Er verschijnen echter steeds meer managementboeken die er daarnaast heel mooi uit zien. Dat het oog ook wat wil, is onderwerp van deze juryblog.
In mijn boekenkast staan veel managementboeken die ik door de jaren heen heb verzameld. Als je er willekeurig een boek uithaalt en bekijkt, zie je waarschijnlijk een kaft met een titel, auteur en heel misschien een plaatje dat de inhoud weergeeft. De kleur is bescheiden wit of lichtgrijs. Van binnen heeft het boek vooral veel tekst met een paar functionele grafieken of toelichtende plaatjes. Een beetje saai misschien, maar dat viel niet op. Zo waren boeken van een serieus karakter nu eenmaal.
Hoe anders is het bij een groot aantal boeken die ik aantrof in de boeken voor Managementboek van het Jaar 2018. Ik kan niet anders dan constateren dat het uiterlijk van managementboeken een ontwikkeling doormaakt. Een kleurrijke ontwikkeling, wel te verstaan. In sommige gevallen spat de kleur van de kaft af (Decisions by Design, bijvoorbeeld). Geen bescheiden kleuren, maar knalgeel of rood. We hebben er zelfs een boek tussen zitten die over het gebruik van kleur gaat (Kleur verkoopt), dus wie weet helpt dat boek verklaren of de auteur een bedoeling heeft met de kleurkeus.
Een aantal andere boeken zou niet misstaan op de salontafel (bijvoorbeeld, Op weg naar een lerende organisatie). Lagen daar eerst vooral fotoboeken over architectuur, mode en de natuur, nu liggen er ook managementboeken tussen. Een mooie foto op het omslag, een stijlvolle vormgeving of een afwijkend formaat. In het algemeen word ik blij als ik een doosje managementboeken ontvang, dit jaar werd ik helemaal vrolijk van al die mooie boeken die ik uitpakte voor de jurybeoordeling.
De vraag die opkomt is of al dit uiterlijk vertoon ten koste gaat van de inhoud. Nou probeer ik me als lid van de jury niet helemaal te laten verblinden door de ‘looks’ van een boek. In een eerdere blogpost heeft Daniëlle de Jonge uitgelegd dat de jury elk boek beoordeelt aan de hand van een aantal criteria. De meeste gaan over de inhoud van het boek, slechts één categorie (‘verzorging’) gaat over de afwerking, van zowel de buiten- als binnenkant. Een mooi boek scoort misschien hoog op dit criterium, maar als dat het enige is, dan zal het de longlist (laat staan de shortlist) niet halen. Dan blijft het slechts een salontafelboek, om door te bladeren.
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement. Daarnaast zit ze in de jury voor het Managementboek van het Jaar 2018 (#Mgtboek2018).
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.