Tientallen keren heb ik een zaal met ondernemers de vraag gesteld: ‘Hoe kom je aan superfijne klanten?’. Als ik dan suggereer: ‘Volgens mij via de superfijne klanten die je op dit moment al hebt’, wordt er bijna altijd instemmend geknikt. Spontaan reageert er dan altijd wel iemand met: ‘Via mond-op-mondreclame.’ Nou, zo close hoef je van mij nu ook weer niet te worden met je klanten. In mijn boek Superfijne klanten gebruik ik de gangbare benaming ‘mond-tot-mondreclame’.
Is mond-tot-mondreclame niet iets van vroeger?
Nu hoor ik je al denken: is dat niet achterhaald, mond-tot-mondreclame? Het is inderdaad alles behalve nieuw. Dit boek gaat daarom ook niet zozeer over wat mond-tot-mondreclame is, daar hebben we allemaal wel een beeld bij. Het gaat erom welke strategie nodig is en hoe je die heel praktisch uitvoert. Ondernemers denken nog te vaak dat mond-tot-mondreclame van het toeval afhangt en gratis is. Dat toeval kun je een handje helpen door gericht in zo’n strategie te investeren.
Mond-tot-mondreclame moet trouwens niet worden verward met reviews op internet. Het probleem met reviews is dat een deel niet objectief is, onbetrouwbaar of zelfs echt nep. Je weet alleen niet welk deel. Dat maakt dat potentiële klanten veel reviews op internet niet als een echt betrouwbare bron zien.
Mond-tot-mondreclame is niet de enige manier om klanten te vinden en te binden. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om te investeren in advertenties of gevonden worden op Google. Je koopt dan als het ware klanten, terwijl je die bij een strategie gericht op mond-tot-mondreclame moet verdienen. Dat vergt niet alleen meer geduld, het is ook lastiger om succesvol uit te voeren. Vaak is daar namelijk een verandering van houding en gedrag voor nodig – van de ondernemer zelf en zijn of haar team van medewerkers. Maar het is de moeite waard, want dat levert wel echt iets op: geen gewone klanten, maar superfijne!
Klanten voor wie het niet voelt als werken
Wat is eigenlijk zo fijn aan superfijne klanten? Het zijn klanten voor wie werken niet voelt als werken. Dat komt omdat ze waarderen wat je voor ze doet, ze zijn bereid de daarbij behorende prijs te betalen én het is fijn samenwerken. Kortom, klanten voor wie werken niet voelt als werken. En het fijne is, nieuwe klanten die zich bij je melden als gevolg van de aanbeveling van je huidige superfijne klanten, zijn vaak ook weer superfijne klanten.
Met een strategie van mond-tot-mondreclame laat je in feite jouw klant de marketing voor je doen. Ik heb geen wetenschappelijk bewijs voor mijn strategie, maar ik zie wel dat steeds meer ondernemers hiermee succesvol zijn. Het kost niks meer, het is een kwestie van je tijd en geld anders investeren. Ik durf te beweren dat als je het lef hebt te kiezen voor zo’n strategie, je voor hetzelfde geld meer superfijne klanten binnenkrijgt.
Weer een dun boekje
De kans dat je met de adviezen in een boek ook daadwerkelijk aan de slag gaat, is groter als de inhoud lekker wegleest, boeit en inspireert. De teksten zijn om die reden dan ook niet geschreven door ChatGPT, maar door mezelf, gewoon ouderwets met vulpen. En natuurlijk is Superfijne klanten ook dit keer weer een dun boekje, daar houden drukbezette ondernemers van: 25 korte verhalen, elk hoofdstuk afgesloten met een vraag, zodat je er toch praktisch mee aan de slag kunt gaan.
Laat zo’n vraag eens een dagje bezinken alvorens die te beantwoorden en aan het volgende hoofdstuk te beginnen. Maak daarna een plan, maar loop niet te hard van stapel. Begin klein en boek kleine succesjes, dat is de beste motivatie om de strategie vol te houden en stapsgewijs uit te breiden.
Over Jos Burgers
Jos Burgers is bestsellerauteur van managementboeken en spreker over onderwerpen als strategie, marketing, sales en klantgerichtheid.
Met meer dan honderd presentaties per jaar is hij een veelgevraagd spreker. Zes van zijn boeken zijn uitgeroepen tot het bestverkochte managementboek van een jaar.