Mo Gawdat is Chief Business Officer bij Google [X], ingenieur, ondernemer en auteur van dit boek.
Meer over Mo GawdatGriezelig slim
De toekomst van kunstmatige intelligentie en hoe we de wereld kunnen redden
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789493095717Samenvatting
Rond 2050 zal kunstmatige intelligentie een miljard keer intelligenter zijn dan de mens, dus een kracht bezitten die ons kan maken of breken.
Kunstmatige intelligentie kan met de snelheid van het licht informatie verwerken zonder afgeleid te raken. Ze kan in de toekomst kijken, resultaten voorspellen - maar waarom is die vooruitgang toch ook griezelig?
Dat komt door ons. Mensen ontwerpen de algoritmen die bepalen hoe kunstmatige intelligentie werkt, waardoor de verwerkte informatie een onvolmaakte wereld weerspiegelt.
Gaat het dan de verkeerde kant uit? Dat hoeft zeker niet: in Griezelig slim toont Mo Gawdat, auteur van de internationale bestseller De logica van geluk, wat we kunnen doen om machines de juiste dingen te leren. Met zijn ruim dertig jaar ervaring in de frontlinie van de techsector is niemand beter dan hij in staat om uit te leggen hoe de kunstmatige intelligentie zich nu ontwikkelt.
Gawdat laat zien waarom we de koers van kunstmatige intelligentie nú moeten verleggen om de aarde en onszelf in veiligheid te brengen. Dit boek biedt daarmee een optimistische blauwdruk voor een bijzonder uitdagende toekomst.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel een: Het griezelige deel
1 Een korte geschiedenis van intelligentie 29
2 Een korte geschiedenis van onze toekomst 53
3 De drie onvermijdelijkheden 71
4 Een milde dystopie 104
5 De touwtjes in handen 139
Deel twee: Onze route naar Utopië
6 En zij leerden 175
7 Onze toekomst opvoeden 205
8 De toekomst van de ethiek 233
9 Vandaag heb ik de wereld gered 261
De Universele Verklaring van de Rechten van de Wereld 321
Nawoord 325
Noten 339
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan