Steven de Groot (1967-2022) was lector Innovatief Ondernemen aan Zuyd Hogeschool. Hij volgde de Design Academy in Eindhoven, studeerde onderwijskunde en bedrijfskunde en promoveerde aan de TU Eindhoven. Hij adviseerde de overheid en bestuurders over innovatie- en kennisbeleid. Daarnaast was De Groot toezichthouder/commissaris in de zorg en hoofdredacteur van Holland Management Review.
Meer over Steven de GrootIDEA's voor innovatief ondernemen
Vier tactieken voor innovatie in organisaties (en voor een innovatieve staat)
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789493202160Samenvatting
IDEA’s voor innovatief ondernemen biedt hét antwoord op de vraag die veel bedrijven zich vandaag de dag stellen: hoe te innoveren? Steven de Groot stelt in dit boek vier tactieken voor om innovatief te ondernemen, de vier IDEA’s:
• Interdisciplinary working & thinking
• Design thinking
• Entrepreneurship (zoals: datagedreven ondernemen, ondernemen in innovatienetwerken en/of gericht op brede welvaart)
• Aesthetics & arts-based interventions (ABI’s)
Het boek bespreekt allereerst de principes van ideegeneratie en innovatie en beschrijft vervolgens een stappenplan voor innovatief ondernemen aan de hand van de vier innovatieroutes. Het sluit af met een hoofdstuk voor beleidsmakers over hoe ze bedrijven regionaal en nationaal kunnen ondersteunen met (missiegedreven) innovatiebeleid. IDEA’s voor innovatief ondernemen vormt het slot van een trilogie over innovatief ondernemen.
Eerder verschenen de boeken 'Het Schone in organisaties' (2015) en 'Design thinking voor managers' (2021).
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Innovatief ondernemen 9
1.1 Bewegingen in organisaties 10
1.2 Ideeën genereren 17
1.3 Mentale map van de organisatie: innovatie als een mindset 25
1.4 Innovatief ondernemen 29
1.5 Model voor innovatief ondernemen 33
2 Interdisciplinary working & thinking 35
2.1 Interdisciplinair werken 36
2.2 Interdisciplinair denken 38
2.3 Artscience 50
3 Design thinking 63
3.1 Design-driven organisaties 64
3.2 Ontwerpen in organisaties 65
3.3 De kern van design thinking 68
3.4 Ontwerplogica en ontwerpprocessen 70
3.5 Design thinking in organisatieaspecten 100
4 Entrepreneurship: innovatie zonder innoveren 105
4.1 Strategieën 107
4.2 Effectuation 112
4.3 Ondernemen in de context van innovatie 114
4.4 Brede welwaart en Purpose 118
4.5 Datagedreven ondernemen 120
5 Aesthetics & arts-based interventions 135
5.1 Organizational aesthetics 136
5.2 Arts-based interventions 146
5.3 Overzicht 151
6 De innovatieve onderneming 155
6.1 IDEA’s in relatie tot innovatiedoelen 156
6.2 Stappenplan innovatieve onderneming 159
7 De innovatieve staat 161
7.1 Van innovatieve ondernemingen naar regionale innovatiesystemen 162
7.2 Van regionale innovatiesystemen naar de innovatieve staat 165
7.3 Artsciocratie 177
Over de auteur 187
Noten 188
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan