Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Alles = verkopen - Zo maak je van jezelf een top-of-mind verkoper

Eén auto had ik. En die verkocht ik. Dat was ruim dertig jaar geleden de start van mijn bedrijf. Vandaag de dag ben ik mede-eigenaar van Bloemhof & Pleiter, een autogroothandel die per jaar duizenden auto’s aan de man brengt. Het doel van mijn organisatie? Over een paar jaar moeten er binnen één jaar tienduizend auto’s de deur uit gaan.

Jan Bloemhof | 17 november 2017 | 3-4 minuten leestijd

Ik heb lang getwijfeld over het schrijven van mijn boek Alles = verkopen. Vooral omdat schrijven niet mijn vak is. Verkopen is mijn vak en daarin voel ik mij als een vis in het water. Gelukkig zijn er ook mensen, die van schrijven hun vak hebben gemaakt. En ik vond er eentje. Journalist Watte de Vries goot mijn verhaal en mijn tips in een vorm die perfect bij mij past. Onze twee disciplines bleken naadloos samen te komen in Alles = Verkopen, waarmee trouwens niet alleen verkopers flinke stappen voorwaarts kunnen maken. Naast tal van tips die inderdaad speciaal bedoeld zijn voor verkopers, staan er ook adviezen en richtlijnen in waarmee letterlijk iedereen - elke dag - soepel uit de voeten kan.

Omzeilen

De meeste verkopers weten waarschijnlijk alles al over hun vak. Of anders denken ze alles al te weten. In beide gevallen is de vraag: in hoeverre passen zij die (vermeende) kennis ook daadwerkelijk toe? In mijn boek daag ik verkopers uit: hoe goed ben je écht? Maar daar blijft het niet bij. Ik deel alle technieken die ik in de afgelopen dertig jaar heb toegepast, en die mij hebben gebracht waar ik nu ben. Ik begeleid mensen op hun reis naar aanzienlijk betere resultaten. Ik help hen om hun omzet naar een hoger plan te tillen. Dat kan namelijk. Altijd!

De meeste verkopers bezitten meer potentie dan ze laten zien. Ze worden echter beperkt door omstandigheden, die ze vaak zelf niet eens onderkennen. Ik laat zien waar de valkuilen in dit vak zitten, omdat ik er ooit in ben gevallen. Of omdat ik ze juist slim wist te omzeilen. In Alles = Verkopen is alles samengebald, wat ik in de voorbije decennia met vallen en opstaan heb geleerd.

Top Of Mind

Eén van mijn belangrijkste conclusies is dat talent hooguit mooi meegenomen is. Goed presteren is in de eerste plaats namelijk een kwestie van zelfcontrole, studeren, toepassen en niet te vergeten: oefenen, oefenen en nóg eens oefenen. Wie mijn tips en adviezen ter harte neemt, zal stap voor stap alsmaar beter worden in zijn vak en uitgroeien tot wat ik een Top Of Mind-verkoper noem: de verkoper aan wie mensen het eerst denken als ze een product nodig hebben.
 
Het perfecte moment

In de vijfendertig bondige - en écht vlot leesbare - hoofdstukken van mijn boek laat ik mijn licht schijnen op elk facet van het verkooptraject. Alles telt namelijk: verkopers die boven zichzelf uit willen stijgen, moeten alle onderdelen van hun mooie vak in de vingers zien te krijgen. Daarom vertel ik hoe zij hun waarnemingsvermogen verbeteren, hoe ze meer controle krijgen over gedachten en gedrag, en hoe ze doelen stellen en die vervolgens ook realiseren. Daarnaast leg ik uit hoe mensen soepel kunnen omgaan met afwijzing. Want hoe je ’t ook wendt of keert: in het verkoopvak is het aantal afwijzingen nu eenmaal groter dan het aantal daadwerkelijke deals. En vooral doe ik uit de doeken wat het perfecte moment is om een deal wél te sluiten.

Grote stappen

Alles = Verkopen bevat alles wat ik in de loop der jaren geleerd heb over mijn vak. En alles wat mij gemaakt heeft, wat ik nu ben: de gezegende eigenaar van een geweldig draaiende organisatie, die op het punt staat een doel te behalen, waarvan ik dertig jaar geleden niet eens durfde te dromen. Tienduizend auto’s in één jaar. Ik beweer niet dat iedereen zoiets voor elkaar kan krijgen. Maar aan de hand van mijn verhaal - en mijn tips en adviezen - kan iedereen beslist grote stappen maken.

Tip voor managers binnen verkooporganisaties: zorg dat ‘Alles = Verkopen’ een plekje krijgt in de kerst- of eindejaar pakketten. En kijk over een jaar dan eens naar het bedrijfsresultaat over 2018…

Jan Bloemhof zit al bijna vijftig jaar in het verkoopvak. In de jaren tachtig begon hij met de verkoop van één auto, vandaag de dag is hij eigenaar van een van de grootste autogroothandels van Nederland. Hij is de auteur van Alles = verkopen.

Over Jan Bloemhof
Jan Bloemhof zit al bijna vijftig jaar in het verkoopvak. In de jaren tachtig begon hij met de verkoop van één auto, vandaag de dag is hij eigenaar van een van de grootste autogroothandels van Nederland.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden