Onder druk wordt alles vloeibaar. Eerst waren we er allemaal van overtuigd dat onderwijs en trainingen niet zonder fysieke bijeenkomsten kunnen. Maar door de coronacrisis stapten we massaal over op online trainingen en onderwijs.
Dat was een uitdaging. Los van de techniek die we moesten leren, kregen we ook allerlei nieuwe vragen. Welke werkvormen werken online wel en welke niet? Wat doe je met deelnemers die hun camera uitlaten? Hoe zorg je ervoor dat mensen aangehaakt blijven? En wat doe je met tools als Mural of Mentimeter?
In mijn nieuwste boek laat ik zien dat Online trainen helemaal niet zo anders is dan trainen in het zaaltje. De deelnemers of studenten zijn niet plotseling veranderd en hun manier van leren evenmin. Alleen het medium is anders. Maar daardoor luistert alles wel nauwer. Want bij een online training komen deelnemers al snel in een tv-kijk-stand. Ben je even niet interessant, dan zappen ze weg.
Online is het dus belangrijk dat je de deelnemers voortdurend boeit. En dat betekent dat je nog beter wilt nadenken over de opbouw van je training; over hoe je deelnemers meteen laat ervaren dat de training ze veel gaat opleveren; over de uitleg van je theorie, oefeningen, nabesprekingen en overgangen; over al die momenten in het zaaltje waarop deelnemers ook wel eens hun aandacht verliezen, maar er toch bij blijven, doordat er sociale druk is.
In Online trainen lees je hoe je deelnemers online geboeid houdt en ze optimaal laat leren. De crux is een ijzersterke didactiek. Die zorgt ervoor dat ze al voor de start zin krijgen in de training. En binnen een half uur zitten ze op het puntje van hun stoel. Zoals Robert, een deelnemer die ik heb geïnterviewd voor mijn boek, zegt:
‘Ik heb allerlei nascholingen digitaal gehad. Ik moet zeggen: zo professioneel als dit ben ik nog niet tegengekomen. Ik ging eerst aan de eettafel zitten en dacht: Dan komt die kleine wel op schoot zitten, maar dat is niet zo erg. Maar na een kwartier merkte ik: Ik moet aan het werk!'
Alvast 3 tips:
- Online vreet een kennismaking energie. Doe die dus vooraf. Het werkt goed als je, met toestemming van iedereen, een WhatsAppgroep aanmaakt. Een week van tevoren post je een filmpje. Daarin vraag je alle deelnemers om een situatie te delen waar ze tegenaan lopen en waarmee ze in de training kunnen werken. De deelnemers horen elkaars vragen en daardoor ontstaat er een band. En met elk filmpje dat ze bekijken, groeit de noodzaak van de training.
- Start met een concreet voorbeeld uit de praktijk van een deelnemer. Zet die lastige klant neer en laat de deelnemer uitproberen hoe hij de verkoop rond maakt. Werk altijd in twee rondes. De eerste ronde gaat het mis. ‘Shit, zo lastig is het dus! ‘En de tweede ronde begeleid je naar succes. Daardoor krijg je een veilige sfeer, een trots gevoel bij de oefenaar en autoriteit als trainer.
- Beperk je theorie. En gebruik een mini-flap-over of een A3 blok waarop je voorbeschreven post-its plakt tijdens je uitleg. Bij een PowerPointpresentatie zien de deelnemers je gezicht niet en dat maakt de uitleg meteen saaier. Wil je meer achtergrond kwijt? Maak dan kennisclips die deelnemers voor- of achteraf kunnen bekijken.
Deze preview is geschreven door Karin de Galan, Trainer van het Jaar 2020/2021 en dé train-de-trainer specialist van Nederland. Karin is een bevlogen trainer met dertig jaar ervaring. Ze heeft een eigen didactisch model ontwikkeld en heeft meerdere bestellers op haar naam staan, waaronder Trainingen ontwerpen en Van deskundige naar trainer. Met haar bedrijf School voor Training, biedt zij opleidingen en trainingen aan voor trainers. Online trainen is haar nieuwe boek.
Over Karin de Galan
Karin de Galan is oprichter van Karin de Galan school voor training en heeft vele jaren ervaring als trainer van trainers. Ze heeft een eigen methode: praktisch, persoonlijk en evidence based. o