Managementboek.nl gebruikt cookies.

Exponentiële organisaties

Nederlandstalig | Ebook
Verkooppositie: #13573
643 dagen in de top 100
Onze prijs: € 17,99
Direct te downloaden.

Ook verkrijgbaar als

Samenvatting

Beste Business Boek van het Jaar 2014 - Frost & Sullivan

Een must read voor ceo’s, ondernemers en beleidsmakers die niet alleen de noodzaak voor verandering zien, maar daar ook mee aan de slag willen.

In een tijd waarin ontelbaar veel nieuwe mogelijkheden en kansen zich voordoen, is een nieuw soort business opgestaan: de Exponentiële Organisatie. Deze bedrijven zijn in staat een...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

Deel 1: De exponentiële organisatie verkennen
1. Verlicht door informatie
2. Het verhaal van twee bedrijven
3. De exponentiële organisatie
4. De exponentiële organisatie vanbinnen
5. Implicaties van exponentiële organisaties

Deel 2: De exponentiële organisatie bouwen
6. Een ExO starten
7. ExO’s voor grote organisaties
9. Hoe grote bedrijven zich aanpassen
10. De exponentiële leidinggevende

Epiloog: een nieuwe cambrische explosie
Nawoord
Bijlage A: Wat is jouw exponentiële sector
Bijlage B: Bronnen en verdere inspiratie

Over de auteurs
Dankwoord
Register

Specificaties

EAN:9789047008569
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Ebook
Uitgever:Business Contact
Druk:1e druk, 2015

Over Salim Ismail

Salim Ismail was onder meer Vice-President van Yahoo! en is mede-optichter van de Singularity University. Hij is veelgevraagd spreker en actief entrepreneur in Silicon Valley.

Over Yuri van Geest

Yuri van Geest, de stille kracht achter innovatief Nederland, is ambassadeur van Singularity University Nederland, medeoprichter van Mobile Monday Amsterdam, Quantified Self Europe en Lean Startup Machine NL en oprichter van innovatiebureau Trend8.

Over Michael Malone

Michael S. Malone is tech journalist voor onder meer Wall Street Journal en schrijver van een twaalftal boeken.

Lezersrecensies

Bijna onverwacht goed boek!

17-05-2016 | B. van de Haterd

Exponentiele organisaties, of Exponential Organizations (ik heb het boek in het Engels gelezen) is al weer uit 2014, dus iets meer dan een jaar oud, maar daarom niet minder actueel. Eindelijk heb ik tijd gehad dit boek te lezen en het was meer dan de moeite waard.

Laat ik dus wederom met mijn conclusie beginnen: 5 van de 5 sterren. Een 100% score, waarbij ik er meteen bij zeg: het is een boek met soms ‘tijd gerelateerde’ voorbeelden, dus hoe langer je wacht met lezen, des te minder aansprekend de voorbeelden worden. Dat verder overigens niets afdoet aan de kern van het verhaal, dat staat gewoon als een huis!

Exponentiële groei – Exponentiële organisaties

We zitten in tijden van exponentiële groei. Daar zal ik verder niet meer op in gaan. De ‘wet van Moore’ is daar duidelijk over en vaak hebben we het niet eens door. Zoals geeft Quintin in zijn boek Suits & Hoodies een prachtig voorbeeld hier over:

Recent gaf ik mijn iPhone 1 aan mijn zoon. Inmiddels zitten we bij de iPhone 6. Die is dus zes jaar oud. Die iPhone 1… die was traag. Heel traag. Maar dat kon ik me niet meer herinneren toen ik hem gebruikte. Toen was hij juist super snel. De reden hiervan is simpel: de snelheid van de iPhone 6 is tussen de 50 en 84 keer zo hoog als die van de iPhone 1. Alle apps gaan dus ook uit van die nieuwe snelheden. Dus in 6 jaar tijd is ‘dezelfde’ telefoon 50 tot 84 keer zo snel geworden!

Plannen voor ontwikkelingen die zo snel gaan is dus bijna onmogelijk. Het boek begint daarom met het ‘Iridium moment’. Iridium was de geweldige investering van Motorola, alom bejubeld, om een ‘low orbit satelliet netwerk voor mobiele telefonie’ te bouwen. Het zou in de jaren ’80 enkele tientallen jaren en een paar miljard kosten. Vooruitziende blik was het. In een tijd dat een mobiele telefoon $3.000 kostte en $5 per minuut een normale prijs was. De kosten voor een mobiele mast waren ook bijna $100.000, dus dat kon uit. We weten echter allemaal hoe het gegaan is met mobiele telefonie, waarbij de kosten van mobiele masten en telefoontjes dramatisch zijn gedaald.

Je moet dus in tijden van exponentiële groei naar een ander soort organisatie. Waarbij overigens ‘toekomst’ wel een hele belangrijke rol heeft, maar op andere termijnen. Zoals Mark Zuckerberg (Facebook) het zegt:

We have an idea where we want to be in 30 years and we know where we want to be in 3 months. That’s about it.

De exponentiële organisatie

Knap aan het boek is dat ze een 2-tal modellen hebben gelanceerd met verschillende onderdelen, waarvan niet elk bedrijf alles moet hebben, maar wel een aantal. Wat elke exponentiële organisatie moet hebben is een MTP: een Massive Transformation Purpose. Wat wil je nu echt in de wereld veranderen.

Daarnaast heeft men een intern en een extern model. IDEAS en SCALE

IDEAS staat voor

Interfaces (self service voor klanten)
Dashboards (intern echt overzicht hebben)
Experimentation (de mogelijkheid te experimenteren en fouten te mogen maken)
Autonomy (medewerkers hebben het op hun vakgebied voor het zeggen)
Social (interne sociale policies, ondersteund met technologie)
SCALE staat voor

Staff on Demand (een kleine kern, een grote groep er omheen)
Community & Crowd (een grote schare ‘fans’ en ‘meedenkers)
Algorithms (Algoritmes om zaken te analyseren en aan te sturen)
Leveraged assets (Gebruiken, geen eigenaar van zijn. AirBnB heeft geen hotels, Uber geen auto’s)
Engagement (Het echt betrekken van je community en alle stake-holders)
Niet elke organisatie hoeft alle aspecten te hebben. Sterker nog, bijna niemand heeft ze allemaal.

Les: Wat mij het meest opviel was dat algoritmes in mijn gedachte het belangrijkste waren. Dat dat de schaalbaarheid gaf aan de organisaties, maar het blijkt dat er vaak wel iets van een algoritme in zit, maar dat het niet zo extreem belangrijk is als ik verwacht had.

Start-ups en bestaande organisaties

Het boek gaat verder over de manieren waarop je dit in een start-up kan toepassen, maar ook heel goed hoe je daar als bestaande organisatie mee om kan gaan. Ook daar geven ze een reeks voorbeelden en praktisch toepasbare mogelijkheden voor.

Conclusie

Ik ben fan. Het krijgt van mij de volle 100%, 5 van de 5 sterren. Ik adviseer echt iedereen die bezig is met de toekomst van zijn of haar organisatie of er over denkt een nieuwe organisatie op te zetten om dit boek te lezen.

Wat een inspirerend boek!

13-09-2015 | M.P.J.A. Appel

Lees recensie >
Enorm inspirerend boek voor ondernemers en ambitieuze professionals. Op gestructureerde wijze wordt uitgelegd wat exponentiële organisaties betreft, hoe ze te herkennen een welke kenmerken ze hebben. Vervolgens hoe vanuit je huidige situatie hier stappen in te nemen. Het boek leest snel, tweede keer lezen aangeraden.

Recensies (8)

Recensie door Joost Verstegen 

Op 17 juni 2015 gaf Yuri van Geest op het Customerzz Event in het ABN AMRO gebouw te Amsterdam zijn presentatie ‘Noodzaak voor verandering en aan de slag!’, gebaseerd op het boek Exponentiële Organisaties. Door de enorme passie waarmee Yuri van Geest sprak, overtuigde hij mij dat we aan de vooravond staan van een onvoorstelbaar tijdperk. De boodschap die hij verkondigde was duidelijk:...Lees verder >
Joost Verstegen, Junior Experience Manager bij Expoints

Recensie door Sjors van Leeuwen 

De veranderingen gaan steeds sneller en de impact van de veranderingen is steeds groter. Was de gemiddelde levenscyclus van een bedrijf in 1955 nog 45 jaar, tegenwoordig is dat slechts 15 jaar. Ook wordt de levensduur van producten steeds korter. In de afgelopen jaren zijn bedrijven voor hun omzet en winst grotendeels afhankelijk geworden van producten die in de laatste vijf jaar zijn...

Lees verder >
Justin van Lopik is eindredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.

Recensie door Jeanine Dijkhuis 

Ideeën gebaseerd op nieuwe technologieën leiden tot nieuwe verdienmodellen. Die bestaande markten kunnen ontwrichten. Er valt iets op aan de groeifactor van deze bedrijven. Schaalbaarheid is het kernwoord. De opbrengst is tenminste tien keer groter dan in een lineaire organisatie. Door impact of output.

Biotechnologie, neurotech, nanotech, robotica, solar, sensoren en bodyscans… Hoewel...Lees verder >
Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Recensie door Peter van der Wel 

Voor een futuroloog met ruim 20 jaar ervaring als organisatieadviseur is het verschijnen van een boek met de titel: ‘Exponentiële Organisaties’ natuurlijk een buitenkans. Nu verschijnen er de laatste tijd aan de lopende band managementboeken met nieuwe organisatiemodellen, maar een boek van de bekende Singularity University schept hoge verwachtingen. Maakt dit boek van Salam Ismail en de...Lees verder >
Peter van der Wel werkt als futuroloog- econoom bij het bedrijf FutureVision. Hij geeft adviezen over de invloed van nieuwe technologie op de maatschappij en instituties en is een veelgevraagd spreker op dat gebied. Daarnaast is Van der Wel vicevoorzitter van de Dutch Future Society.

Recensie door Nico Jong 

In de complexe en dynamische wereld om ons heen is een nieuw type organisatie ontstaan dat qua schaal en waarde groeit met een niet eerder vertoonde snelheid. De levensduur van traditionele organisaties neemt al jaren sterk af. Dat staat te lezen in ‘Exponentiële organisaties’ van Salim Ismail, Yuri van Geest en Michael Malone.

Dit nieuwe type organisatie, de exponentiële organisatie...Lees verder >
Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Recensie door Jeroen Ansink 

Managers staat op korte termijn een stortvloed aan veranderingen te wachten, zegt Salim Ismail in Exponentiële organisaties. Exponentieel groeiende technologieën zullen doordringen tot in elk hoekje van de bedrijfsvoering en zullen het concurrentielandschap fundamenteel transformeren.

Volgens de overlevering reisde de uitvinder van het schaakspel in de zesde eeuw na Christus naar de Indiase...

Lees verder >