De 10 meest opvallende boeken uit 100 recensies
Al 8 jaar schrijf ik recensies voor managementboek.nl. Tijdens deze periode heb ik een onderbreking gehad van 2 jaar, toen zat ik in de jury van het managementboek van het jaar. In deze periode heb ik 100 recensies geschreven, een ware mijlpaal. In dit boekenlijstje staan de 10 boeken die de meeste indruk op mij hebben gemaakt in de afgelopen jaren.
Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.
Vaak wordt gezegd dat de eerste de meeste indruk maakt. Mijn eerste recensie was het boek 'IT-servicemanagement op basis van ITIL 2011 Editie'. Maar om nou te zeggen dat dit boek de meeste indruk heeft gemaakt. Het boek dat voor mij persoonlijk het meeste impact had gaat over spreekangst: 'Vroeger had ik spreekangst' van Pieter Frijters. 'De firma' gaat over McKinsey en de schandalen bij dat bedrijf. Dit is wat mij betreft een van de beste boeken over bedrijfsschandaal en culturen. Er zijn twee boeken die ik erg interessant en humoristisch vond. Het meest recente boek daarvan is 'Het onmisbare lijstjesboek'. 'Hoe verzinnen ze het' gaat over de reclamewereld en hoe reclames worden gemaakt. 'Ons geld is stuk', '21 lessen voor de 21ste eeuw' en 'Ruis' zijn qua innovatie en wereldbeeld belangrijk geweest. 'Building Tribes' mag uiteraard niet ontbreken, herkenbaar en mooie foto's. Ik sluit af met het boek dat ik in de praktijk nog het meest gebruik: 'Veranderen als samenspel'!
Het onmisbare lijstjesboek van Japke-d. Bouma
Het leukste boek uit het lijstje is 'Het onmisbare lijstjesboek, de 19 dingen die je nooit met collega's moet doen'. Het boek bevat scala's aan lijstjes die goede gespreksonderwerpen zijn tijdens de borrel of de (lunch)pauzes. De lijstjes zijn erg herkenbaar en in veel gevallen grappig. Het zijn zeer diverse lijstjes, bijvoorbeeld op onderwerp, zoals solliciteren, vergaderingen en functioneringsgesprekken. Maar er zijn ook woordgerelateerde lijstjes, zoals 15 synoniemen voor governance. Jeukwoorden op LinkedIn is zo herkenbaar: het werkwoord mogen, tijd voor een volgende stap, ongelooflijk hoe wij op LinkedIn schrijven (overigens betrap ik mezelf er nu ook regelmatig op). Het boek heeft ook een serieuze ondertoon. Hoewel de meeste lijstjes informatief en humoristisch zijn, gaat Bouma onder andere in op de woningnood (waarom staan al die kantoren leeg, nu blijkt dat thuiswerken de nieuwe norm is en best goed werkt?) en seksisme. Dit was nog voordat de schandalen zoals The Voice en Ajax naar buiten kwamen.
IT-servicemanagement op basis van ITIL 2011 Editie
De eerste vergeet je nooit meer... Helaas was dat in dit geval niet waar en was ik verbaasd dat dit mijn eerste recensie was. Het boek heeft geen onuitwisbare indruk gemaakt, maar is een zeer nuttig boek voor iedereen die met IT-beheerprocessen aan de slag gaat. Het boek 'IT-servicemanagement op basis van ITIL 2011 Editie' geeft een goed theoretisch kader voor het inrichten van IT-beheerprocessen. Ik heb het in de praktijk vaak kunnen toepassen
Vroeger had ik Spreekangst
Hoe kom je van spreekangst, angst voor het spreken in openbaar af? Bij mij stond vroeger ook het zweet in de handen en vaak had ik al weken voordat de presentatie gegeven moest worden pijn in mijn buik. 'Vroeger had ik Spreekangst...' van Pieter Frijters gaat over dit fenomeen waar best veel mensen last van hebben. In het boek staat een aanpak en tips waar je praktisch mee aan de slag kan. Het wijst je op valkuilen (herkenbaar!) en verbeterpunten. Wel moet je er echt zelf mee aan de slag, in de praktijk of via een training. Dit was voor mij heel herkenbaar boek, veel zaken had ik al impliciet gedaan, maar het boek heeft mij over een drempel heen geholpen.
De firma
Wie kent het consultancybedrijf McKinsey niet, eigenlijk een van de grote onbekende adviseurs? ‘De firma, het verhaal van McKinsey en de invloed op het moderne bedrijfsleven’ van Duff McDonald beschrijft het levensverhaal van het organisatieadviesbureau McKinsey. Daarbij worden zowel hoogte- als dieptepunten belicht en wordt de invloed van de werkzaamheden van McKinsey op de hedendaagse economische situatie beschreven. Het geeft een onthutsend beeld van de interne cultuur bij McKinsey, terwijl deze adviseurs wel hoog in het bedrijfsleven en de overheid zijn geland. Een zeer interessant en goed leerzaam boek voor iedereen die geïnteresseerd is in economische geschiedenis, hoogte en dieptepunten van een organisatie, intern politiek gekonkel en hoe een organisatie neergaat, zich weer opricht, neergaat en weer opricht.
Hoe verzinnen ze het?
Dit boek uit 2019 heeft veel indruk gemaakt, ik dacht dat ik het al veel langer geleden gelezen had (zelfs dacht ik dat het een van mijn eerste recensieboeken was). Dit boek bevat veel in één, inhoud, historie en een gevoelig onderwerp: reclame. Het boek is met recht een trip down memorylane… En dat over het onderwerp waar veel Nederlanders een hekel aan hebben: reclame. Het boek 'Hoe verzinnen ze het?, bedenkers van onvergetelijke reclames aan het woord' beschrijft hoogtepunten uit de tv-reclames en in interviews met de makers en bedenkers ervan wordt de herkomst beschreven. Petje Pitamientje, Harry Piekema, Wij van WC Eend, Nu even niet. Het zijn allemaal kreten of personages uit tv-reclames die tot ons collectieve geheugen behoren. Bijna 40 jaar tv-reclame heeft toevoegingen aan onze taal opgeleverd. Wie kent niet de gevleugelde termen: - ‘Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje’; - ‘Even Apeldoorn bellen’ - ‘Foutje, bedankt’ Het boek is een aanrader voor iedereen, erg leuk om te lezen, het geeft historie van tv-reclame weer en het roept herinneringen op. Het is prettig geschreven, erg leesbaar. Je kunt de anekdotes goed gebruiken in sociale gesprekken op het werk. Dit is een van de boek die ik met veel plezier en herkenning gelezen heb. Hier blader ik geregeld nog eens doorheen om wat stukken te herlezen.
Ons geld is stuk
Een heel actueel boek is 'Ons geld is stuk'. Het boek geeft inzicht in alle aspecten van de bitcoin, een mogelijke oplossing om de problemen in ons monetair systeem op te lossen. Overigens is bitcoin mijn inziens niet iets voor de korte termijn (te volatiel, teveel speculanten), maar zijn de principes goed toe te passen. Het boek gaat in op de mogelijkheden van bitcoin, daarop wordt de nadruk gelegd. In mijn optiek zal de bitcoin eerst verder moeten evolueren en wat meer koersvast worden, voordat het een standaard kan worden. Voor veel doelgroepen (landen met een slechte monetaire infrastructuur of bedrijven die veel over de landsgrenzen heen handelen) kan bitcoin nu al een goede oplossing zijn. Maar potentie heeft de bitcoin zeker! Daarom is dit een boek die ik over een paar jaar wil gaan lezen om te kijken in hoeverre het voorspellende waarde heeft gehad.
21 lessen voor de 21ste eeuw
Met het boek '21 lessen voor de 21ste eeuw' kijkt Harari vooruit naar de toekomst, waar hij in eerdere boeken het verleden in perspectief zet. Harari heeft een opvallende en nuchtere kijk op de wereld, hij weet terrorisme bijvoorbeeld heel goed te duiden. Dit was bij uitstek een van de meeste fascinerende boeken die ik gelezen heb, hoe scherp Harari in staat is om nieuwe inzichten te verschaffen aan zijn lezers, fabuleus. '21 lessen voor de 21e eeuw' bevat wat mij betreft ook echt 21 inzichten en lessen voor de toekomst, die nog steeds actueel blijven. De manier van schrijven van Harari zorgt ervoor dat je aandacht blijft bij de beschreven onderwerpen. Elk hoofdstuk zet je aan het denken. Per saldo een fantastisch boek, dat wederom een bestseller zal worden. Echt een boek om elke 5 tot 10 jaar er weer eens bij te pakken en dan te kijken in hoeverre de schrijver gelijk heeft met zijn lessen en inzichten! Echt een boek dat in geen enkele boekenkast zal misstaan.
RUIS
'Ruis' was een boek waar managementboek.nl (Justin van Lopik) me op attendeerde. Ik ben hem nog dankbaar voor de tip! Kahneman, Sibony en Sunstein beschrijven in het onderbouwde boek ‘RUIS' oorzaken, concrete voorbeelden, een model voor verbetering, maar ook bezwaren tegen het oplossen van ruis. Waarom zijn beslissingen willekeurig en besluit de ene rechter in een vergelijkbare zaak tot levenslang en een andere tot een paar jaar gevangenisstraf? Veel hangt af van bijvoorbeeld het humeur van een rechter, het tijdstip van de dag en de zaken die de rechter voor de betreffende zaak heeft behandeld. Eigenlijk is dat schokkend en schandalig. Maar nog schokkender is dat we vaak niet weten dat we verkeerde beslissingen nemen en hoe dat komt. Ruis is niet per definitie slecht, als je het maar weet. Handig vond ik dat aan het einde van het boek een samenvatting en conclusie is opgenomen. In korte tijd kun je de essentie van dit boek doorgronden en acties in gang zetten om ruis te verminderen. Ik lees deze samenvatting regelmatig nog eens door. Bij uitstek een boek dat mijn manier van denken heeft beïnvloed.
Building Tribes - Reisgids voor organisaties
Tja, wat moet je over dit boek zeggen? De opvolger van 'Corporate Tribe' waarmee Braun en Kramer een nieuw genre hebben ontwikkeld: antropologie in de bestuurskamer. Dit boek is wat mij betreft net zo goed en geeft uitstekende duiding aan hoe organisaties en communities werken. het boek beschrijft heel concreet hoe je tribes en kampvuren organiseert en hoe lessen uit andere culturen gebruikt kunnen worden. Building Tribes bevat mooie verhalen en is fantastisch geïllustreerd met mooie foto’s. Het doel van de schrijfsters: te verrassen, aan het denken zetten en tot actie uitlokken, is wat mij betreft zeker behaald! Het is wederom een boek dat de standaard gaat bepalen, ik hebt in de afgelopen jaren regelmatig geraadpleegd om wat ideeën op te doen.
Veranderen als samenspel
2018 was een goed jaar voor managementboeken. Naast 'Building tribes' en '21 lessen voor de 21ste eeuw' kwam het boek 'Veranderen als samenspel' uit! Dit boek heeft bij mij geleid tot nieuwe inzichten. Veranderen werd daarvoor door mij als een statisch proces gezien met stappen, acties en hindernissen. Boonstra zet veranderen neer als een spel, met spelers, spelambities, vals spelen en samen het beste resultaat bereiken. Het bevat een positieve kijken op veranderen, in plaats van te redeneren vanuit weerstand. Ik heb het in de praktijk toegepast bij verandertrajecten waaraan ik deel genomen heb! Ik maak vaak vouwtjes in boeken om interessante pagina’s te markeren, dit boek is bijna één en al vouwtjes. In eerste instantie vond ik dat het boek weinig praktijkvoorbeelden bevat, maar dit is opgepakt op de website. Een boek dat ik er regelmatig nog even bijpak om kennis op te frissen en gedachten te ordenen!
Tot slot, over deze lijst
Naast deze boeken heb ik veel meer lezenswaardige boeken gerecenseerd, teveel om op te noemen. Elk boek heeft wel iets bijzonders, wat je gedachten doet verzetten of je anders tegen bepaalde zaken aan laat kijken. Ik blijf lezen en recenseren, waarbij de uitdaging altijd blijft om de nieuwe inzichten toe te passen in de praktijk!
Wat vond u van deze lijst?
Ook een boekenlijst maken?
Bent u geïnspireerd geraakt door deze boekenijst en wilt u zelf een lijst maken? Dat kan!
Over Jan Hoogstra
Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.
Profielpagina van Jan HoogstraWat vond u van deze lijst?
Ook een boekenlijst maken?
Bent u geïnspireerd geraakt door deze boekenijst en wilt u zelf een lijst maken? Dat kan!