Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Elly Stroo Cloeck | 11 september 2020 | 2-3 minuten leestijd

Hoop in bange dagen - 'Stof tot nadenken'

‘Lezen is denken met andermans hoofd.’ Deze quote van Arthur Schopenhauer staat aan het begin van het boek Hoop in bange dagen van Joep Schrijvers uit 2020. Het zet gelijk de toon voor de inhoud van het boek: korte stukjes waar je lang over nadenkt, gebaseerd op het gedachtegoed van (voor mij) heel veel onbekende en historische denkers.

Het boek Hoop in bange dagen is door Joep Schrijvers samengesteld in opdracht van Managementboek.nl, die het aan haar relaties cadeau gaf. Zo kom ik er ook aan, maar dat wil niet zeggen dat ik het anders niet gekocht zou hebben. Sinds ik Hoe word ik een rat las, ben ik fan van deze auteur.
Het boek bestaat uit 60 ‘lemma’s’, korte beschouwingen vergelijkbaar met blogs. Een paar zijn ook als zodanig uitgebracht. Deze hoeven niet op volgorde gelezen te worden, en gelukkig maar, want veel moet echt even bezinken. De rode draad is wel heel duidelijk, het gaat over rebellie, eigenzinnigheid, ongehoorzaamheid.

De titels zijn intrigerend: SM-coaching, wicked problems, helpdeskgedrag, kusjesdag, rozebril professionals, x-factor. De inhoud is nèt zo intrigerend, en evenzo de bronnen waaruit Schrijvers zijn inspiratie haalt.

Drie blogs waren voor mij favoriet:
- SM-coaching: hierin bespreekt Schrijvers de provocatieve coach, die treitert, uitlacht, hengsten uitdeelt als de cliënt zwelgt in zelfmedelijden. Zielig? Nee, hij maakt een karikatuur van het gedrag van de client, net zolang tot deze er zelf om moet lachen. Dat is dus liefdevol en humorvol. Hard op de inhoud, zacht op de relatie. ‘Net als SM.’ Ik kende het begrip provocatief coachen niet, maar dit zou bij mij vast wel werken!
- Helpdeskgedrag: Dit is eigenlijk de spiegel van SM-coaching. Het gaat over de helpdeskmedewerker (en vele andere personen denk ik) die super empathisch zijn, je helemaal begrijpen, met je meehuilen. Maar niet de problemen oplossen. Internet ligt er na zo’n gesprek nog steeds uit, maar jij schikt je in je lot. Als een tandarts die je troost, maar niet je zere kies trekt. Moet je dat willen? Of: moet je dat willen zijn?
- Intelligente ongehoorzaamheid: dit stukje is ontleend aan het werk van Musonius Rufus (Stoïcijn van 100 na Chr.) en Ira Chaleff (Amerikaanse managementgoeroe die in 2015 hierover een boek schreef.). Ik had van beiden nog nooit gehoord. Chaleff gebruikt de metafoor van de blindengeleidehond. Deze is getraind om altijd de instructies van de baas op te volgen, behalve wanneer die het baasje in gevaar brengen. Ongelofelijk dat veel werknemers niet tot dergelijke intelligente ongehoorzaamheid te verleiden zijn, of daarvoor gewoon het verstand niet hebben, en een hond wel.

In andere stukjes wordt aandacht gegeven aan klokkenluiders, hippies, leiderschap, etc. en andere inspiratiebronnen zijn onder (veel) andere Aristoteles, Emil Cioran, Keith Grint, Robert House en (gelukkig! herkenning!) Stephen Covey. Wat een erudiete man is die Schrijvers!
De stukjes zijn lekker pittig en ironisch geschreven in de stijl die ook van ‘Rat’ een feestje maakte om te lezen.

Heeft Hoop in bange dagen (klein formaat maar wel 190 pagina’s) mij hoop opgeleverd? Nee. Wel stof tot nadenken. Glimlachjes. En weer veel boeken voor op mijn nog-te-lezen-lijst.

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden