Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De kunst van het onmaakbare - 'Pleidooi voor dubbelzinnigheid, onvoorspelbaarheid en creatie'

De kunst van het onmaakbare is een ‘anders dan anders’ managementboek. Het is namelijk een combinatie van een roman én werkprincipes. Daarnaast heeft het boek een multidisciplinair wetenschappelijke benadering en ook de vormgeving is totaal anders dan u gewend bent. 

Jelte Krist | 5 oktober 2021 | 2-3 minuten leestijd

Het blijft opvallend: de hoge mate waarin wij leven vanuit het idee van maakbaarheid. Kijk eens naar alle titels op managementboek.nl en zie hoezeer wij denken en praten in termen van grip, quick fix en ‘succes is een keuze’. Het idee en de taal van het maakbare jaagt ons in een ratrace, gaat ten koste van ons lerend vermogen en maakt mensen en organisaties ziek.

Complex

De kunst van het onmaakbare laat zien waarom twee derde van de werkende bevolking symptomen heeft van burn-out, waarom veranderprogramma’s mislukken en 75% van het sociaalwetenschappelijk onderzoek niet algemeen toepasbaar is. Terwijl managementboeken en flitsende goeroes zich hier wel continu op baseren.

Tijdens het lezen van De kunst van het onmaakbare ontdekt u dat de werkelijkheid veel te complex is om te vangen in standaardmodellen. Mensen en werksituaties zijn niet makkelijk te plaatsen in bestaande managementhokjes. Dit boek ontmaskert standaardopleidingen, rechtlijnige loopbaanpaden en quick fix veranderprogramma’s.

Trukendoos

U volgt in De kunst van het onmaakbare het verhaal van Junior die bij organisatieadviesbureau Bureau X werkt. Hij bewondert de managementmodellen en laat zich meeslepen in de wereld van de corporate city. Junior volgt de procedures, stelt zijn doelstellingen SMART en kijkt op tegen zijn collega’s Senior en Diggelaar (Niet te verwarren met Ben Tiggelaar). Zo werkt hij doelgericht aan een glansrijke carrière. Zodra een crisis uitbreekt, wordt in de weekly standup de gangbare trukendoos van audits en bedrijfscans opengetrokken. Maar een duurzame oplossing komt er niet. Junior ontdekt dat vaste formats niet werken. En zijn geloof in maakbaarheid begint te wankelen.

Het verhaal van Junior is gebaseerd op het leven van de auteur, maar aan de orde van de dag bij heel veel bedrijven. Er is bewust gekozen voor deze vorm. Een roman zet aan tot fantaseren, helpt u om een eigen verhaal te maken en is een oefening in het verplaatsen in een ander.

Onderbouwing

De herkenbare situaties waarin Junior terechtkomt, worden afgewisseld met werkprincipes die gebaseerd zijn op de jarenlange ervaring van de auteur en op de wetenschap. Er worden verbindingen gelegd tussen onder andere het werk van socioloog Erving Goffman, bioloog Frans de Waal, evolutionair psycholoog Steven Colarelli en hoogleraar transformatiekunde Jan Rotmans. Dit geeft het boek een stevige multidisciplinair wetenschappelijke onderbouwing.

Verwacht dit keer geen boek met routekaart, stappenplan of snelle tips.

Maar wat kunt u dan wel met de principes?

Creatieve technieken

Verwacht veel vragen die u aan het denken zetten: Wanneer improviseert u en welke rol speelt improvisatie in uw organisatie? Hoe gaat u om met onvoorspelbaarheid en risico’s? Hoe divers én inclusief is uw organisatie? Hoe leert en reflecteert u in het dagelijkse werk?

Ook leert u hoe de principes kunnen worden toegepast in de praktijk door middel van dilemma-management, critical friendship en mentorschap en creatieve technieken als ‘Jiskefet-momenten’ en de oosterse bewegingsleer qigong.

Jelte C. Krist is organisatie- en veranderkundige. Vanuit zijn eigen bedrijf helpt hij bij organisatievraagstukken, loopbaanontwikkeling en teamleren. Daarnaast is hij lecturer organisatiekunde en HRM aan de Hogeschool Utrecht. Hij is de auteur van De kunst van het onmaakbare.

Over Jelte Krist
Jelte C. Krist is organisatie- en veranderkundige. Vanuit zijn eigen bedrijf helpt hij bij organisatievraagstukken, loopbaanontwikkeling en teamleren. Daarnaast is hij lecturer organisatiekunde en HRM aan de Hogeschool Utrecht.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden