Managementboek.nl gebruikt cookies.

Suits & Hoodies (E-book)

Nederlandstalig | Ebook
Verkooppositie: #3916
Onze prijs: € 14,99
Direct te downloaden.

Ook verkrijgbaar als

Samenvatting

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond: start-ups die van plan zijn de wereld te veroveren. Van de 100 falen er echter 99. Die ene die doorbreekt dwingt bestaande bedrijven op de knieën of zet een hele sector op zijn kop. Wat is het geheim van die start-up? En welke corporates slagen erin zich staande te houden en terug te slaan?

Quintin Schevernels begaf zich in beide werelden en kwam...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

Deel 1 - De cirkel van succes

Deel 2 - De essentials
Essential 1: groot dromen
Essential 2: vernieuwing
Essential 3: product
Essential 4: cultuur
Essential 5: talent
Essential 6: focus
Essential 7: funding

Deel 3 - Exit

Epiloog - Nederland heeft zoveel potentieel!
Dankwoord

Bijlagen
De Essential Scorecard
Over de auteur
Inspiratie

Noten

Specificaties

EAN:9789047008811
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Ebook
Uitgever:Business Contact
Druk:1e druk, 2015

Over Quintin Schevernels

Quintin Schevernels (1971) zag alle hoeken van het bedrijfsleven in de 21e eeuw: corporates en start-ups, beursgenoteerde bedrijven, private equity en venture capital. Hij was directielid bij De Telegraaf, coo bij vnu Media en ceo bij Layar, het internationaal succesvolle Augmented Reality-bedrijf, dat hij in 2014 verkocht. Zijn brede ervaring maakt dat hij een unieke integrale kijk heeft op het ondernemen van nu en de toekomst. Hij is veelgevraagd adviseur, startupcoach en angel investor.

Lezersrecensies

Helder boek voor elke ondernemer!

07-03-2017 | K. Boonstra

Duidelijk, herkenbaar, snel te lezen en een toegevoegde waarde voor elke ondernemer, zeker voor een startende ondernemer zoals ik. In deel 1 werd ik direct nieuwsgierig naar de rest van het boek (inhoud van de essentials).

Quintin omschrijft zeven essentiële onderdelen van een startup: groot dromen, vernieuwen, product, cultuur, talent, focus, funding. Als lezer heb je de keuze om te kiezen welke essential je als eerste wil lezen, waar je het meest nieuwsgierig naar bent. Het is zo duidelijk opgezet dat je gemakkelijk kunt switchen en snel extra info kunt achterhalen.

Het boek is fijn geschreven, leest gemakkelijk weg en Quintin geeft veel (eerlijke) voorbeelden uit eigen carrière. Die voorbeelden maken het boek persoonlijk, maar verduidelijken ook de inhoud.

Wat heeft het boek bij mij bereikt? Dat ik als startende ondernemer nog beter ben gaan nadenken over het verder ontwikkelen van onze organisatie en benutten van kansen, ik heb inspiratie opgedaan en ik droom groot!

De Suit is dood, lang leve de Hoodie.

25-08-2016 | K. Hopman

Lees recensie >
Op zoek naar inspiratie en handvatten voor wendbaarheid? Als startup of onderdeel van een concern? In Suits & Hoodies worden beide partijen op wenken bediend. Lezenswaardig, inspirerend, waardevol.

Quintin Schevernels heeft als executive gewerkt in zowel concerns als start-ups. Vanuit zijn eigen werkervaring heeft hij een boek geschreven om zijn inzichten en ervaringen over succes en vernieuwing te delen, en daarmee aan te zetten tot actie. Concrete, relevante en actuele ervaring.

Ook in zijn boek over wendbaarheid en blijvend succesvol innoveren komen de moderne managementtheorieën voorbij, zoals van Simon Sinek en Eric Ries. En ook de vaker aangehaalde voorbeelden van organisaties die blijvend succesvol innoveren en de organisaties die de boot hebben gemist, komen terug.

Toch zijn er zijn 2 zaken die dit boek anders maken en daarmee lezenswaardiger dan meeste andere managementboeken.

Ten eerste schrijft Quintin Schevernels (als "rookie writer") uit eigen ervaring. Geen ghostwriter, geen managementgoeroe, geen observator. Hij neemt de lezer mee in zijn werkkeuken. Met name zijn periodes bij TMG/VNU en Layar licht hij toe met aansprekende voorbeelden. Hoe zijn deze ("zijn") bedrijven omgegaan met herkenbare marktontwikkelingen, welke keuzes heeft men ("hij") gemaakt, op basis van wat, waarom, en wat was de impact en het resultaat.

Ten tweede beleef je mee hoe hij zijn eigen leercurve tot executive heeft doorlopen. Zijn loopbaanstappen, omgaan met organisatiefasen, rollen innemen, hoe hij gebruik maakt van de beste experts, van managementdenkers en daarin een keuze maken wat wel niet bruikbaar is. Maar vooral door dromen, durven en dóen.

Dat levert een lezenswaardig levendig managementboek op met waardevolle voorbeelden. De kapstok voor het boek zijn de 7 Essentials, essentiële factoren voor een succesvolle startup. Bij elke essential toont hij aan dat een concern potentieel voordeel heeft boven een start-up, mits het concern zich een Hoodie-style kan aanmeten.

Dit boek is dus met name geschikt voor managers en ondernemers die verder door het leven willen gaan als Hoodie en de Suit in kast te laten hangen.

Niet alleen voor start-ups ondernemers

05-08-2016 | H.G. Rouwenhorst

Lees recensie >
Quintin is gedreven om zijn ervaringen te delen. In zijn eerste en hopelijk niet zijn laatste boek wordt de lezer op een duidelijke wijze en met veel enthousiasme meegenomen in zijn belevenissen en visie. De 7 Essentials worden inspirerend weergegeven en vragen om actie.

Ik ben erg verrast en blij met dit boek en zal het nog vaak uit de kast pakken.

Het geheim van de succesvolle start-up

17-05-2016 | B. van de Haterd

Lees recensie >
Als iemand in Nederland in staat is om een goed boek te schrijven over start-ups en corporates, is het Quintin Schevernels. Als oud directeur bij o.a. de Telegraaf en VNU (intermediair) en CEO van Layar (een virtual reality start-up) kent hij beide werelden als geen ander. Suits & Hoodies is dan ook een heerlijk boek, dat leest als een trein, prettig is opgemaakt, snel is geschreven, een duidelijke structuur heeft en vol met vermakelijke en zeer leerzame anekdotes zit.

Vorm
Ik ben meer van de inhoud dan de vorm. Alleen als de vorm echt afleid van de inhoud (en mijn acceptatiegraad ligt op dat gebied echt heel hoog, ik kan veel vormen hebben) is het een issue. Dit is echter één van de eerste managementboeken ooit (lees de vele recensies hier, ik lees veel boeken) waar de vorm (en dan vooral de tekstuele vorm) een echt positieve uitwerking had. Waarom?

Er zitten veel voorbeelden in. Anekdotes van Quintin zelf en voorbeelden van bedrijven die iets doen wat hij net beschrijft. Meestal moet je dan of de zin cq. alinea aflezen en terug bladeren, of besluiten om het voorbeeld eerst te lezen en dan pas de alinea af te lezen. De reden hiervan is dat die tussenstukjes bijna niet perfect in een fysieke opmaak (ik heb het boek in papieren versie gelezen) te maken is. In dit boek paste het altijd 100% perfect. De alinea was klaar als het voorbeeld kwam en het voorbeeld paste altijd perfect nog op de pagina. Het las als een trein.

Ook de manier waarop verschillende lettertypen gebruikt zijn voor verschillende zaken vond ik heerlijk lezen. Misschien dat anderen zich er aan storen, maar ik vond het tekstueel perfect opgemaakt. Ook zijn schrijfstijl is iets waar ik jaloers op ben (als auteur van vier boeken). Zo natuurlijk, zo snel geschreven (of in ieder geval leest het alsof je met Quintin zit te praten).

Inhoud

Het boek beschrijft de zeven essentiële onderdelen van een succesvolle start-up:

Groot dromen
Vernieuwing
Product
Cultuur
Talent
Focus
Funding

Volgens mij volledig terecht en, hoewel ik nooit een grote, succesvolle start-up heb gerund, omschrijft hij ook heel goed hoe alles werkt. Ben ik het op elk deelgebied met hem eens? Nou, vooral bij talent heb ik uiteraard wat nuances. Uiteraard zou ik haast zeggen, want ik kijk naar talent op een manier die (nog) niet gebruikelijk is. Niet dat het niet klopt, ik zou alleen verder gaan.

Overal in het boek maakt hij ook vertaalslagen naar de corporate wereld. Logisch, want daar heeft hij nog veel meer tijd doorgebracht dan bij de start-ups. Hij omschrijft wat daar wel en niet mogelijk is, geeft geen ‘mooi weer’ verhaal over de ‘interne start-up’, maar geeft een heel realistisch beeld.

Persoonlijke anekdotes
Wat het boek voor mij echt bijzonder maakt en een toegevoegde waarde geeft aan mijn kennis, zijn de persoonlijke anekdotes. Hij geeft discussies weer die bij TMG gevoerd zijn over aankopen of ontwikkelingen. Hij geeft besluiten weer en hoe die tot stand zijn gekomen. Hij geeft soms aan dat ook hij, achteraf gezien, verkeerde besluiten heeft genomen. Maar ook hoe bepaalde besluiten tot hele grote successen hebben geleid. Dat zijn verhalen die je in geen enkel ander boek zal kunnen vinden en dat maakt het extra uniek.

Goed geschreven en inhoudelijk sterk

16-01-2016 | R.C. Langehenkel

Lees recensie >
Dit boek gaat over start-ups en corporates, maar heeft mooie tips en content die voor iedere ondernemer of MT lid van toepassing zijn. Zeker in de huidige tijd.

De schrijfstijl is -zeker voor een managementboek- erg goed en de voorbeelden maken de issues toegankelijk en aansprekend.

Aanrader!

In een dag of 2 uit te lezen. Heerlijk!

11-01-2016 | K. Anit

Lees recensie >
Voor iemand die moeite heeft om boeken te lezen, kan ik zeggen dat dit een heerlijk boek is om te lezen. Zowel de schrijfstijl als de inhoud van het boek zorgen ervoor dat je het heel prettig in een dag of twee uit kunt lezen.

Ondanks je 'denkt het te weten' geeft het boek je voldoende nieuwe insides en zorgt het ervoor dat je als het ware een best practise lijst kunt volgen. Daarnaast prima als naslagwerk de dagen daarna.

Een ware aanbeveling voor (startende) ondernemers en ook voor managers.

Recensies (9)

Recensie door Jeanine Dijkhuis 

Quintin Schevernels heeft ervaring bij zowel corporates als start-ups en schreef Suits & Hoodies vanuit zijn persoonlijke reis over het ondernemen van nu en in de toekomst. Met bedrijfsmatige ervaringen van de start tot exit, inclusief gebeurtenissen op financieel gebied, is dit een marketingmanagementverhaal in pocketvorm.

Is er een doelgroep voor de ‘start-up uit een boekje’? Zijn het...Lees verder >
Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Recensie door Patrick Davidson 

Een boek over start-ups? Timing is alles, zo lezen we in Suits & Hoodies. En zo heeft Quintin Schevernels op het juiste moment - start-ups zijn elke dag wel positief in het nieuws terwijl bekende bedrijven omvallen (V&D, Perry Sport) - een leuk boek uitgebracht met als ondertitel 'Het geheim van de succesvolle start-up'.

Suits & Hoodies is een boek waarin Schevernels zijn...

Lees verder >
Patrick Davidson is gespecialiseerd in het realiseren van prestatiesprongen, zowel met start-ups als met klassieke organisaties. Eerder schreef hij de bestseller 'Waar haal je de energie vandaan?'. Samen met Hans van der Loo is hij eigenaar van Betterday en EnergyFinder.

Recensie door Sjors van Leeuwen 

Start-ups zijn allemaal succesvol en gevestigde bedrijven kunnen niet innoveren. Twee veelgehoorde misvattingen. De praktijk wijst uit dat slechts een handjevol start-ups echt succesvol wordt en dat veel grote bedrijven succesvol stand weten te houden. Om succesvol te zijn draait het volgens Quintin Schevernels om zeven essentials.

Wat hebben geslaagde start-ups en succesvolle corporates...

Lees verder >
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is als zelfstandig adviseur al jarenlang actief op het snijvlak van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij helpt organisaties om nog marktgerichter, klantgerichter en succesvoller te worden. Sjors van Leeuwen is auteur van diverse boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Innovatieblunders en Hoe agile is jouw strategie? over snel en wendbaar ondernemen. Ga naar deze pagina voor een overzicht.