Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Feedback met  impact is dialoog

L&D wint steeds meer aan kracht binnen onze bedrijven. De schaarste van jonge medewerkers op de arbeidsmarkt is daar debet aan, en precies die jonge medewerkers kiezen steeds meer voor een werkgever die een ruim opleidingsaanbod kan voorleggen. Dit opleidingsaanbod is dan bij voorkeur zo open mogelijk en uiteraard zo ruim mogelijk qua tijd.

Filip Dochy | 9 februari 2022 | 2-3 minuten leestijd

Opleidingen kunnen dus best zowel voor werkgevers als werknemers zo impactvol mogelijk zijn. De idee dat online opleidingen effectief zijn en ook nog eens goedkoop zijn, is inmiddels al lang achterhaald. Maar hoe zorgen we dan wel voor impactvol leren?

Hoe komen we tot impactvol opleiden?

Vele L&D professionals hebben reeds ervaren dat ‘de’ sleutel tot impactvol leren ligt in feedback. Feedback is het meest krachtige medium in leerprocessen. Het is dus cruciaal om feedback op de juiste manier in te zetten.

Ook wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat onder bepaalde condities feedback een krachtige tool is. Wat zijn dan deze condities? En, waarom zien we dan in de praktijk niet echt een hoge impact van leerprocessen waar we feedback inzetten?

Waarom zien we vaak weinig impact van feedback?

In hoofdzaak is dit het resultaat van het geven van feedback op een zwakke wijze. Veelal vergelijkbaar met de zwakke feedback zoals die vaak gegeven wordt in onderwijs.

Kort door de bocht: feedback gebonden aan tests of quizzes en correctieve feedback heeft weinig tot geen impact.

Hoe kan het dan wel?

En ook kort door de bocht: Veel positieve feedback leidt tot betere impact; feedback in dialoogvorm (FtF of online) is een must; feedback moet cyclisch en frequent gepland worden, lerenden moeten progressie voelen en zien; er moet garantie zijn dat de lerenden de feedback begrijpen en lerenden moeten zelf na elke feedbackdialoog een plan van aanpak maken (die dan de ingang vormt voor een volgende feedbackdialoog).

Sterke cyclische feedbackdialogen zijn meteen ook de essentiële ruggengraat voor wat wij VIP-coachen noemen van leerprocessen. VIP staat voor Voortgangsgericht, Inhoudsgericht en Procesgericht coachen.

Feedback met impact is dialoog bestaat uit drie delen. In deel 1 wordt geschetst wat feedback is en hoe je het kunt inzetten. We gaan daarbij in op het feedbackproces, feedbackzoekgedrag en de kwaliteit van de feedbackboodschap. Feedback heeft pas impact als er sprake is van dialoog. Het waarom, wat en hoe van de feedbackdialoog staat centraal in deel 2. Deel 3 biedt veel praktische voorbeelden. Coaches/trainers/docenten van diverse opleidingen vertellen hoe zij de feedbackdialoog integreerden in hun opleiding. Ook komen veel tips aan bod voor software en apps ter ondersteuning van het feedbackproces.

Het boek is bruikbaar voor iedereen die zich bezighoudt met het begeleiden van professionals, lerenden en studenten, voor trainers, coaches, docenten, beleidsmakers en opleidingsmanagers. De inhoud is zowel te gebruiken tijdens het coachen van lerenden als bij het vormgeven van opleidingen.

Over Filip Dochy
Filip Dochy is als professor Learning & Development o.a. betrokken bij de European Academy of Science (Academia Europeae) en als TOP1% scientist bij het USERN. Hij is founder van EAPRIL en past-president van EARLI; hij is founding editor van de Educational Research Review en Frontline Learning Research.
Over Mien Segers
Mien Segers is hoogleraar Corporate Learning aan het departement Onderwijsresearch en -ontwikkeling van de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de Universiteit Maastricht. Eerder was ze hoogleraar Onderwijsstudies aan de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zicht op leren op de werkplek, Assessment for Learning en leren en werken in teams in organisaties. Ze is editor van de EARLI Book Series New Perspectives on Learning and Instruction.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden