Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Handboek Social Marketing & Business - Social Media, Social Selling en Social Business

Het Handboek Social Marketing & Business belooft de lezer een social media strategie te helpen ontwikkelen, inzicht te krijgen in de succesfactoren van social media marketing en geeft concreet richting aan een transitie naar een social business. Een preview.

Patrick Petersen | 16 augustus 2016 | 3-4 minuten leestijd

Social media marketing en... jouw social business. We lijken soms het nut niet meer in te zien van de interactieve, buzzing sociale media, nu er steeds meer berichten in de asociale media verschijnen over het afnemende bereik van sociale media.

We worstelen met sociale media en hebben marketingwise een haat-liefdeverhouding met deze mensgerichte media. Een terechte worsteling, want sociale media leggen op steeds hogere snelheid alles bloot. Daar zijn ook reputatiemarketing-trucjes niet tegen opgewassen.

Krab die gesloten organisatie open

De vingers zijn al lang op de marketingwonden gelegd. De bloederige vingers krabben gesloten organisatieculturen dagelijks open. We willen - als consument - geen marketingtrucjes meer zien, maar een sociale, oprechte en eerlijke organisatie ervaren die ons mensen echt wil helpen. 'Echt' definiëren we dan vaak als ‘authenticiteit.’ Authenticiteit is een technische term in de existentialistische filosofie en vormt de basis voor succesvol management. In deze filosofie wordt het 'bewuste zelf' gezien als iets wat een adequaat begrip moet vormen van het zijn in de materiële wereld. Het gaat dus om de omgang met externe krachten en invloeden die erg verschillend en anders zijn dan de persoon of organisatie zelf. Managers die mensen willen helpen - en zinspelen op dat guneffect dat voor verkoop zorgt - zijn zich bewust van deze externe factoren. En spelen daarop in. Het is het empathische vermogen waar ik in het nieuwe Handboek Social Marketing en Business over schrijf. Een empathisch vermogen… Oprechtheid, eerlijkheid, openheid... heb jij het in je?

Een Social business of 'No business'

Binnen een social business komt - na het daadwerkelijke helpen - die beoogde klantrelatie oprecht tot stand. Oprecht als in 'echt', langdurig, duurzaam en kordaat. Het ultieme guneffect is hiermee opnieuw gedefinieerd. Naast deze definitie, nog meer heldere definities die het totaal vernieuwde Handboek kleur geven.

De zogezegd moeilijk bereikbare millennials staan op, leven en slapen met sociale media. Zij zijn die generatie die een organisatie cq. merk negeren indien er weinig sprake is van oprechtheid. Want socials benaderen zaken uit hun nauwe community en zij hebben jouw business doorgrond op de 'social factor' . Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend. Zo eenvoudig, zo simpel. Twitteren is toch eenvoudig? Wat content regelmatig op een Facebook-pagina gooien, is net zo simpel. Die merkwaarde vertaal je toch gewoon door naar die nieuwe dialoogmiddelen?

De waarheid moet groeien

De waarheid is anders. Heel anders. Jouw sociale media 'frontoffice' valt of staat niet bij de zichtbaarheid van het arsenaal aan social media middelen. Zichtbaarheid in de sociale media is wel 'heel erg 2006'. Jouw frontoffice staat oprecht tegenover jouw relaties als de backoffice en de sociale waarden en normen in alle aansturende processen zijn gewaarborgd. Wil jij - of jouw organisatie - stappen gaan maken naar succesvolle social media marketing en de contouren van een social business? Dan is oprechte betrokkenheid en interesse key. Geen trucjes, geen doorzichtig gordijn over een geblokkeerde organisatie, maar openheid waar je als mens oprecht blij van wordt. Zo blij, dat mensen die minpunten van jou(w organisatie) vergeten en enthousiast de relatie laten groeien. Een relatie waarna het daadwerkelijke klantengagement moet groeien.

Voordat je het Handboek Social Marketing & Business gaat lezen, zou je jezelf deze vraag moeten stellen:

‘Is het leuk om met mij zaken te doen?’

Online strateeg en marketeer Patrick Petersen is internetondernemer, docent, consultant, spreker en door Onderzoeksbureau Meltwater verkozen tot top 10 Digital Marketing influencer van Nederland. Naast het Handboek Social Marketing en Business schreef hij verschillende marketingboeken.

Over Patrick Petersen

Markant spreker en docent Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden