Met Training 2.0 heb ik de zes elementen uitgewerkt waarmee je trainingen kunt ontwerpen en uitvoeren die indruk maken op je deelnemers en gewaardeerd worden. Ongeacht of het gaat om een leergang Coachend leiding geven, een meerdaagse training Projectmanagement, een workshop Effectief beïnvloeden of een cursus Excel. Sterker nog, met Training 2.0 kun je ook inspirerende bijeenkomsten organiseren of vergaderingen effectiever maken.
Rijen bullets
Je bent vast wel eens deelnemer aan een training geweest. In het gunstigste geval heb je de training zelf uitgekozen omdat je je verder wilde ontwikkelen. Misschien kun je je nog herinneren of de trainer heel veel aan het woord was, of dat er veel sheets waren met rijen bullets en schema’s? Of veel haperende youtube-filmpjes als voorbeelden?
Maar wat is er van de inhoud na een paar weken blijven hangen? En hoe zit het met de projectmanagementtraining van 3 jaar geleden? Zit de inhoud in je systeem? Of ben je er niet aan toegekomen om er echt mee aan de slag te gaan en staat de cursusmap ergens te verstoffen..
Kun je je voorstellen hoe het is vergaan met de niet gemotiveerde cursisten die door hun leidinggevende waren gestuurd omdat dat moest?
Ik beken dat ik als deelnemer regelmatig de tijd voorbij zag kruipen of domweg baalde doordat ik geen vertaling kon maken naar mijn eigen praktijk. Toch heb ik net als iedereen ook fijne herinneringen aan een goede cursus of opleiding. Eentje waarin de docent super was en waarbij ik mezelf stukken verbeterde. Mijn missie is om elke deelnemer zo’n topervaring te geven. En om elke trainer/opleider te ondersteunen dat te bereiken.
In beweging
Als trainer ben je niet besteld om jouw riedeltje als deskundige af te draaien voor een stel braaf luisterende kleuters met de armpjes over elkaar in de schoolbankjes. Je bent gewenst en nodig om meerwaarde te bieden omdat jij de cursisten gaat verrijken met kennis en toepassingen. Professor Eric Scherder maakt daarbij gebruik van allerlei visuele manieren om het brein te prikkelen en letterlijk in beweging te houden. Ook Freek Vonk prikkelt emoties, maar kan ook weerstand opwekken. En als je niet een natuurvorser bent kan het ook te veel van het goede zijn. Toch is ook hij er in geslaagd zijn onderwerp voor heel veel mensen aantrekkelijk te presenteren.
Trainen met IMPACT
Elke training, cursus, opleiding, lezing of les kan wat mij betreft ‘prijs’ zijn. Ongeacht waar het over gaat, ongeacht hoe geïnteresseerd de cursist of toehoorder bij aanvang is. Het is aan ons, trainer, docent of spreker, om hiervoor te zorgen.
De zes elementen voor een succesvolle training heb ik verwerkt in de IMPACT-methode. Met de IMPACT-methode heb je als trainer, spreker aan het eind van de oefening/training meer energie dan aan het begin, gaan je deelnemers goed ‘gevuld’ naar huis en hebben ze het idee dat de tijd is omgevlogen.
IMPACT is een acroniem dat staat voor:
I = Intelligent: werken met breintrucs en meervoudige intelligenties
M = Motiverend en inspirerend, o.a. door aantrekkelijke werkvormen
P = Persoonlijk en veilig, maar met veel interactie
A = Actief: als deelnemer ben je continu zelf actief
C = Creatief: werken met eyeopeners, speelse werkvormen en via keuzemomenten
T = Transfergericht: toepassen van het geleerde in de praktijk
In het boek geef ik deze begrippen betekenis met veel praktijkvoorbeelden en werkvormen die je zo kunt overnemen. Ook heb ik een hoofdstuk toegevoegd met 15 lastige situaties.
Voor een goede training is uiteraard een trainer voor nodig die zijn vak verstaat. Iemand met vakmanschap wat betreft de inhoud van de training en meesterschap om goed met groepen te kunnen werken. De IMPACT-methode geeft jou concrete handvatten voor een toptraining. De deelnemers beleven een hoop plezier, de sfeer zal goed zijn, hun talenten worden gezien. Daar staat tegenover dat ze hard moeten werken, achteroverleunen is er niet bij. Deelnemers die getraind zijn volgens de IMPACT-methode, zijn bovendien goed voorbereid op transfer in de praktijk. Daardoor vallen ze niet snel terug in ‘oud’ gedrag. Ze weten wat ze willen, hoe ze dat kunnen aanpakken en aan anderen kunnen uitleggen.
Laat trainen geen routineklus worden. Groepen zijn leuker en hechter en er ligt focus op wat de deelnemers allemaal in huis hebben. Die positieve stemming slaat over.
Titia van der Ploeg is auteur, spreker en trainer. Zij is door de brancheorganisatie NOBTRA in 2014 verkozen tot ‘Trainer van het jaar 2014/2015’. Met haar succesvolle bedrijf Bureau 5 voor 9 helpt zij trainers en opleiders op het gebied van didactiek. Ook traint zij professionals op gebied van zelfontplooiing, business development en communicatie in binnen- en buitenland. Ze is de auteur van Training 2.0.
Over Titia van der Ploeg
Titia van der Ploeg is auteur, spreker en eigenaar van Bureau 5 voor 9, maar bovenal is zij trainer in hart en nieren. Didactische trainingen en workshops zijn haar specialiteit. In de afgelopen 25 jaar heeft zij meer dan 20.00 mensen mogen trainen, en ook veel van hen geleerd. Titia was NOBTRA Trainer van het Jaar 2014/2015.