Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

The Guide to the Ecosystem Economy - Sketchbook For Your Organization's Future

In maart 2020 was ik met Leaseplan in San Francisco, net voor de wereld stil kwam te staan door Covid-19.  We waren daar om samen te ontdekken hoe het bedrijf zich kon klaarstomen voor een wereld in verandering.

Rik Vera | 29 oktober 2021 | 3-4 minuten leestijd

De conclusie op het einde van die week was helder: we zitten tussen een stervend economisch model en een nieuwe economie die er nog niet is. Het is de impact van technologie op mens en maatschappij die bedrijven ertoe dwingt zich compleet anders te organiseren, maar het is ook technologie die dat mogelijk maakt. ‘We moeten een ecosysteem worden en onderdeel worden van ecosystemen’, zei de CEO Tex Gunning, ‘anders gaat het ons niet lukken.’

De nieuwe economie, zo concludeerde hij, was de ecosysteem economie en hij vroeg me hoe je daaraan begint en hoe je daar kunt raken.

‘We willen een ecosysteem worden’, was een uitspraak die ik steeds luider hoorde klinken. Ik hoorde het als gastdocent bij London Business School bij het werken met grote internationale bedrijven als Nestlé, Randstand, Friesland Campina, Generalli, Vodaphone,… en ik had al een aantal banken, verzekeraars en maakbedrijven geholpen om de eerste stappen te zetten onderweg naar een ecosysteem. Om hen daarbij te helpen, had ik in 2019  een model bedacht, dat telkens opnieuw bleek te werken voor bedrijven groot en klein in alle mogelijke industrieën, maar ook voor steden en zelfs overheden.

In de eerste week van maart 2020 In San Francisco  besloot ik een kort en handzaam boekje te maken rond dat ecosysteem model. Ik zou dat snel even doen, tijdens de lockdown. 

Toen ik echter begon te schrijven, groeide het boekje tot een stevig boek. Vanuit mijn thuis studio gaf ik gedurende al die maanden vele honderden online presentaties en workshops over ecosystemen. De online dialogen verrijkten mijn schrijfproces. Ik merkte dat het noodzakelijk was om te verklaren waarom de oude economische modellen ontoereikend zijn en waarom nieuwe nodig zijn om de uitdagingen van deze tijd aan te gaan. Ik voelde dat ik die uitdagingen moest benoemen. Ik voelde ook dat ik duidelijk moest maken waarom slimme ecosystemen nu pas mogelijk zijn.

Het boek groeide organisch tot een holistisch en sterk persoonlijk boek, waarin ik mijn zorgen deel, mijn dromen, mijn overtuigingen, mijn kennis en ervaringen. Zelfs de vele illustraties zijn van mezelf en komen uit de tientallen boekjes waarin ik maandenlang mijn denken in woorden en tekeningen heb vastgelegd

Het boek ademt de geest van de pandemie. Het is niet alleen een wake-up call, maar wil ook een gids zijn naar een wereld die meer welzijn creëert en de evenwichten weet te herstellen. Ik durf zonder aarzeling luidop te reflecteren, te denken, te aarzelen en zo neem ik de lezer mee in een boeiend verhaal.

Na het verhalende eerste deel van het boek, over het waarom van ecosystemen, heb ik in het tweede deel heel bewust de tijd genomen om het wat en hoe te schetsen. Ik beschrijf er uitgebreid en meer technisch de bouwstenen en de dynamieken van een ecosysteem. Ik beschrijf de spelregels van een ecosysteem en ik toon aan waarom een evenwichtig ecosysteem een dubbel vliegwiel heeft, waardoor het steeds beter kan worden met steeds minder energie.

Omdat dit een boek is met een missie eindig ik het door in alle transparantie de workshop te beschrijven die ik ondertussen vele tientallen keren heb mogen begeleiden en die bij bedrijven de start is geweest van de transformatie die ze nu volop doormaken.

Tijdens het 17 maanden durende schrijfproces dat duidelijk beïnvloed is door een van de meest ingrijpende gebeurtenissen in de recente menselijke geschiedenis, is een uniek en erg doorleefd managementboek ontstaan dat niet zomaar in een vakje te plaatsen is.

The Guide to the Ecosystem Economy is voor iedereen die niet wenst ten onder te gaan samen met de oude economische modellen, maar die het lef heeft om vol te gaan voor een betere economie en wil weten hoe dat te doen.

Over Rik Vera

Rik Vera heeft een opmerkelijke carrière doorlopen, van topmanager en bedrijfsleider in grote internationale productiebedrijven tot invloedrijke keynotespreker en inspirator. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in C-levelfuncties binnen sales, marketing en algemeen management.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden