Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Het ZINnigste boek dat je ooit zult lezen

Hoe we weer ZIN kunnen maken van de toekomst

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 9789493282421
Direct te downloaden

Samenvatting

Waarom knikken we begrijpend en bevestigend als iemand zegt dat de economie moet groeien, dat we bedrijven niet ons land uit moeten jagen met hoge lonen en belastingen en dat je je best moet doen op school zodat je later iemand kunt worden?

Waarom vragen we elkaar elk jaar maar weer waar de vakantie dit jaar naartoe gaat, complimenteren we de buurvrouw met haar nieuwe elektrische auto, en vinden we het doodnormaal om onze spullen online bij de goedkoopste aanbieder te bestellen.

Dat komt omdat we in een maatschappij leven waarin alle zin, al het verlangen, gekaapt is door 'de zin van de markt'.

In dit boek roept filosoof Ben Kuiken ons op om onze eigen zin(nigheid) te herpakken op basis van oude waarden als gemeenschapszin, bestaanszin en ecologie. Hij daagt je uit om het heersende denken – inclusief dat van jezelf – onder de loep te nemen en collectief te kiezen voor een andere manier van zin maken.

Specificaties

ISBN13:9789493282421
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:182
Uitgever:S2 Uitgevers
Druk:1
Verschijningsdatum:19-6-2024
ISSN:

Expertrecensies (3)

recensie
Het ZINnigste boek dat je ooit zult lezen - ‘Zet aan het denken’
Roy van den Anker | 1 mei 2024
‘Het ZINnigste boek dat je ooit zult lezen’ is geen regulier managementboek. Met de omslag en de opmaak presenteert het zich als een populair managementboek over zingeving. Maar al vanaf het begin is het duidelijk dat de inhoud anders is dan wat we als lezer gebruikelijk krijgen voorgeschoteld.
Lees verder
recensie
Het ZINnigste boek dat je ooit zult lezen - ‘Maakt ons bewust’
Carla Verwijs | 25 april 2024
Wat is echt belangrijk voor jou? Wat geeft jou zin om elke ochtend uit bed te komen? Is dat je werk misschien? Ik werk, dus ik besta? Hoe komt het dan dat zo veel mensen zich leeg en uitgeblust voelen? Ben Kuiken nodigt je uit om over ‘zin’ na te denken in ‘Het zinnigste boek dat je ooit zult lezen’.
Lees verder
recensie
Het ZINnigste boek dat je ooit zult lezen - ‘Een juweel’
Nico Jong | 10 april 2024
Filosoof en publicist Ben Kuiken promoveerde onlangs op het proefschrift Making sense of sensemaking. Tegelijkertijd verscheen ‘Het ZInnigste boek dat je ooit zult lezen’, de publieksversie van zijn thesis. De auteur zoomt daarin in op betekenis- en zingeving. 
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (6)

column
Ben Kuiken - Organisaties hebben geen doelen, mensen hebben doelen
Ben Kuiken 9 juli 2024 Er wordt een hoop zin en on-zin over organisaties verteld. In een serie zet organisatiefilosoof Ben Kuiken een aantal van die misverstanden voor je op een rijtje. Deze keer: de doelen van de organisatie, oftewel de why of dé bedoeling.
achtergrond
Uit de boeken - Een oproep tot nieuwe ambities en activisme
Bertrand Weegenaar 8 juli 2024 Managementboek Magazine kan u aansporen om over nieuwe managementtheorieën en praktijken na te denken. Leiderschap, marketing, of het laatste over AI op het werk. Het verdiept de kennis, of verbreedt hem. Elk nummer bevat tientallen aansprekende werken. Deze aflevering van Uit de boeken wil u wat radicaler na laten denken over uw functioneren als medewerker, projectleider en/of manager, ongeacht welk vakgebied.
column
Ben Kuiken  - De mythe van de organisatie
Ben Kuiken 4 juni 2024 Er wordt een hoop zin en on-zin over organisaties verteld. In een serie zet organisatiefilosoof Ben Kuiken een aantal van die misverstanden voor je op een rijtje. Te beginnen met de organisatie, dat ‘ding’ waar we voortdurend over praten en waar we zo druk mee zijn. Maar wat is dat eigenlijk, de organisatie?
interview
We moeten leren om de zin weer uit onszelf te halen
Paul Groothengel 5 april 2024 Doen we eigenlijk wel waar we écht zin in hebben? Dat is zeer de vraag, want de zin van de markt is veel te dominant geworden, schrijft organisatiefilosoof Ben Kuiken in ‘Het zinnigste boek dat je ooit zult lezen’, de inspirerende publieksversie van zijn proefschrift over ‘sense-making’. Wees beducht voor de verleidingskunsten van marketeers en denk na over andere manieren van zin maken, stelt Kuiken.
achtergrond
De lokroep van de praktische filosofie
Paul Groothengel 4 maart 2024 Filosofie is hot, ook in managementliteratuur. Maar wat is de rol en het belang van filosofie voor managers en medewerkers? Welke boeken inspireren? Een rondgang langs Stoïcijnse kalmte, Socratische vragenstellers, zinloze markttirannen en andere denkers. Voorlopige conclusies: Wees blij dat het leven (geen?) zin heeft. Filosofie beoefenen kan leiden tot mentale fitheid. En met goede vragen verdrijf je de oppervlakkigheid. 
preview
Het ZINnigste boek dat je ooit zult lezen
Ben Kuiken 29 februari 2024 Waarom knikken we begrijpend en bevestigend als iemand zegt dat de economie moet groeien? Omdat, zo stelt Ben Kuiken in ‘Het ZINnigste boek dat je ooit zult lezen’, we van onze zinnen zijn beroofd door de zin van de markt.

Over Ben Kuiken

Ben Kuiken (1965) is filosoof, schrijver en ontregelaar. Als organisatiefilosoof helpt hij mensen om anders te denken, te kijken en te praten over organisaties en de problemen die ontstaan als mensen zich organiseren. Ben promoveerde in 2024 aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het thema sensemaking en is de auteur van een groot aantal boeken over organiseren, spelen, en filosofie, zoals De laatste manager, Fuck de regels, De Zinmakers, De Organisatiefilosoof, Het Grote Fröbelboek voor adviseurs en Het Zinnigste boek dat je ooit zult lezen.

Andere boeken door Ben Kuiken

Inhoudsopgave

Een ZINleiding 12

ZIN 1: De ZINmaker 24
In het eerste hoofdstuk beginnen we bij het begin (voor zover er sprake kan zijn van een begin, waarschijnlijker is dat we ons altijd al ergens middenin bevinden): ZIN. Wat is dat eigenlijk, zin? Waarom maken we zin, en hoe doen we dat?

ZIN 2: Over ZIN en onZIN 42
Nu wordt het even doorbijten, want nu moeten we het hebben over het verschil tussen zin en betekenis. Daarvoor ontkomen we er niet aan een filosofisch uitstapje te maken naar de logica
en de paradox, oftewel zin en onzin. Misschien voel je je tijdens het lezen van dit hoofdstuk een beetje zoals Alice in Wonderland: wat is alles toch raar vandaag! Maak je maar geen zorgen.
Duik dat konijnenhol in en laat alles maar een beetje over je heen komen.

ZIN 3: Gemeenschappelijk ZIN maken 66
Voel je je al een beetje licht in je hoofd? Geen nood, want nu gaan we het wat gestructureerder aanpakken. We gaan het namelijk hebben over hoe we samen dagelijks betekenis geven (zin maken), in en door de conversaties van gebaren waarin we met elkaar verwikkeld zijn. Daarmee spinnen we voor onszelf webben van betekenis, waarin we het ons misschien wel iets te gemakkelijk hebben gemaakt.

ZIN 4: De ZIN van organisatie 88
Heb je de organisatie weleens vergeleken met een rij voor de kassa? Waarschijnlijk niet, maar heel gek is die vergelijking toch niet. Hetzelfde proces ligt eraan ten grondslag, namelijk het proces van organiseren, ofwel het reduceren van meervoudigheid. En dat betekent dat net als een rij ook organisaties voortdurend uit elkaar vallen en daarom continu herstelwerk nodig hebben. Daarom praten we ook zoveel, in organisaties. Leuk, hè!?

ZIN 5: De waanZIN van organisatie 108
Elk nadeel heb z’n voordeel, zoals een groot filosoof ooit zei. Dat geldt ook voor organiseren:
er zit een keerzijde aan, namelijk geweld van organisatie. Ja, je leest het goed: organisaties
zijn in essentie gewelddadige instituten. Door mensen en dingen te reduceren tot één ding of
één label, doen we ze geweld aan. Bijvoorbeeld in de Toeslagenaffaire, waar mensen die totaal van elkaar verschillen werden gereduceerd tot ‘fraudeur’. En dan zit je plotseling gevangen in een kafkaësk labyrint zonder uitgang.

ZIN 6: Het verlangen naar de ZIN van de markt 132
Nu komen we (eindelijk) bij de centrale stelling van dit boek, namelijk dat de zin in de ban is
geraakt of overwoekerd is door de zin van de markt. Daardoor verlangen wij voortdurend naar wat de mark(e)t(ing)machines produceren, zoals een fijne vakantie, een nieuwe auto en likes op social media. En willen we alles zo efficiënt en doelgericht mogelijk organiseren. In en door deze producties worden wij voortdurend geproduceerd en gereduceerd tot toerist, consument of influencer.

ZIN 7: Opnieuw ZIN (en nieuwe ZIN) maken 154
En wat nu? Hoe kunnen we de zin van de markt en van organisatie weerstaan? Het begint in
elk geval bij bewustwording: het besef dát we voortdurend worden verleid om ZIN te maken in termen van geld en de markt. Maar omdat ZIN een krachten- en waardenspel is, zijn er ook
altijd tegenkrachten aanwezig, die we in stelling kunnen brengen tegen de dominante ZIN van de markt. We slaan daarom nog wat harder op onze trommel, net als kleine Oskar uit De Blikken Trommel.

Voor dit boek ben ik geïnspireerd door ZINnen uit... 175

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het ZINnigste boek dat je ooit zult lezen