Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Betere businessmodellen, een betere wereld! - Het eerste Nederlandstalige B Corp werkboek

Betere businessmodellen, een betere wereld, is het eerste Nederlandstalige B Corp werkboek. Mark de Lat en Aldo van Duivenboden, de auteurs, vertellen in deze preview waarom ze het boek schreven, en wat je ervan mag verwachten.

Mark de Lat | 27 mei 2022 | 3-4 minuten leestijd

Er zijn van die momenten in je leven dat je je beseft dat je op een keerpunt staat. Een keerpunt als het gaat om de wezensvraag: Waaraan wil ik echt een bijdrage leveren?

Of je zit in een midlife crisis papa!

Of zoals onze kinderen mij dan voorhouden: Of je zit in een midlife crisis papa! Of het nu het een of het andere is, ik merk dat ik de afgelopen jaren meer en meer wil bijdragen aan een betere wereld. Een wereld waarin het goed toeven is, een wereld waarin er aandacht is voor mens en maatschappij, voor waarde en voor winst. Lange tijd leek het alsof deze waarden niet met elkaar te verbinden waren.

De afgelopen jaren merkte ik tijdens mijn zoektocht dat dit wel degelijk mogelijk is. Dit boek is het gevolg van deze zoektocht. Een zoektocht naar materiaal om mijn visie en gedrevenheid over te kunnen dragen op ondernemers en een zoektocht naar een manier om mijn ‘roeping’ in mijn dagelijks werk als organisatieadviseur en partner werkzaam bij Eshuis Accountants en Adviseurs te integreren.

De wereld van betekenisvol ondernemen

Dit boek is daarmee een samenspel geworden van mijn persoonlijke visie, aangevuld met theoretische perspectieven en handreikingen om met de B Corp standaard aan de slag te gaan. B Corp is het keurmerk voor ondernemers die naast winst en aandeelhouders ook mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen. Wereldwijd zijn er (per mei 2022) ruim 5.056 gecertificeerde organisaties, verspreid over 80 landen en 155 industrieën. Deze erkende voortrekkers laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om een bestaand businessmodel te transformeren naar een model waarin een organisatie zijn verantwoordelijkheid neemt en relevant is voor alle stakeholders – voor medewerkers, klanten, eigenaren en voor milieu en maatschappij. B Corp hanteert een integrale, holistische kijk op ‘good companies’ en beoordeelt de totale impact van een onderneming op mens, milieu en maatschappij.  Als gevolg van verschillende (mondiaal) maatschappelijke ontwikkelingen is er een groeiende behoefte aan het meten van de prestaties van ondernemingen op het gebied van duurzaamheid. Inkopende partijen willen weten wat ze in huis halen en verkopende partijen willen zichtbaar maken wat ze bijdragen.

Wat mij betreft is dit boek nooit af. Ik beschrijf – vanuit mijn visie gezien – de inzichten van dit moment. De komende jaren hoop ik nog velen te inspireren, onderweg zelf bij te leren, en de nieuwe inzichten toe te voegen aan dit werkboek. Een boek dat voor mij een levend document is of anders gezegd een reisverslag door de wereld van betekenisvol ondernemen. Een reis die past bij wie ik ben en wat ik wil en kan bijdragen.

Onderwijs en ondernemen verbinden

Dit boek was niet tot stand gekomen als ik niet vanaf 2019 samen met Aldo van Duivenboden had kunnen optrekken. Daar waar ik het voortouw heb genomen in het schrijven, is Aldo degene die heeft gezorgd voor de punten op de i. Zijn niet aflatende drive om studenten levensecht onderwijs te bieden, is een inspiratiebron om het samenspel tussen onderwijs en ondernemen vorm te geven. Aldo en ik hebben elkaar gevonden in de denklijn dat een nieuwe economie alleen wordt gerealiseerd als we de ‘jonge geesten’ van deze tijd actief betrekken. Dit boek is daarmee tevens een oproep aan ondernemers, docenten en studenten om – als het maar even kan – samen op te trekken op weg naar een betere wereld.

Over Mark de Lat

Mark de Lat is als opinieleider en strateeg verbonden aan Eshuis Accountants en Adviseurs. Tevens werkt hij als onderzoeker voor het lectoraat Businessmodellen van de Hogeschool Saxion en doet hij proefschriftonderzoek aan de Nyenrode Business Universiteit. Daarnaast verzorgt hij voor verschillende (onderwijs)organisaties colleges, workshops en inleidingen over het thema ‘volhoudbaarheid’.

Over Aldo van Duivenboden

Aldo van Duivenboden is als projectmanager verbonden aan het Saxion Conscious Business Lab. Dit lab heeft als opdracht om studenten te raken en te inspireren met de mooie en uitdagende kanten van betekenisvol ondernemerschap. Aldo heeft als drijfveer studenten levensecht onderwijs te bieden.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden