Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Wim Oolbekkink en Henk-Peter Dijkema

‘Een klik is belangrijk’

Ik ontmoet Henk-Peter Dijkema en Wim Oolbekkink. In hun boek Tussen brood en spelen, meer geluk in je werk gaan ze in op de vraag: doe je je werk om geld te verdienen of streef je naar plezier in je werk? Als partners bij Youmeus is het hun doelstelling om het potentieel van mensen in organisaties te ontwikkelen. Gedreven vertellen ze waar het bij werkgeluk om draait.

Inge Salomons | 13 mei 2015 | 3-4 minuten leestijd

Is er een balans nodig tussen brood en spelen?

In onze cultuur is veel aandacht voor tevredenheid, motivatie en bevlogenheid. Veel mensen zoeken de vervulling daarvan buiten zichzelf: mijn leidinggevenden of collega’s moeten mij motiveren, of mijn werkomgeving. In dit boek willen we laten zien dat er veel aspecten zijn waarin je zelf kunt zorgen voor plezier in je werk. Het past ook in deze tijd: werkgevers kunnen niet meer zo lang vooruit kijken. De trend is dat verantwoordelijkheden lager in organisaties terechtkomen. Er wordt meer verwacht van de regelkracht van individuele werknemers. Het past in die zin bij de beweging naar de participatiesamenleving. Werkgeluk is overigens niet statisch. In iedere baan zit een corveedeel, werk dat moet gebeuren. Gelukkig zijn in je werk betekent niet dat het allemaal alleen maar leuk is. Denk aan het verschil van geluk wat een ijsje je kan brengen en geluk als mindset. Ben je alleen uit op plezier zoals je dat ervaart als je een ijsje eet? Of gaat dat geluk dieper? Dat je weet dat je met de goede dingen bezig bent, die passen bij je kwaliteiten?

Wat maakt mensen gelukkig in hun werk?

Mensen willen graag dat hun werk betekenisvol is en onderdeel uitmaakt van iets groters. Ze willen relevant voor een ander zijn. Albert Schweitzer zei: geluk is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt. Een klik met collega’s is ook belangrijk.

Waar baseren jullie je aanpak op?

We werken samen met een Engelse partner, het iOpener Institute for People and Performance in Oxford. Dat instituut is opgericht door Jessica Pryce-Jones. Zij stelde zichzelf de vraag: als ik gelukkig ben in mijn werk, wat zijn dan de factoren die daarvoor zorgen? Wat kan ik er zelf aan doen?

Zij ontwikkelde een online vragenlijst die inmiddels wereldwijd wordt uitgezet en een enorme hoeveelheid data oplevert. Op basis daarvan kunnen we wetenschappelijk onderbouwde uitspraken over werkgeluk doen, werkgeluk meten en interventies aanbieden. Eén daarvan is onze ‘werkgelukshow’, waarin beleving centraal staat.

Hoe is het boek opgebouwd?

Ons boek is in de kern de vertaling van het boek ‘Happiness at Work, Maximizing Your Psychological Capital for Succes’ van Pryce-Jones in begrijpelijk Nederlands. We hebben het aangevuld met onze eigen ervaring van de afgelopen jaren en levendige anekdotes uit onze werk- of privépraktijk. Er staan oefeningen en tips in waardoor het erg afwisselend is en je direct praktisch aan de slag kunt. Je kunt de hoofdstukken ook los van elkaar lezen. Het boek is voor iedereen bruikbaar, of je nu manager, HR medewerker of werknemer bent. We hopen dat het boek lezers aanzet om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen werkgeluk, maar ook voor dat van een ander.

Wat betekent werkgeluk voor jullie zelf?

Wim: mijn persoonlijke drive om dit werk te doen is dat ik graag mensen verbind. Dat doe ik met plezier en ik zie voortdurend kansen. Ook ondernemerschap boeit mij. Iets opzetten wat er nog niet was motiveert mij enorm.

Henk-Peter: ik vind het mooi als ik er een bijdrage aan kan leveren dat mensen in beweging komen. Dat ze zelf stappen ondernemen, nieuwe dingen leren en het avontuur aangaan. Ik kan goed naar mensen luisteren en verbanden zien in wat ze vertellen. Zo help ik ze te ontdekken waar de bewegingsruimte zit voor ontwikkeling.

Wij versterken elkaar ook. Als we samen over iets nadenken gebeurt er iets waarvan we verrast zeggen: ik had het niet verzonnen, jij had het niet verzonnen, maar het ontstaat in de dynamiek van onze gesprekken.

Topervaringen beleven we als wij zien wat we losmaken bij mensen. Een directeur van een zorginstelling die geëmotioneerd is door de veerkracht die hij bij zijn mensen ziet in onze training. En gelooft dat hij met deze mensen, die het hart op de goede plek hebben, in moeilijke tijden kan doorgaan.

Inge Salomons is journalist en fotograaf (www.ingesalomonsfotografie.nl en www.gezinsverhaal.nl)

Over Justin van Lopik

Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Henk-Peter Dijkema, Wim Oolbekkink
Tussen brood en spelen

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden