Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Opinie

Geboekstaafd: De top 3 van Betteke van Ruler

Betteke van Ruler is emeritus hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement. Zij heeft een lange carrière achter de rug, eerst als communicatieprofessional, daarna als docent communicatie in het hbo en sinds 1996 als wetenschapper. Ze vertelt over haar 3 favoriete boeken.

Nienke van Oeveren | 2 april 2015 | 1-2 minuten leestijd

1 100% consistent

Ilse van Ravestein

‘Het is belachelijk dat dit boek geschreven moest worden. De kern van 100% consistent is namelijk dat organisaties moeten doen wat ze zeggen. Practice what you preach. Dit kleine boekje legt bloot dat dit niet altijd het geval is. De reden is dat er een kloof zit tussen de formele uitingen en de dagelijkse business en het gedrag van de medewerkers. Dat komt vooral omdat er onvoldoende afstemming is en dus niet overeenkomt wat een organisatie communiceert en hoe de mensen zich gedragen. En dat is ook voor een groot deel communicatie.’

2 Dit kan niet waar zijn

Joris Luyendijk

‘Mijn tweede boek gaat over de stijl van het huis. Ik lees het met één en al verbazing. Het is schókkend hoe weinig de bankiers reflecteren, ze vragen zich niet af hoe de buitenwereld over hun manier van werken denkt. En ik weet zeker dat dit ook geldt voor sectoren als de zorg, het onderwijs of wat dan ook. Overal zie je dit soort tunnelvisie. Voor Luyendijk was het trouwens moeilijk om mensen te spreken; veel wilden niet praten en anderen waren heel bang om herkend te worden. Ze waren bang voor de afdeling communicatie die alle communicatie wil regisseren. Het is echt een verbijsterend boek.’

3 Kop dicht, mond open

Mark Blok

‘Mark Blok beschrijft gelukkig de oplossing met zijn boek over Breaking corporate silence. "Hou op met monologen. Ga met elkaar in gesprek over de olifanten waar iedereen van weet maar niemand over praat", zegt hij. Hoe collega’s met elkaar praten, is doorgaans ook hoe ze met de buitenwereld praten. Er is geen scheiding tussen interne en externe communicatie. Na de enorme centralisatie van de afgelopen jaren verwacht ik trouwens nu weer decentralisatie. Per afdeling een communicatieprofessional. En dan wordt het tijd dat iedere medewerker zelf wordt afgerekend op zijn communicatie.’

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden