Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De Obama-factor - Methode voor charismatische communicatie

De Obama-factor behandelt een van de meest genegeerde aspecten van leiderschap, namelijk: het zich eigen maken van een charismatische communicatiestijl. Een stijl die mensen inspireert, motiveert en samen brengt om een gedeeld doel te bereiken.

Luc Cipers | 12 juli 2018 | 3-4 minuten leestijd

De Obama-factor is geen theoretische uiteenzetting met veel aandacht voor concepten en modellen. De focus ligt op de praktische toepasbaarheid zodat je meteen aan de slag kunt. Hieronder vind je alvast enkele tips.

Tip 1: Zorg voor een charismatische handdruk

Het lijkt simpel, maar de overgrote meerderheid van de mensen is er zich niet van bewust hoe ze op een correcte manier iemand dienen te begroeten. En daardoor maken ze al snel een eerste slechte indruk. Ik zet even de kenmerken van een charismatische handdruk op een rijtje:

- Zorg dat je face-to-face staat met de ander

- Maak goed oogcontact

- Houd je hoofd recht en glimlach (maar overdrijf niet)

- Strek je arm (maar niet volledig)

- Houd je hand loodrecht en steek je duim omhoog

- Leun lichtjes naar voren (een buiging is in onze cultuur niet nodig)

- Maak contact met de handpalm van de andere

- Ook de huidstukjes tussen jullie duim en wijsvinger maken contact

- Knik een of twee keer terwijl je blijft lachen en oogcontact houden

- Knijp niet te zacht en niet te hard

- Laat je hand en voorarm twee à drie keer een tiental centimeters op en neer gaan

- Laat rustig los

- Zet een stapje achteruit, maar behoud het oogcontact en de glimlach

Tip 2: Verzorg je houding

‘Sta rechtop!’, ‘Recht je rug’, ‘Hou je hoofd recht’. Het is typisch iets wat ouders aan hun kinderen zeggen. We voelen als ouders intuïtief aan dat houding belangrijk is voor het beeld dat mensen hebben over onze kinderen. Dat geldt uiteraard ook voor onszelf als volwassenen. Een mooie, rechte houding straalt zelfvertrouwen, energie, discipline en kracht uit. Een gebogen houding wekt de indruk dat je een slappe ruggengraat hebt en over weinig energie beschikt. Met een kromme rug staan of lopen maakt je ook ouder en geeft je een verslagen indruk zodat het zeer moeilijk wordt om charismatisch impact te hebben.

Je kunt op een eenvoudige manier nagaan hoe het zit met je eigen houding. Ga zijwaarts in je ondergoed voor een spiegel staan. Ontspan en neem je normale houding aan. Draai nu je hoofd en trek een denkbeeldige lijn van net boven je hoofd door je schouders, je middel en je benen naar je voeten. Is de lijn recht? Of is het eerder een kromme? Visualiseer hoe je erbij staat of neem een selfie. Ga nu met je rug tegen een muur staan, een beetje zoals wanneer je bij de dokter gemeten wordt. Hou deze houding aan terwijl je terug zijwaarts voor de spiegel gaat staan. Neem een nieuwe selfie en vergelijk.

Tip 3: Let op je woorden

Indien de kwantummechanica jouw onderzoeksgebied is en je doorspekt je communicatie met termen als ‘correspondentieprincipe’, ‘elektronenbundels’ en ‘spectraallijnen’, dan heb je twee mogelijkheden:

1. je toehoorders haken één na één af, want het zijn investeerders die praten in termen van EBID, EBIDTA, ROI en meer van dat fraais, of

2. je toehoorders hangen aan je lippen want het zijn collega’s die bijzonder benieuwd zijn naar je nieuwe onderzoeksresultaten.

In het tweede geval zal het gebruik van die specifieke termen positief onthaald worden, onder meer omdat je op die manier blijk geeft van expertise. Het is dus zaak je woordkeuze mede te laten afhangen van de mate waarin je toehoorders vertrouwd zijn met de materie die je naar voor brengt.

Luc Cipers is stichter en CEO van Cipers Training Professionals. In de meer dan twee decennia dat hij trainer en coach is, heeft hij meer dan 16.000 professionals begeleid om te komen tot betere prestaties. Hij is de auteur van De Obama-factor.

Over Luc Cipers
Luc Cipers is stichter en CEO van Cipers Training Professionals. In de meer dan twee decennia dat hij trainer en coach is, heeft hij meer dan 16.000 professionals begeleid om te komen tot betere prestaties.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden