Marco Schreurs is medeoprichter en partner van Direction Europe, een trainings- en ontwikkelingsbureau op het gebied van leiderschap en besluitvorming. Daarnaast is hij actief als marketing & operational director binnen het Center for Organizational Performance, een organisatie die onderzoek doet naar en adviseert over high performance organisaties.
Meer over de auteursEen High Performance Organisatie... wat is dat?
Met nog meer plezier naar je werk!
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 1e druk 9789082205916Samenvatting
Een High Performance Organisatie, wat is dat nu weer? Weer een nieuw project? Nee, dat is het niet. Een High Performance Organisatie, of HPO, is eigenlijk niets anders dan een inspirerende, motiverende en uitdagende organisatie om bij te werken of om klant van te zijn.
Wat opvalt, is dat het lang niet altijd om grote organisaties gaat. Waar het om draait is dat jij samen met jouw collega’s de “juiste dingen” doet. Hiermee bouw je zelf aan een top team of afdeling en daarmee leg je de basis voor een High Performance Organisatie (HPO)!
Wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring van honderden organisaties over de hele wereld helpen je gelukkig bij wat je kunt doen om een HPO te worden. Deze kennis is, zoals het Afrikaanse spreekwoord zegt: ‘het water om te groeien’. En het water dat zijn 35 kenmerken, samengevat in vijf HPO Factoren:
• Kwaliteit van Management
• Openheid & Actiegerichtheid
• Langetermijngerichtheid
• Continue Verbetering & Vernieuwing
• Kwaliteit van Medewerkers
Deze 35 kenmerken staan kort beschreven in dit boekje, geschreven voor medewerkers, teamleiders en managers binnen profit, non-profit en overheidsorganisaties. Bij veel van deze kenmerken lees je “De leiding van onze organisatie….”. Dat wil niet zeggen dat deze kenmerken niet voor iedereen in de organisatie van belang zijn! Iedereen is in zijn/haar functie een leider. Niet alleen op het werk, maar ook thuis, op de voetbalclub of waar dan ook. We dagen je uit om zelf aan de slag te gaan met het bouwen van jouw eigen topteam, afdeling en organisatie. Het uiteindelijke doel is om de medewerkerstevredenheid, klanttevredenheid, winstgevendheid, etc. te verhogen.
In 'Een high performance organisatie … wat is dat?' staan kort de 5 HPO-factoren en de 35 kenmerken beschreven. Bij ieder kenmerk kan je een cijfer tussen 1 en 10 geven hoe jouw team of afdeling presteert op dat kenmerk. Ook kan je opschrijven hoe jij denkt dat jezelf, je manager of directe collega’s kunnen verbeteren. Uitspraken van bekende en minder bekende mensen helpen je daarbij. Lees ze eens rustig door. Bedenk je wat je al goed doet en waar je nog beter kan. Bespreek het eens met je collega's. Vertel je leidinggevende welke punten volgens jou aandacht verdienen.
Het werken aan HPO is uitdagend en leuk. Zo ga je met plezier naar je werk!
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Marco Schreurs
Over Alex Meingast
Inhoudsopgave
Inleiding
Het HPO raamwerk
Lees- en doe wijzer
Factor1 Kwaliteit van management
Factor 2 Openheid en actiegerichtheid
Factor 3 Langetermijngerichtheid
Factor 4 Continue verbetering en vernieuwing
Factor 5 Kwaliteit van medewerkers
Wat ga jij nou doen?
Meer informatie
Over de auteurs
Over het HPO Center
Uitknipvel actiekaarten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan