Boeken die ik tijdens trainingen Storytelling aanbeveel
Er is is veel gezegd en geschreven over storytelling. En gelukkig maar. In mijn boekenkast staat zeker een meter aan gelezen en uitgeplozen boeken over dit onderwerp. Waarom? Omdat ik enorm geloof in de kracht van het vertellen van aanstekelijke verhalen. Voor leidinggevenden en voor bedrijven en organisaties.
Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie
Met het vertellen van verhalen bouwen wij aan (bedrijfs)culturen, beginnen wij oorlogen of (beter natuurlijk...!) werken we aan wereldvrede en bevestigen wij onze identiteit. Ons menselijk brein is gevormd om verhalen te horen en te vertellen. Nu nog zaak dit op een goede en effectieve manier te doen. In de trainingen en lezingen die ik over dit onderwerp geef, zie ik dat er een nieuwe wereld voor de deelnemers opengaat. Voor de 'Storytelling bibliotheek' die ik in workshops gebruik, gaan we in op de onze autobiografie (wat is jouw verhaal?), de roman (wat is het verhaal van je bedrijf?) en het stripboek (wat is het verhaal van je doelgroep?). De beste boeken die mij hierin inspireerden vind je in deze lijst. Ze waren ook bronnen voor het boek 'Spreken met passie; De kracht van storytelling' dat ik zelf schreef.
Building A StoryBrand
Een paar jaar geleden had ik het voorrecht om in Washington DC een training Storytelling bij te mogen wonen van Donald Miller, auteur van dit boek. Tijdens de nachtvlucht naar huis probeerde ik dit keer niet een paar uur slaap te pakken, maar pakte ik zijn boek erbij en herschreef aan de hand van het ‘brandscript’ dat hij introduceert ter plekke de homepage van mijn website. Sinds deze training en het uitpluizen van zijn boek, gebruik ik het model dat Miller aanreikt voor mijn eigen trainingsbureau over leiderschap en storytelling en voor International Justice Mission (IJM), waar ik parttime in dienst ben als storyteller. Conclusie die ik na een paar jaar gebruik te maken van het brandscript kan trekken, is dat het werkt! In de trainingen, maar ook als storyteller van IJM.
De power van een contentplatform
Dit boek van Cor Hospes kwam voor mij als geroepen. Omdat het mij enerzijds bevestigde in mijn geloof in contentmarketing en omdat het mij veel nieuwe inzichten gaf. Ik ben fan van de aanpak van Hospes. Neem alleen al zijn bewering dat marketeers uitroepen dat zij een rockster zijn en contentmarketeers bewijzen dat zij een rockster zijn. In andere woorden: schreeuw niet maar wat, maar vertel aanstekelijke verhalen en bewijs hiermee dat je echt iets te vertellen hebt. Hospes geeft praktische tips hoe je als bedrijf een contentplatform kunt opbouwen. Tips die ik in de dagelijkse praktijk gebruik. In mijn rol als storyteller voor de stichting International Justice Mission (IJM) en voor mijn eigen trainingsbureau Proistamenos. De theorie uit dit boek bevestigt mij bijvoorbeeld in mijn overtuiging om zeker minimaal eens per week een nieuw blog op mijn website te plaatsen over leiderschap en/of storytelling.
Storylistening
Spreken begint met luisteren. Terecht daarom de aandacht die Annet Scheringa en Simone Beemster geven aan storylistening, “om de parels uit de onderstroom te kunnen opduiken”. Wie een verhaal wil kunnen vertellen (van zichzelf, van anderen en van een organisatie) zal zich de kunst van het luisteren eigen moeten maken. Wat is mijn verhaal? Het verhaal van mijn medewerkers? Van mijn organisatie? Van mijn klanten? Mijn donateurs? Stephen Covey vroeg een zaal met zeker 1000 leidinggevenden eens wie van hen wel eens een cursus spreekvaardigheid had gehad. Ik denk dat meer da 600 aanwezigen hun hand op staken. Vervolgens vroeg hij wie wel eens een training luisteren had gevolgd. Er gingen nu misschien 5 of 6 handen de lucht in. “Dit is precies het probleem van leiderschap,” concludeerde Covey. “We kletsen te veel en luisteren te weinig.” Wie dus wil groeien in storytelling, doet er goed aan eerst dit boek storylistening erbij te pakken.
De Kracht van Storytelling
Eigenlijk had ik in dit rijtje ook kunnen kiezen voor 'Spreek als Ted' of 'Vijfsterren communicatie' van Carmine Gallo. Tijdens het lezen van de boeken van Gallo bleef ik enthousiast onderstrepen en aantekeningen maken. Wie wil leren spreken in het openbaar en hierin storytelling wil inzetten (je kunt niet anders!) doet er goed aan de boeken van Gallo te bestuderen. Gallo gebruikt ter inspiratie talloze voorbeelden van werelds grootste sprekers. Voorbeelden waar we alleen maar beter van kunnen worden.
True Storytelling
Steeds minder geloof ik dat ik reageer op het geschreeuw van de talloze reclame-uitingen. Wel reageer ik op verhalen. Althans, wanneer in deze verhalen niet de bedrijven zelf de held van het verhaal zijn, maar ik als consument de kans krijg om deel uit te maken van een hoger doel. En, een andere voorwaarde om mijn aandacht vast te houden, ik moet het idee hebben dat het verhaal echt is, of zoals Paul Hillesum en Amber Franssen in het boek True Storytelling schrijven, “Consumenten verwachten van merken dat ze oprecht, authentiek, toegankelijk en transparant zijn.” In True Storytelling gaan Hillesum en Franssen in op wat een verhaal nu geloofwaardig maakt. Dit doen zij onder andere door de ware betekenis van woorden als authenticiteit, vertrouwen en zichtbaarheid uit te leggen. Ook benadrukken zij dat al deze waarden duidelijk zichtbaar moeten zijn in de content die bedrijven delen.
Spreken met passie
Omdat ik geloof in storytelling, schreef ik mijn eigen boek in verhaalvorm. In dit boek vind je lessen die ik uit onder andere bovenstaande boeken haalde. De beoordeling van mijn eigen boek laat ik uiteraard aan anderen over. Check de recensies op deze site.
Wat vond u van deze lijst?
Ook een boekenlijst maken?
Bent u geïnspireerd geraakt door deze boekenijst en wilt u zelf een lijst maken? Dat kan!
Over Henk Jan Kamsteeg
Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie
Profielpagina van Henk Jan KamsteegWat vond u van deze lijst?
Ook een boekenlijst maken?
Bent u geïnspireerd geraakt door deze boekenijst en wilt u zelf een lijst maken? Dat kan!