Kunstmatige intelligentie voelt voor veel ondernemers, leiders en professionals als een ver-van-mijn-bed-show. De gedachte aan enorme datasets, ingewikkelde algoritmes en obscure termen als convolutional neural networks maakt het weinig aantrekkelijk om je erin te verdiepen. Maar wie de technische kant laat voor wat het is, ziet dat er op strategisch vlak een wereld te winnen valt. Vergelijk het met Jeff Bezos, zelf kan hij geen webshop programmeren, maar doordat hij begreep wat je met de technologie kon doen, wist hij de meest succesvolle webwinkel ter wereld uit de grond te stampen.
Een voorbeeld: vijf jaar geleden besloten de ondernemers Daniel Schreiber, Shai Wininger en Ty Sagalow (geen van alle techneuten) een nieuwe verzekeringsmaatschappij op te richten: Lemonade. In plaats van te investeren in dure kantoorpanden, investeerden ze in knappe koppen die slimme algoritmes konden bouwen. Inmiddels heeft het bedrijf het wereldrecord claims uitkeren: slechts 3.6 seconden had een computer nodig om te bepalen dat de declaratie voor een gestolen jas klopte en boekte het geld direct over naar de rekening van de polishouder.
Dichter bij huis ging online supermarkt Picnic rond diezelfde tijd de strijd aan met grootmachten als Albert Heijn en Jumbo. Picnic noemt zichzelf een ‘AI First' bedrijf en gebruikt kunstmatige intelligentie op drie manieren. Allereerst wordt elk besluit dat ze nemen gevalideerd met data. Ten tweede automatiseren ze processen waardoor ze met minder mensen dan de concurrentie eenzelfde of betere dienst kunnen leveren. Tot slot zorgen algoritmes voor een beter product voor de eindklant: de zelfgebouwde routeplanner kan nauwkeurig voorspellen wanneer de bezorger voor de deur staat, zodat je niet onnodig thuis hoeft te wachten op de boodschappen.
Nu zijn zowel Lemonade als Picnic bedrijven van ervaren ondernemers die veel geld bij investeerders hebben opgehaald. Toch kan ook het traditionele MKB veel profijt hebben van de mogelijkheden. Door saaie, repetitieve taken te automatiseren kun je veel meer doen met minder mensen. Sterker nog: als je de ‘robots' voor je aan het werk zet kun je opboksen tegen de grote jongens die hetzelfde werk door mensen laten doen. Er zijn voldoende partijen die je hier technisch bij kunnen helpen, waaronder het MKB Datalab in Den Bosch. Hier staan studenten van de Jheronymus Academy of Data Science (JADS) voor je klaar om jouw bedrijf data driven te maken.
Overigens is het niet nodig om altijd het wiel zelf uit te vinden. Op internet zijn er voldoende slimme tools beschikbaar die middels AI je ontzorgen in verschillende taken. Zo is er de virtuele assistent van X.ai die automatisch afspraken maakt in je agenda, Trint.com of het Nederlandse Amberscript die automatisch een vergadering of interview uitschrijven of de virtuele avatar Synthesia die op video elke tekst oplepelt die je invoert: handig als je niet elke keer zelf achter de camera kruipt op een praatje of presentatie te houden.
Misschien zit je niet aan de stuurknuppel van een organisatie of bestaat je team uit digitale agnosten. Ook dan loont het om je te verdiepen in de mogelijkheden van AI. Hoewel er onder veel medewerkers de angst bestaat dat kunstmatige intelligentie hun baan gaat overnemen, blijkt uit recente onderzoeken van McKinsey en PwC dat het niet zo hard zal lopen. Wel zal het overgrote deel van de banen de komende jaren veranderen met de komst van algoritmes. Het is van belang om iedereen in het bedrijf tijdig mee te nemen in deze verandering. Technologische innovaties gaan nu eenmaal vaak sneller dan je denkt.
Uit onderzoek van Microsoft blijkt bovendien dat een organisatie veel profijt kan hebben wanneer ze medewerkers actief bijscholen in de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. Zo weten medewerkers vaak haarfijn aan te geven welke handelingen in hun rol relatief veel tijd kosten, dat automatiseren levert direct winst op omdat er tijd vrij komt voor klussen die strategisch inzicht, creativiteit, empathie en menselijk vernuft vraagt. Daarnaast, zo stelt Microsoft, draagt AI Skill-ontwikkeling bij aan het creëren van een innovatieve bedrijfscultuur en het aantrekken van jong talent.
Kunstmatige intelligentie zal binnen een paar jaar in elke vezel van onze bedrijven voelbaar zijn. Wie door de technische wirwar heen kan kijken, komt straks als winnaar uit de bus.
Over Remy Gieling
Remy Gieling is als technologie-expert een graag geziene gast bij landelijke media zoals BNR en RTL. Hij houdt alle ontwikkelingen rondom technologie, data en AI nauwlettend in de gaten. Remy weet als geen ander complexe materie helder en begrijpelijk te maken. Door zijn jarenlange ervaring kent hij de uitdagingen van start-up tot corporate op zijn duimpje.