Prof. Dr. J. Strikwerda (1952) is senior management consultant (partner) bij Nolan, Norton & Co.
Meer over Hans StrikwerdaVan unitmanagement naar multidimensionale organisaties volgens Hans Strikwerda (Management Topics)
Luisterboek Nederlands 2008 1e druk 9789077387962Samenvatting
De unitorganisatie blijkt eindig wat betreft haar toepasbaarheid. Zo worstelt menige onderneming met de vraag of er 'over' de business units wel of geen account management moet worden ingevoerd. Of product management 'over' de regio's. Deze behoefte aan 'dual reporting' wordt steeds sterker en wel om 'in control' te zijn.
De oplossing is de zogenaamde multidimensionale organisatie: een organisatie waarin de resultaten van de onderneming tegelijkertijd over meerdere dimensies (product, afnemer, regio, marktsegment) worden gerapporteerd, en waarin voor elk van die dimensies een manager verantwoordelijk wordt gehouden voor de resultaten van de onderneming over die dimensie. Hans Strikwerda legt uit wat een multidimensionale organisatie is. Hij legt uit welke beslissingen noodzakelijk zijn om een antwoord te formuleren op de toenemende complexiteit van de markt, zonder dat daarbij het werk voor bestuurder en medewerkers disproportioneel complexer wordt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Dilemma's van unitorganisaties
3. Wat is een multidimensionale organisatie of MDO?
4. Waarom een MDO?
5. De kritieke succesfactor: teamplay
6. Hoe werk een MDO in de praktijk?
7. De factor mens
8. De toepasbaarheid van een MDO
9. Van unitorganisatie naar MDO
10. MDO versus unitorganisatie
11. MDO in vogelvlucht
Speelduur ± 77 minuten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan