Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Een High Performance wat?

In het boekje Een High Performance Organisatie… wat is dat? worden de 35 kenmerken, samengevat in vijf HPO succesfactoren helder en duidelijk voor iedereen beschreven. Een preview op de vijf factoren.

Alex Meingast en Marco Schreurs | 23 februari 2015 | 3-4 minuten leestijd

Factor 1: Kwaliteit van Management

Een manager is integer, coacht medewerkers om betere resultaten te halen, laat zelf dagelijks zien hoe het beter kan, neemt snel besluiten die goed zijn voor de organisatie op de lange termijn en treedt eerlijk en daadkrachtig op tegen medewerkers die ondermaats presteren.

- Hoe effectief is het om dezelfde agendapunten opnieuw met elkaar te bespreken? Bepaal met elkaar dat een gemaakte afspraak een afspraak is!

- Welk voorbeeldgedrag laat jij zien wanneer het spannend wordt, bijvoorbeeld wanneer een deadline in zicht komt? Geef elkaar feedback wat goed en minder goed gedrag is.

Factor 2: Openheid & Actiegerichtheid

Managers en medewerkers gaan met elkaar in gesprek. Er wordt continu kennis en ervaring met elkaar gedeeld om de prestaties te verbeteren. Managers staan open voor verandering en inbreng van de medewerkers. Er mogen ook fouten gemaakt worden, alleen niet twee keer dezelfde fout!

- Bij de volgende vergadering brengt iedereen zijn/haar fout van de maand in! Niet om elkaar ‘af te straffen’ maar om er samen van te leren.

- Welk idee om te verbeteren of veranderen kun jij inbrengen?

Factor 3: Langetermijngerichtheid

Succes op de lange termijn gaat altijd voor kortetermijnwinst. Er is sprake van een veilige en stabiele werkomgeving. Niet alleen fysieke veiligheid, maar ook de veiligheid om zaken bespreekbaar te maken en collega’s aan te spreken. Mensen werken al lang bij de organisatie en er zijn voldoende mogelijkheden om door te groeien.

- Interview een (interne of externe) klant over zijn/haar ervaringen met jouw afdeling. Vraag wat de kracht van jouw afdeling is en wat nog beter kan. Bespreek dit vervolgens met je collega’s.

- Wat is jouw doel? Wat wil je bereiken? Deel dit met elkaar en vraag ondersteuning om je ambities te realiseren!

Factor 4: Continue Verbetering & Vernieuwing

Bij deze factor gaat het om voortdurend verbeteren en vernieuwen, ofwel innovatie. De organisatie probeert wat ze doet ook slimmer en beter te doen dan vergelijkbare organisaties. Dat kunnen de producten en diensten zijn, maar ook de werkprocessen binnen de organisatie. Dit geeft een enorme energie en dat is waarom je bij een HPO wilt werken of er klant van wilt zijn!

- Stel de vragen: ‘Waarom wil ik bij jou op de afdeling komen werken?’ en ‘Waarom willen mensen klant van ons zijn?’ Wat maakt jullie bijzonder?

- Deel jouw ideeën om producten of diensten te blijven verbeteren. Als je dit op een positieve manier doet dan wordt er zeker iets mee gedaan!

Factor 5: Kwaliteit van Medewerkers

Medewerkers willen geïnspireerd worden om betere resultaten te bereiken. Ze nemen de verantwoordelijkheid voor zowel de positieve als negatieve resultaten die ze behalen. Dit zijn medewerkers die verschillend zijn, maar allen net iets harder lopen om het beste uit zichzelf en de organisatie te halen.

- Wat gaat er binnen jouw branche de komende tijd veranderen? Bedenk met je collega’s hoe je hier op een positieve manier op in kunt spelen.

- Welke collega kun jij aanmoedigen of ondersteunen om tot betere prestaties te komen?

We gunnen het je om te werken in een inspirerende en succesvolle organisatie. Een high performance organisatie….wat is dat? Is een echt werkboekje. Hierin staan nog veel meer voorbeelden en tips van bekende en minder bekende mensen om je te helpen de prestaties te verbeteren.

Alex Meingast, partner HPO Center en Marco Schreurs, partner Direction Europe en HPO Center, auteurs van Een High Performance Organisatie… wat is dat?

Over Marco Schreurs

Marco Schreurs is medeoprichter en partner van Direction Europe, een trainings- en ontwikkelingsbureau op het gebied van leiderschap en besluitvorming. Daarnaast is hij actief als marketing & operational director binnen het Center for Organizational Performance, een organisatie die onderzoek doet naar en adviseert over high performance organisaties.

Over Alex Meingast
Alex Meingast (1960) is vanaf het begin betrokken bij het onderzoek naar de succesfactoren van High Performance Organisaties (HPO’s). In eerste instantie heeft hij met André de Waal onder de noemer Prestatie Management Analyse gedurende ruim drie jaar intensief samengewerkt. Nadat Alex medio 2004 eindverantwoordelijk directeur voor het gebied West-Nederland geworden was, volgde in de eerste jaren opnieuw een tweetal PMA-sessies, gevolgd door het HPO onderzoek in de periode 2006-2008. Alex gek op actie. Beweging binnen organisaties op gang brengen om ze daarmee op een hoger niveau te (helpen) brengen. Daarnaast een verwoed sporter (wielrennen en hardlopen), muziekliefhebber (o.a. Rolling Stones en Bruce Springsteen) en wanneer de tijd het toelaat, worden er diverse films of series bekeken. Favorieten hierbij: Once upon a time in the west, Kill Bill en Grizzly man.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden