Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Klaar voor de toekomst - Ontwerp een effectieve strategie in 6 stappen

Ken je dat? Je staat aan de start van een strategietraject. Je hebt het gevoel dat er de laatste jaren veel is veranderd en dat het tijd is eens fris naar de toekomst te kijken. Of het is weer zover: elke vier jaar wordt aan jou en jouw team gevraagd een nieuw meerjarenplan op te stellen.

| 22 januari 2021 | 3-4 minuten leestijd

Wellicht heb je als manager, bestuurder of strateeg al meerdere trajecten meegemaakt en zijn je ervaringen wisselend. Je weet dat een goed strategievormingstraject veel impact kan hebben, maar ook ingrijpend en complex is. Wellicht vind je dat het effect van strategie wordt overschat. Of zie je op tegen een traject met externe adviseurs en het implementeren van een strategie die strak op papier staat, maar in de praktijk niet werkt.

Strategieontwikkeling ontrafeld
Als ervaren ondernemers en adviseurs kennen we de weerbarstigheden en de aarzelingen die spelen rondom strategievorming. We weten hoe lastig en complex het onderwerp is. We weten ook hoeveel definities en aanpakken er zijn. We kennen het verschil tussen de theorie en de praktijk en hoe organisaties zich kunnen verliezen in discussies over missies en visies. In de loop van de jaren is onze kijk op strategievorming veranderd. Soms zijn we het eens met de theorieboeken, maar soms ook niet. Sommige modellen vinden we sterk en krachtig, andere vinden we vooral verstorend werken. Daarom hebben we onze eigen strategieaanpak op papier gezet. Om strategie transparant en inspirerend te maken. Onze aanpak is stevig verankerd in vier denkstromen en fijngeslepen in honderden trajecten die we hebben begeleid. De goede verstaander herkent belangrijke inzichten uit strategisch management, design thinking, corporate governance en management control.

In 6 stappen naar een effectieve strategie
Om tot een robuuste en geaccepteerde strategie te komen, is een doordacht proces essentieel. Een proces waarmee de organisatie zelf op zoek gaat en tot fundamentele keuzes komt. Niet een proces dat volledig wordt uitbesteed aan één afdeling of consultants. De Strategy CUBE is een bewezen model om in 6 stappen strategie te ontwikkelen. De Strategy CUBE is gegrondvest in de theorie en uitvoerig getest in de praktijk. Jarenlang hebben we in de projecten met onze klanten gesleuteld aan de juiste formule.

De 6 stappen van de Strategy CUBE zijn:
- Ontwerpopdracht: Stel een team samen en bepaal de belangrijkste strategische uitdagingen en de strategische ruimte van de organisatie.
- Inside-out analyse: Identificeer de krachten en kwetsbaarheden van de organisatie.
- Outside-in analyse: Bepaal welke kansen en bedreigingen zich voordoen in de markt of de omgeving van de organisatie.
- Strategische opties. Brainstorm over strategische opties, oplossingen voor de strategische uitdagingen
- Strategische keuzes. Kies de strategische opties die onderscheidend en haalbaar zijn en passen binnen de strategische ruimte.
- Strategische planning. Vertaal de strategie in een concreet plan waarin staat welke acties, wanneer en door wie worden uitgevoerd.

Een toekomstbestendige strategie is cruciaal, zeker nu
Het hebben van een doordachte en toekomstbestendige strategie is cruciaal, zowel voor grote ‘corporates' als voor kleinere organisaties. Zeker nu, in deze bijzondere tijden. Een goede strategie speelt niet alleen in op de trends en onzekerheden in de externe omgeving van de organisatie, zij bouwt voort op haar unieke krachten. Een goede strategie geeft richting en is inhoudelijk goed uitgewerkt. Tegelijkertijd kan een goede strategie rekenen op draagvlak en enthousiasme van het team dat verantwoordelijk is voor de uitvoering.

Met de Strategy CUBE kunnen organisaties zélf een wendbare en toekomstbestendige strategie ontwikkelen. We hebben in honderden strategietrajecten geleerd dat analisten kunnen rekenen en consultants kunnen faciliteren, maar dat de unieke en moeilijk te kopiëren keuzes die de organisatie onderscheiden van de concurrentie, gemaakt worden door de organisatie zelf. Door te blijven leren, kunnen organisaties een adaptieve strategie ontwikkelen, die in het huidige tijdsgewricht noodzakelijk is. De Strategy CUBE helpt jou en jouw organisatie dit te doen.

Over Michiel de Vries

Michiel de Vries (1979) is een ervaren strateeg en organisatieadviseur. Hij is gespecialiseerd in strategiebepaling en scenarioplanning. Als partner bij Jester Strategy adviseert hij bedrijven en overheden op het vlak van strategieontwikkeling, organisatieontwerp en het versterken van intern toezicht. De Vries is geschoold als bedrijfskundige, controller en organisatieadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden