‘Hoe zorg je als retailer voor een blijvend concept dat ook winstgevend is?’ Professor e-marketing Cor Molenaar schetst allereerst de noodzaak voor vernieuwing. ‘Eén op de drie winkels zal over vijf jaar niet meer bestaan.’ Een aanzienlijk deel van de omzet verdwijnt naar online winkels, die goedkoper zijn en meer op voorraad hebben. Molenaar benadrukt de voordelen van een fysieke winkel; advies, persoonlijk contact, service. ‘En wat doet de retailer? Die gaat concurreren op prijs!’
Hoe moet het dan wel? Molenaar lardeert zijn betoog met voorbeelden: mini-Hema’s met een beperkt assortiment, een afhaalbalie voor internetbestellingen in de H&M, of elk gekocht artikel als cadeau inpakken (‘als iemand hier een tas koopt, is dat altijd een cadeautje’). Erg in de smaak valt het verhaal van de Koreaanse Homeplus. In deze supermarkten is het na kantoortijd altijd enorm druk. Koreanen hebben eigenlijk geen tijd voor de dagelijkse boodschappen. Homeplus heeft daarom in stations posters aan de muur met naast productafbeeldingen ook QR-codes. Wachtende reizigers kunnen met het scannen van de QR-codes de producten toevoegen aan hun winkelmand. Uiteraard levert Homeplus de boodschappen thuis af.
Om een winstgevend concept te ontwikkelen, moet je vooral kijken naar andere businessmodellen. Online winkels kunnen daarbij als inspiratie dienen. ‘Een internetbedrijf moet het hebben van z’n communicatie. En daarmee bouw je loyaliteit op.’ Dit kan in de vorm van nieuwsbrieven, door je klant te kennen en hem goede aanbevelingen te geven.
En hoe ziet de winkelstraat er over een paar jaar uit? Molenaar onderscheidt drie vormen van winkelen, waarmee ook het type winkel en de locatie samenhangen. Voor convenience shopping willen we in de buurt snel een boodschap halen. Deze winkels zitten in de buitenwijken. Social shopping zal zeker ook blijven; ‘Dat is leuk en gezellig, winkels moeten dit ondersteunen, ze moeten verrassen.’ Deze winkels vind je in stadscentra, waaruit de grote winkels zullen verdwijnen. Die zijn meer voor social buying; je beslist samen over een aankoop. Deze winkels vind je net buiten de stadscentra, waar je goed kunt parkeren en je spullen makkelijk mee kunt nemen.
Om aantrekkelijke stadscentra te krijgen, is samenwerking nodig tussen retailers, onroerend goed exploitanten, de gemeente en winkeliersvereniging. ‘Als er geen winkels zijn, trekken mensen weg uit een stad.’ Ze hebben dus uiteindelijk hetzelfde doel.