Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Handboek Social Media Marketing - Editie 2023

Social media marketing is big business, maar kent ook de nodige hobbels. Multi-auteur en social addict Patrick Petersen presenteert met uitgever Van Duuren Media een herschreven boek over social media marketing. Het nieuwe social media landschap was voor de auteur de aanleiding om de inzichten op gebied van social media marketing eens volledig op te schudden. 

Patrick Petersen | 4 juli 2023 | 4-5 minuten leestijd

Het social media landschap is compleet op zijn kop gezet. De virale visuele verhalen van TikTok domineren bij een jonge groep die sociale media anders ziet en gebruikt dan de ooit eerste groep van gebruikers. Het onbeschaamd profileren van jezelf heeft plaatsgemaakt voor de vraag of jij als persoon of organisatie überhaupt wel langdurig kunt boeien. Een social media post die de eerste uren na plaatsing geen reactie, like of share oplevert, heeft het voor altijd lastig in de zoektocht naar verdiende aandacht.

Had die Facebook-post ooit duizenden views, tegenwoordig is – door de sterke werking van de algoritmen – honderd views al veel. Timing, gedurfde content en het aanvoelen van de doelgroep op de social media platformen vormen de eerste succesfactoren bij het willen bereiken van earned media (verdiende aandacht).

Zit u überhaupt wel in een social media community die een guneffect kent met intentie uw bijdragen te liken en/of doordelen?

Het sociale corona-effect

De corona-periode heeft een enorme impact gehad op het gebruik van sociale media. Organisaties als Mediawijsheid.nl spreken zelfs van een “ontwrichtend effect van ons digitaal mediagebruik”. Zo is het gebruik van sociale media via de smartphone enorm toegenomen, ook bij oudere gebruikers. De challenges en andere virale acties op TiKTok, Snapchat en Instagram hebben een enorme boost gekregen in die periode. Het gebruik van live-video, via bijvoorbeeld LinkedIn en Instagram, is enorm gegroeid. Er zijn nieuwe toepassingen ontstaan van mediagebruik. Ook was er spijtig veel nepnieuws dat op sociale media is verspreid en te veel aandacht heeft gekregen. Ook hebben wij in de corona-periode ervaren welke ondernemingen echt sociaal zijn.

Bovendien is meer – en welkom – overheidsbeleid bijgekomen met betrekking tot het maken en verspreiden van nepnieuws. Een site als www.isdatechtzo.nl helpt ook gebruikers op sociale media nepnieuws te herkennen. De Nederlandse overheid heeft aangegeven desinformatie en nepnieuws op sociale media daadwerkelijk aan te pakken en diverse EU richtlijnen volgen gestaag. AI en andere ontwikkelingen maken het ons lastig om nepnieuws te gaan herkennen. Er is snel meer beleid nodig.

Een sociale onderneming als vertrekpunt

Het handboek begint bij de kaders en voorwaarden, zoals die van een social business of sociale onderneming. Een sociale organisatiecultuur stuwt de sociale impact op de platformen.

Een social business toont haar maatschappelijke betrokkenheid op sociale media.

Menselijke conversaties, het delen en de geboden transparantie staan centraal in de groei naar een sociale onderneming. De transitie is geen trucje en middel voor de afdeling pr & communicatie, maar het vormt een focus op een organisatiecultuur waar elke dag aan gewerkt moet worden. Vooral als het slechter gaat met de organisatie (of persoon), zien we de conversaties verharden en de communicatie via de sociale media afnemen. Sociale media lijken – naast het ontstaan van sociale ondernemingen – ook de economie socialer te maken. Sociaal platform Deeleconomie.nl zegt over het begrip deeleconomie:

Een wijze van productie en distributie van goederen en middelen die het delen en collectief consumeren van onze overvloed mogelijk maakt. Van essentie voor een open, sociale economie waarin sociale ondernemingen aan betekenis winnen, zijn de eigenschappen die worden ontleend aan een deeleconomie.

Een sociale onderneming heeft te maken met een sociaal merk, het maatschappelijk verantwoord handelen, openheid, transparantie en het op snelheid met de klant, gebruiker, fan, volger of vriend willen communiceren of samenwerken.

AI gaat ons helpen om inzicht te geven in oprechte betekenisvolle connecties op sociale media. AI gaat ons ook helpen in het creatieve proces om relevante content te maken en aan te bieden. AI gaat ons helpen om bijna real-time en gevat te reageren op sociale media.

Tips?

Zet eens goed op een rijtje of u als organisatie en persoon nu eigenlijk wel oprecht sociaal bent. Ben je open en transparant? Heb je oprechte interesse? Staat de mens centraal, staat de relatie centraal of toch de winst?

Focus meer op impact, focus minder op puur bereik.

Let op dat de organische en betaalde social media marketing elkaar niet tegenspreken.

Social media content wordt meer en beter geïndexeerd in zoekmachines, focus ook op de social search.

Medewerkers vormen op sociale media een sociaal persoonsmerk; geef die medewerkers het vertrouwen en de ruimte dit merk uit te bouwen.

Werk aan een mate van likeability.

Zorg voor sociaal bewijs of wees eerlijk als dit bewijs er niet is.

Praktisch managementboek

Het herschreven nieuwe deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor social media te ontwikkelen.

Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne social media marketingmix met middelen als TikTok virals, stories, reels & shorts en LinkedIn communities. Naast de focus op de organisatietransitie naar een social business, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het crossmediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toets-systeem voor onderwijsinstellingen om de eigen kennis eenvoudig te toetsen.

Over Patrick Petersen

Markant spreker en docent Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden