Het ontwikkelen van een duurzaam goed en succesvol bedrijf begint voor ons van binnenuit, door de mens centraal te stellen. Wij geloven dat dit de enige manier is om bedrijven met Hart in de zaak te bouwen, bedrijven die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij waarin zij opereren. Met ons we-kigai-model bepaal je de successtrategie; het 6c-model zorgt voor de uitvoering. Zo draag je bij aan een menselijkere maatschappij en word je die gewilde werkgever waarvoor het talent in de rij staat.
Ondernemersverhalen
Voor ons boek hebben we 10 ondernemers geïnterviewd die hun werknemers centraal stellen en uitgaan van vertrouwen: Allard Droste - Aldowa, Atilay Uslu - Corendon, Bianca van der Lee - Chaud Devant, David de Kock en Arjan Vergeer - 365 Dagen Succesvol, Egon Diekstra - Hamilton Bright, Elske Doets - Doets Reizen, Henk Jan Beltman - Tony's Chocolonely, Jacqueline Zuidweg - Zuidweg & Partners, Maykel Piron - Armada Music en Ruud Maaskant - Jordex.
Zij hebben allemaal op hun eigen manier de ambitie om met hun bedrijf het verschil te maken. Het opvallende is dat dit over de grenzen van de eigen organisatie heen gaat. Veel van hen zijn bezig met projecten, initiatieven of ideeën om iets terug te geven aan de maatschappij.
Hart in de zaak
Om tot hart voor de maatschappij te komen heb je een bedrijf met hart in de zaak nodig. Voor ons gaat dat verder dan alleen werkgeluk. Bij een bedrijf met een kloppend hart bruist het van de energie. Mensen werken er met bezieling omdat ze het verschil kunnen maken. Er is een basis van vertrouwen en veiligheid. Hierdoor kunnen mensen volledig zichzelf zijn en ontstaat er ruimte voor creativiteit en innovatie. Als medewerkers trots zijn op het bedrijf waar ze werken, als zij betrokken worden bij de gezamenlijke missie, dan creëer je een bedrijf met hart in de zaak, waar medewerkers in oplossingen en mogelijkheden denken.
Juist in Coronatijd belangrijk
Een bedrijf met hart in de zaak is niet alleen goed voor de medewerkers. Het geeft ook de ondernemer of manager meer voldoening en het bedrijf vaart er wel bij. Gelukkige medewerkers zijn gemotiveerd en gedreven en bereid om die extra stappen te zetten. Om met zijn allen oplossingen te formuleren voor de uitdagingen van de onzekere Coronatijd waar we nu in leven, heb je alles en iedereen nodig. Dat betekent verbindingen creëren die er nu nog niet zijn. Die verbindingen en oplossingen ontstaan alleen vanuit vertrouwen.
Handvatten
We reiken jou in dit boek de handvatten aan om een bedrijf te bouwen met een kloppend hart, een succesvol bedrijf met medewerkers die graag het beste uit zichzelf halen:
- Inspirerende ondernemersverhalen
- We-kigai-successtrategie
- Cultuurcheck
- Bouwstenen van een bedrijf met hart in de zaak (het 6c-model)
- Leiderschap van de ‘dienend leider plus'
- Nieuwste inzichten voor het vinden en binden van medewerkers door een aantrekkelijk werkgeversmerk
Quinty Danko is werkzaam bij KPMG. Eerder publiceerde zij als journalist en hoofdredacteur van o.a. Financieel Economisch Magazine, Management Scope en De Ondernemer over ondernemerschap en strategisch- en hr-management.
Sybrich Willemsma is ondernemer bij Happy Results en heeft verschillende hr-rollen vervuld bij grote corporates (Philips, DSM, ABN AMRO) en snelgroeiende scale-ups.
Ze zijn de auteurs van Hart in de zaak.