Wat als managers in de publieke sector de vrijheid zouden hebben om zichzelf te zijn, zonder beperkingen door strikte procedures? Stel je voor dat ze hun team het vertrouwen geven en alleen organiseren wat nodig is, met duidelijke doelen en aandacht voor de belangen van de burgers. Wat als medewerkers zich weer gezien voelen en belangrijke verbeteringen van onderaf kunnen ontstaan?
Klem gezet
Echter, de realiteit is dat veel leidinggevenden in de publieke sector zich klem gezet voelen, bang om fouten te maken en de controle te verliezen. Ondanks hun inspanningen blijkt niets echt te werken, en ze raken nog meer bekneld. Onze ervaring laat zien dat 80% van de zaken goed gaat, maar die overige 20% veroorzaakt 80% van de problemen. Deze problemen ontstaan vaak door verschillende verwachtingen, belangen of beelden die niet worden uitgewisseld. Of als dit wel besproken wordt, dat velen niet openstaan voor andere invalshoeken. Waardoor de samenwerking onder druk komt te staan, en medewerkers en uiteindelijk ook burgers zich niet gehoord voelen.
Speelveld
Een andere oorzaak is dat bij mensen onder druk hun blik vernauwt waardoor zij het hele speelveld niet meer overzien. En dat de patronen, zoals behoefte aan controle, nog sterker gaan opspelen. Daardoor worden overhaaste beslissingen genomen en die beslissingen geven niet de verwachte resultaten. Ze komen niet alleen zelf in de klem, ook de organisatie en hun omgeving. Druk vanuit de omgeving - zoals een veeleisende minister of wethouder - is een andere belangrijke oorzaak.
Handvatten
Leidinggeven in de publieke sector is volgens ons een kunst. Ons boek biedt inzicht in de ‘klemmen’ die managers onder druk ervaren en geeft heldere inzichten en handvatten om hieruit te komen. En de beweging van controle naar vertrouwen te kunnen maken. Het boek daagt leidinggevenden uit om op meerdere niveaus te kijken en biedt een eenvoudig model om anders naar organisatievraagstukken te kijken.
Onderstromen
Organisatiekunst nodigt leidinggevenden uit om hun leiderschap bewuster op te pakken en te onderzoeken of er sprake is van leiderschapsproblemen in de organisatie. Want als iets niet klopt in de organisatie, is het altijd zinnig om na te gaan in hoeverre ergens iemand zijn persoonlijk belang boven het gemeenschappelijk belang stelt. En als dit onbesproken blijft en de persoon hier niet op aangesproken wordt, de onderstromen aan kracht winnen. Met als gevolg onveiligheid, wantrouwen en verminderde focus.
Het stimuleert ook om goed onderzoek te doen naar de diepere oorzaken van problemen door de dialoog aan te gaan met de omgeving. Kortom, het boek Organisatiekunst biedt inzichten en concrete handvatten om als leidinggevende om te gaan met complexe situaties en een organisatie te creëren waar je samen met je team voor kunt staan.
Over Robert de Muralt
Robert de Muralt is een ervaren bedrijfskundige en organisatieadviseur die zich richt op het versterken van leiders en het verbeteren van organisaties die vastgelopen zijn.
Over Marie-Louise Dechesne
Marie-Louise Dechesne is bedrijfskundige, ervaren coach en procesbegeleider gespecialiseerd in het begeleiden van individuen en management- en directieteams die zijn vastgelopen en/of een verlangen hebben om steviger te blijven staan in alle turbulentie en complexiteit.