Wat bedoelen jullie met de titel - Be useful?
Jeroen en ik waren bij het Inc 500-congres in Amerika en Jim Collins was daar keynote speaker. Hij vertelde hoe hij ondernemer was geworden. Hij had een gesprek daarover gehad met Peter Drucker, die zei: Als je wilt ondernemen, ‘be useful’. Wees nuttig en als je dat bent dan komen klanten en geld vanzelf.
Waarom moest dit boek er komen?
Twee redenen. De eerste is dat ondernemerschap mensen gelukkiger maakt. Niet alleen voor zichzelf, maar ook omdat ze daarmee verantwoordelijkheid nemen voor de samenleving. De tweede reden is: Nederland heeft ondernemerschap nodig. Wat wij proberen te bewerkstelligen met dit boek, is dat de Nederlanders inspiratie krijgen om te ondernemen.
Het gaat toch goed met het ondernemerschap in Nederland?
Nou, dat ben ik niet met je eens. Dat denkt men omdat er veel zzp-ers zijn. En mijn stelling is dat zzp-ers geen ondernemers zijn.
Leg uit.
Het verschil is dat een ondernemer niet als individu acteert. Nederland heeft groeiende ondernemingen nodig die door verschillende fasen gaan. En zzp-ers doen dat niet. Er worden in Nederland te weinig ideeën tot stand gebracht en er zijn nog veel minder bedrijven die doorgroeien naar middelgrote en grote ondernemingen. En die hebben wij nu wel nodig.
Kun je useful zijn als je geen ondernemer bent? Je kunt als professional in een organisatie toch hartstikke veel nut hebben?
Bedrijven moeten zorgen dat mensen ondernemend kunnen zijn binnen het grotere kader - dat ze het gevoel hebben dat ze verantwoordelijkheid kunnen nemen. Als ze dat doen, gaan al die mensen ook niet zzp-er worden. Dan blijven ze binnen de bedrijfsmuren, nemen hun verantwoordelijkheid en dan komt er een veel snellere en betere dynamiek tot stand.
Verantwoordelijkheid nemen is wat jullie betreft de essentie van ondernemerschap. Wil een ondernemer niet gewoon geld verdienen.
Kijk, ik heb nu 160 mensen voor me werken, dus ik heb die groeistappen allemaal gemaakt. Om dat te doen, moet je ook een beetje gek zijn. Dankzij mijn vrouw zijn we nog bij elkaar en onze kinderen zijn gelukkig, maar het vraagt enorm veel. Dat kan veel beter, vanuit een totale context. Met mensen die verantwoordelijkheid willen nemen en dat kunnen invullen. Dat is goed voor de work-life balans, je kunt veel sneller groeien en je mensen kunnen hún droom ook realiseren.
Dus die totale context waar je het over hebt is een nieuwe manier om aan het ondernemen te slaan?
Wat wij zeggen: ondernemen in verbinding maakt groter succes. Ik denk dat zzp-ers eerder handig zijn dan dat ze daadwerkelijk waarde creëren.
Zie je positieve signalen voor het ondernemerschap in Nederland?
Ik zie ze wel, maar ik zie ook hoe moeilijk bedrijven het hebben. Met de banken, met de overheid? Om te groeien, moet je enorm veel hordes overwinnen. En dat kun je alleen als je het met een groep mensen doet.
Over Pierre de Winter
Pierre de Winter is freelance journalist.