoretische achtergrond ook concrete stappen die een houvast geven aan managers, bestuurders en iedereen in het sociaal domein om te komen tot een blijvend lerende organisatie. Om zo een fundamentele verandering van de hele organisatie te bewerkstelligen, door die in te richten op het doen van het waardewerk vanuit het perspectief van de klant.
Wie deze uitdaging wil aangaan, vindt in dit boek veel inspiratie voor anders denken en anders doen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Mirjam Coret
Over Michiel Grünwald
Inhoudsopgave
Inleiding 11
1. Klanten van het sociaal domein in het gedrang 15
Het sociaal domein 16
De ontwikkeling van het sociaal domein 20
Vraagstukken en kwesties in het sociaal domein 24
Organisatie-inrichting die past bij de aard van het werk 32
2. Een ander perspectief 35
Andere vragen: verhalen waarin we leven 36
Het verhaal van de wereld als machine 39
Het verhaal van de wereld als complexe adaptieve systemen 42
Organiseren in een complexe wereld 55
Samenvatting 65
3. Verkennen 69
Organisatie ontwikkelen: complexiteit in kwadraat 70
Zoektocht van de leider naar factoren, begrenzingen, patronen, neiging 72
De Bedoeling-Metingen-Methode-begrenzing 73
Veranderen in complexiteit is Reflecteren, Experimenteren en
Stabiliseren (RES) 77
RES-interventie in de volgende hoofdstukken 81
4. Reflecteren 83
Vraag 1. Wie is de klant en wat is de bedoeling van het werk? 86
Vraag 2. Hoe komt het werk op gang? 87
Vraag 3. Wie doet wat om de vraag af te handelen? 88
Vraag 4. Hoe en wat wordt er gemeten? 89
Vraag 5. Waarom gaat het zo? 95
Wat levert Reflecteren op? 98
5. Experimenteren 99
Experimenteren: begin waar je bent, kijk waar je uitkomt 100
Begrenzingen beïnvloeden 101
Bedoeling 104
Methode 116
Metingen 127
Wat levert Experimenteren op? 137
6. Stabiliseren: teams ‘inrollen’ 141
Continue reflectie vraagt structurele aandacht voor teamfunctioneren 143
Primair proces 147
Ondersteunende afdelingen 159
Wat levert een volledige RES-interventie op? 162
7. Pendelen 165
De eerste kleine stap is gezet, nu de penduleslinger op gang brengen 166
Pendel op individueel niveau 169
Pendel op managementniveau 171
Met de buitenwereld omgaan 181
Effect van de pendelbeweging 187
8. Vijf Jaar Pendelen 191
De inrol en zijn na-ijleffecten 193
Hoe bedien je klanten zo goed mogelijk zodat zij kunnen omgaan met de complexiteit in hun leven? 195
Een organisatie inrichten om te leren in een complexe omgeving 206
Lerende organisatie: de pendelbeweging 220
Worden de kinderen nu beter geholpen? Tijd voor een fundamentele heroverweging 233
9. Blijvend Veilig 237
Aanleiding 238
Reflecteren 239
Experimenteren 247
Stabiliseren (is managen) 266
Wat levert Blijvend Veilig op? 270
Organisatie-inrichting als essentiële en ‘onzichtbare’ voorwaarde 274
Ter afsluiting 279
Dankwoord 280
Literatuur 281
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan