Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Mensen worden robots, robots worden mensen

In 'Mensen worden robots, robots worden mensen' geeft futuroloog Mike van Rijswijk inzicht in de ontwikkelingen die de wereld zoals wij die kennen totaal zullen transformeren. In dit artikel vertelt hij over zijn boek.

Mike van Rijswijk | 10 februari 2022 | 3-4 minuten leestijd

Vanaf jonge leeftijd worden we getraind ons voor te bereiden op onze toekomst. Vaak is dan het eindstation een baan ver weg in de toekomst. In de weg daarnaartoe wordt ons gevraagd veel keuzes te maken, keuzes over en voor onze toekomst. En we weten bijna allemaal dat het soms onmogelijke keuzes zijn. Want niet iedereen weet op jonge leeftijd al precies hoe ze hun leven uiteindelijk willen gaan inrichten. Hoe kunnen we weten wat de toekomst gaat brengen en beter nog hoe kunnen wij ons nu al voorbereiden op die toekomst?

Met de verdere digitalisering van de samenleving hoor ik deze vragen vaak langs komen bij ondernemers, managers, collega’s, ouders en leerlingen. De hele samenleving moet door de snel veranderende digitalisering zich sneller dan ooit voorbereiden op een nieuwe toekomst. Of dit nu een toekomst is voor je bedrijf, voor je carrière of je persoonlijke ontwikkeling.

Om dit goed te doen, dien je te begrijpen hoe de verdere digitalisering van de samenleving eruit gaat zien en hoe dit werkt. Er zijn legio boeken te lezen over de betekenis van verschillende technologische ontwikkelingen. Termen als AI, deep learning, big data en blockchain worden daarin een voor een uitgelegd, vaak vanuit een technische invalshoek.

Kritische vragen

En dat is zeker niet fout. Voor de tech managers en andere collega’s, die werkzaam zijn binnen dit gebied, zijn al deze boeken en informatie zeer waardevol. Maar als je zelf niet dagelijks bezig bent met technologie is het wel lastig om je in te lezen en je zo voor te bereiden op een nieuwe toekomst. En daar wrijft het. Makers houden zich vooral bezig met de ontwikkeling van technieken, waardoor de wereld gaat veranderen. Maar de mensen die in die veranderende wereld leven en al die nieuwe technieken straks gaan gebruiken worden niet meegenomen op de impact van die techniek. Dus hoe kunnen mensen zich dan voorbereiden op die toekomst? Welke kritische vragen moeten zij misschien stellen en wat wil je wel en wat niet?

Dit is precies waarom dit boek er is. Het boek Mensen worden robots, robots worden mensen gaat over de verdere digitaliserende samenleving en is juist geschreven voor niet-technische mensen. Want hoe beter alle mensen weten hoe technologie werkt en waar dit naar toe gaat, hoe beter we ons samen kunnen voorbereiden op de toekomst.

tastbare voorbeelden

Om dit te bereiken neem ik je als lezer mee in de historie van de digitalisering en schets ik aan de hand van veel voorbeelden hoe de tech wereld zich in de laatste twee decennia heeft ontwikkeld. Hierin onderscheid ik vier belangrijke stromingen, die inzicht geven hoe bekende diensten en producten tot stand zijn gekomen en hoe tech bedrijven de wereld zien.

14 technologische ontwikkelingen

Er zijn in mijn ogen 14 technologische ontwikkelingen, die nodig zijn om echt te begrijpen wat er in de toekomst mogelijk is. Deze worden in één hoofdstuk uitgewerkt. En hoewel dit het meest technische hoofdstuk is van het boek, ga ik heel praktisch te werk met veel voorbeelden, waardoor ook de leek niet afhaakt. Juist hierdoor ontstaat er overzicht en begint de puzzel steeds meer in elkaar te vallen.

Het regendruppelprincipe

De volgende en laatste stap is het combineren van deze ontwikkelingen, waardoor een blik in de toekomst werpen ineens veel eenvoudiger wordt. De enorme snelheid, waarin technologie op dit moment ontwikkeld wordt, heeft namelijk te maken met verschillende stromen die bij elkaar komen en op elkaar inwerken. Al deze inzichten samen maken de toekomst begrijpelijker en dagen jou vervolgens uit na te denken wat jij met en in die toekomst vol technologie wilt.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden