Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Weg met wollig - 'Veel herkenning en een grote glimlach'

Weg met wollig, van Esther van der Voort en Huibert-Jan van Roes, is als een corona-proof conference: een theatershow met leuke woordspelingen, plaatsvervangende schaamte, leerpuntjes, veel herkenning en een grote glimlach, en dat allemaal gewoon op je bank thuis. Niet zo gek, met twee stand-up comedians als auteurs! 

Elly Stroo Cloeck | 20 juli 2021 | 3-4 minuten leestijd

Weg met wollig pakt ons zakelijke taalgebruik aan, waarbij ‘wollig' breed wordt opgevat. Veel praten maar weinig zeggen, in diverse vormen: lang van stof, niet to-the-point, warrig, veel herhalen, jargon, veel (vak)technische termen, ratelen. Als je al zelf niet zo'n typetje bent (en als accountant ben ik dat zeker) dan ken je vast wel iemand die dat wel is. Maar hoe pak je het ont-wollen aan? Dat had natuurlijk heel wetenschappelijk gekund, met veel voorbeelden en methoden, in een dik boekwerk. Maar dat is dus ook snel wollig! De keuze om er een luchtig boekje vol humor van te maken vind ik daarom ook zeer geslaagd!

Heel origineel is het boekje wel van een andere soort wolligheid doortrokken: de woordspelingen over schapen (vandaar ook de cover) en hun wol. Neem alleen al de 7 cases (schapen genoemd), van Willem Wolmans en Arjen Blaton tot Eveline Texelaar en Francoise Blue-du-Maine. Elk van deze schapen heeft een ander wolligheidsprobleem, die met veel verve en woordgrappen wordt uitgelegd.

De oplossingen zijn heel gestructureerd weergegeven maar blijven wat op hoofdlijnen, wat logisch is voor een compact boek dat een breed scala aan wolligheid aanpakt. We leren achtereenvolgens:

- Hoe we een krachtige presentatie geven (als we het liefst steeds dezelfde 100 ppt-slides gebruiken.

- Hoe we een vergadering leiden (als we liefst ad hoc ideeën spuien en alles zelf oppakken).

- Hoe we een verkoopgesprek voeren (als we meer van de inhoud zijn).

- Hoe we iemand overtuigen (als we dol zijn op voor anderen onbegrijpelijk jargon).

- Hoe we een advies geven (als we zelf liever alleen alle voor- en nadelen presenteren).

- Hoe we een interview geven (als we het liefst alleen in hippe one-liners praten).

- Hoe we een gelegenheidsspeech geven (als we àlles willen vertellen).

De cases zijn aansprekend geschreven, en elk hoofdstuk sluit af met een paragraaf over het resultaat van de verbeteracties voor het betreffende ‘schaap'. Fijn, ik voelde me namelijk al snel verbonden met ze en wilde weten hoe het afliep.

Ik herkende mezelf direct in het eerste en het derde schaap, maar ook in de andere cases was veel te vinden waar ik (en waarschijnlijk iedereen) wel eens tegenaan loop. Want de kern is natuurlijk: hoe schat je de informatiebehoefte van je publiek/ gesprekspartner in en hoe maak je verbinding. Ook nuttig: de auteurs geven aan waaróm je wollig bent: om je emoties te verbloemen bijvoorbeeld, of omdat je geen keuzes wilt maken. Als je dat helder hebt, is het al makkelijker om met de verbeter-tips aan de gang te gaan. Die verbetertips zijn, om in de stijl van het boek te blijven, zo bekend en betrouwbaar als schapenwol, niet heel vernieuwend of origineel. De wol is ook wat dunnetjes gesponnen, niet voor een dikke ijstrui. 

Naast een duidelijke structuur, opgehangen aan de 7 schapen en per schaap 5 vragen, heeft het boek ook fijne samenvattingen per hoofdstuk, verwijzingen naar boeken om verder te lezen over de betreffende oplossingsrichting en een grappige woordenlijst (declarabele tijd - al dan niet aan het werk bestede tijd die in rekening gebracht wordt aan de klant).

Ik deed mijn best deze recensie niet te wollig te maken, maar had weer moeite om er een einde aan te breien! Keuzes maken ... 

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je op de kwartalige nieuwsbrief.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Esther van der Voort, Huibert-Jan van Roest
Weg met wollig!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden