We gaan ervoor! Welke leidinggevende wil dat gevoel en die spirit niet voelen binnen zijn organisatie? Wat is er mooier dan samen met je mensen écht gaan voor goed onderwijs, voor een aantrekkelijk product, voor uitstekende dienstverlening, voor liefdevolle zorg? Dat vraagt om een collectieve ambitie! Alleen dan weten alle teamleden waarom en waartoe ze bestaan en waar ze samen voor staan en gaan! Als dat leeft in de praktijk van elke dag kan een leidinggevende zich vooral bezig houden met inspireren en waarderen in plaats van met controleren en verordonneren.
Energie en creativiteit
Er wordt hard gewerkt in veel organisaties. Alle energie en creativiteit wordt aangewend om een onderscheidend en verrassend product of goede dienst te kunnen leveren. Je ziet geregeld vrachtwagens en bakfietsen van Coolblue in het straatbeeld. Met vier kernwaarden – eigenzinnig, vrienden, flexibel en gewoon doen – doet Coolblue alles voor een glimlach. In supermarkten hebben de chocoladerepen van Tony’s Chocolonely een vaste plek. Het kan anders, zo wil het merk duidelijk maken: ‘Samen maken we 100 procent slaafvrij de norm in chocolade’.
Diep verlangen
Er zijn meer voorbeelden van organisaties die gedreven door een heldere missie en gedeelde kernwaarden tot een aansprekend aanbod komen, of het nu om producten of diensten gaat. Wat beogen deze organisaties daarmee? Ze hebben een diep verlangen, een missie die het waard is om in concreet aanbod om te zetten: in de school, in het ziekenhuis, in het bedrijf of de instelling. Dat gaat in zulke organisaties veel verder dan (alleen) een commercieel verdienmodel. Het is binnen en buiten de organisatie een manier van leven en samenleven.
Bestaansgrond en bedoeling
Stilstaan bij wat organisaties ten diepste drijft brengt ons bij een van de meest relevante vragen, die we onszelf en onze collega’s te weinig stellen: waarom en waartoe zijn we er eigenlijk? Een vraag die vaak ondersneeuwt in de waan van de dag. De waarom- en waartoe-vraag stellen geeft mensen in organisaties beter zicht op de bestaansgrond en bedoeling van de organisatie. Alle teams binnen organisaties kunnen vrij vlot aangeven wat ze dagelijks doen. Veel teams staat het daarbij helder voor ogen hoe ze dat doen, maar het is de vraag of de teamleden zich voldoende bewust zijn van het waarom en waartoe van hun werk.
Collectieve ambitie
In ons werk stuiten we vaak op vragen over het ontwikkelen van een collectieve ambitie en nog vaker op het ontbreken van een levende collectieve ambitie. In dit boek nemen we de lezer met behulp van de metafoor van het huis mee langs zes bouwfasen om te komen tot een collectieve ambitie. Theorie en praktijk gaan daarbij hand in hand: naast een theoretische onderbouwing worden praktische handreikingen gedaan om binnen organisaties aan de slag te gaan.
Instrument voor leidinggevenden
Werk maken van een collectieve ambitie binnen de organisatie is meer dan ooit nodig. Net als bij het nadenken over persoonlijke ambities en drijfveren, is het voor organisaties van belang zich af te vragen of – om met Stephen Covey te spreken – de ladder waarop we klimmen tegen de goede muur staat. Daarnaast is de collectieve ambitie steeds meer een instrument voor leidinggevenden geworden. Een organisatie kan niet meer zonder een richtinggevende en inspirerende collectieve ambitie om het verschil te maken.
Gezamenlijke missie en gedeelde waarden
Bovendien is werken leuker én betekenisvoller binnen organisaties met een levende collectieve ambitie. Logisch als je in een bedrijf of instelling een bijdrage mag leveren aan een gemeenschappelijk toekomstbeeld vanuit een gezamenlijke missie en gedeelde waarden. Samen bouwen aan iets dat groter is dan jezelf geeft een gevoel van ‘er samen voor gaan’. Dat zorgt voor inspiratie en geeft energie.
De handschoen
Uiteraard besteden we ook aandacht aan de rol van de leidinggevende in het bouwproces. Een leidinggevende zonder persoonlijke ambitie kan geen leiding geven aan het creëren van een collectieve ambitie en een bedrijf of instelling zonder collectieve ambitie is als een huis met een wankel fundament, een kapotte vloer en een lekkend dak: niet fijn om in te wonen! We dagen de lezer uit de handschoen op te pakken en (verder) te bouwen aan een collectieve ambitie. Het maakt de organisatie niet alleen mooier en succesvoller, maar vooral betekenisvoller. We gaan ervoor!
Over Dick Both
Drs. Dick Both begeleidt teams, leidinggevenden, bestuurders en toezichthouders bij leiderschaps- en organisatieontwikkeling als adviseur, coach en trainer. Ook staat hij ‘met de voeten in de modder’ als interim-directeur of rector. Hij doet dit vanuit het organisatieadviesbureau Both & De Bruijn; leiderschap ontwikkelen! Dick is vooral werkzaam in de non-profitsector.
Over Alex de Bruijn
Alex de Bruijn begeleidt teams, leidinggevenden, bestuurders en toezichthouders bij leiderschap- en organisatieontwikkeling als adviseur, coach, trainer en ontwikkellaar. Hij doet dit vanuit het organisatieadviesbureau Both & De Bruijn; leiderschap ontwikkelen! Hij is werkzaam in de onderwijs- en zorgsector.