Zo is Online Marketing in de Corona crisistijd op snelheid volwassen geworden en is de discipline een uitstekend huwelijk met e-commerce aangegaan. Er is nog nooit zoveel online besteld en de must om hoog in de zoekmachines te staan met engaging content is groter dan ooit. Sociale media lijken de nieuwe marktplaats te zijn geworden. Net als de noodzaak alles realtime in kaart te brengen met analytics. Het zijn componenten die Petersen in het kleurrijke boek benadrukt. Kleurrijk is het, maar wel minder vluchtig en ontdaan van onnodige afbeeldingen. Strakke modellen en webinars – verborgen achter handige QR-codes – maken het boek hybride, maar ook beter en vooral geschikt als leerboek.
Crossmedia maakt het coronaproof
Het bekende crossmediale concept van het Handboek Online Marketing valt goed in elkaar nu onderwijs en management op afstand behoefte hebben aan digitaal materiaal en in de cloud werken.
Het HOM7 – het zevende deel van het Handboek Online Marketing – is in de papieren toestand vooral to the point en zelfs iets compacter dan zijn voorganger: QR-codes maken het dikke boek snel crossmediaal en het terugvinden van de vele marketingmodellen op Pinterest, maakt het eenvoudig om eens wat content te gebruiken voor bijvoorbeeld het eigen strategisch plan waar het boek op focust. Het gebruik van augmented reality heb ik laten vallen omdat dit te veel gedoe en compatibiliteitsproblemen gaf. De gekoppelde Pinterest-account heeft inmiddels 1000 bezoekers per dag, de website bij het boek ruim 3000. Er is een actief hybride platform rondom het HOM - met een eerste versie in 2009 -, ontstaan dat reeds meer dan 3000 digitale bijlagen kent.
Is er echt veel veranderd?
Het boek is 100% herschreven. Onderzoeken, middelen, inzichten, plannen van aanpak en de strategische opzet zijn bijgewerkt, aangepast en vernieuwd. De feedback van lezers, gebruikers, docenten en managers, is zeer serieus genomen en in het boek verwerkt.
Visueel is het boek anders en overzichtelijk. De focus op de structuur is nu een must en versterkt de inhoud en samenhang. Het draait immers om de mix van middelen. De schrijfstijl kent een focus op herkenbare termen, scanbare definities en de onderlinge verbanden tussen de hoofdstukken. Het HOM kent een bijna klassieke en strakke opmaak.
De mixed reality in de online marketingmix heeft een vaste plek gekregen. Dit maakt het boek toekomstbestendig. Mijn onderzoeken en inzichten opgedaan tijdens mijn Master-opleiding aan de London Business School and Finance (2016), waren hiervoor de basis. Het boek is praktischer geworden en leert een werken social advertising campagne op te zetten als ook een Facebook webshop.
Online advertising lijkt even in de koelkast te staan, maar wordt in zijn bruikbaarheid, zoals perfomance based en realtime bidding, in een vernieuwde vorm behandeld.
Middelen als zoekmachinemarketing, contentmarketing, digitale engagement, social media marketing en het analytisch gedeelte, hebben gigantische updates gekregen.
Nyenrode en veel experts
Het voorwoord is verzorgd door Prof. dr. Henry Robben van de Nyenrode Business Universiteit. In het HOM7 vinden wij Nederlandse en Vlaamse experts, zoals Van Belleghem, Marc de Groot, Igor Beuker, Hans Molenaar en Cor Molenaar.
Patrick Petersen RDM MA MSc is senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Extra masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, brachten hem tot de integratiemodellen van doelgerichte digitale engagement en de moderne contentstrategie.Hij is de auteur van Handboek Online Marketing 7 - #HOM7.
Over Patrick Petersen
Markant spreker en docent Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur.