

Daniël E. Brouwer is schrijver, trainer, spreker en organisatieadviseur op het gebied van informatiemanagement, functioneel beheer en continu verbeteren. Hij heeft meer dan 15 jaar leidinggevende ervaring en is oprichter van adviesbureau IMNEO en opleidingsinstituut VFB Academy. Daniël schrijft boeken en artikelen en geeft lezingen om zijn kennis te verspreiden.
Meer over de auteursHét handboek voor de functioneel beheerder
Paperback Nederlands 2019 9789492790187Samenvatting
HET ENIGE BOEK DAT JE ALS FUNCTIONEEL BEHEERDER NIET MAG MISSEN!
Functioneel beheerders zijn er in vele soorten en maten, van applicatiegerichte specialisten tot breedgeoriënteerde generalisten, maar ze hebben allemaal één primair doel: zorgen voor een betrouwbare, wendbare, schaalbare en innovatieve informatievoorziening voor de hele organisatie.
Dit boek is een heldere en praktische handleiding die de functioneel beheerder helpt bij de uitvoering van zijn of haar dagelijkse werkzaamheden. Het biedt concrete antwoorden en oplossingen voor de vragen en problemen waarmee de functioneel beheerder te maken krijgt. Ook sociale aspecten als communicatie, persona’s, interactie met collega’s en pr van het vakgebied komen aan bod. Het boek is vlot geschreven zonder teveel technisch jargon en geschikt als naslagwerk. Het boek bevat een handige gereedschapskist met tools die onmisbaar zijn voor elke functioneel beheerder en een uitgebreide woordenlijst.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Daniël E. Brouwer
Over Martijn Buurman
Inhoudsopgave
1 De functioneel beheerder 11
1.1 Als professional 13
1.2 In het team 25
1.3 De omgeving 39
2 Het vakgebied functioneel beheer 59
2.1 Gebruiken, Beheren en Bewaken 62
2.2 Verzamelen, Vertalen en Bepalen 76
2.3 Realiseren, Accepteren en Implementeren 91
3 De toekomst van functioneel beheer 113
3.1 De geschiedenis herhaalt zich 116
3.2 De drie dimensies 116
3.3 De ontwikkeling van de dimensies 126
3.4 De toekomstige organisatie 126
4 De gereedschapskist van de functioneel beheerder 129
4.1 Een goed interview 132
4.2 Van vaag naar concreet 134
4.3 Klantbehoeften bepalen 138
4.4 Focus, focus, focus 145
4.5 Gestructureerd problemen oplossen 150
4.6 Oorzaken vinden 155
4.7 SIPOC-procesanalyse 160
4.8 VSM-procesanalyse 164
4.9 Wat doe je wel en wat doe je niet? 170
4.10 Voegt het waarde toe of niet? 172
4.11 Vooruitkijken naar risico’s 176
4.12 Orde in de chaos 180
4.13 Het kan niet fout gaan! 184
Woordenlijst 187
Register 213
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan