Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Integere types doen niet aan marketing

Vind je marketing vooral iets voor de snelle jongens en meisjes die gemakkelijk geld willen verdienen? Dan is klantwervend bloggen echt iets voor jou. Kiki Verbeek schreef er een boek over: Integere types doen niet aan marketing. Een preview.

Kiki Verbeek | 13 september 2016 | 4-6 minuten leestijd

Al jaren zeg ik het en ik zeg het nog steeds (en ik doe het zelf ook): bloggen is dé ideale vorm van acquisitie voor trainers, coaches en adviseurs. Juist zij gaan en staan voor inhoud, zij werken met mensen én met hart voor hun vak. Bloggen sluit feilloos aan bij deze drijfveren. Hieronder op een rij 10 goede redenen om zakelijk te bloggen. Niet vergeten én DOEN!

Reden 1: Je bent zichtbaar als expert
Een expert is iemand die veel doet in een specifiek vakgebied en daarover ook van alles te zeggen heeft. Als je opschrijft wat je uit ervaringskennis weet, dan maak je goud. Schrijvend ontwikkel je je expertise. En wat geschreven staat, kunnen anderen lezen.

Reden 2: Je bent in contact met je netwerk
Bloggen is iets van je laten horen. Niet zomaar iets: je deelt inhoud. Dat kan kennis zijn, een ervaring, een overpeinzing. Elke keer dat jij iemand iets laat horen, denkt die persoon na over zijn werk, en hij denkt weer even aan jou. Zo blijf je op een natuurlijke en niet-opdringerige manier aanwezig in de hoofden van de mensen in je netwerk.

Reden 3: Je laat zien welke inhoud je in huis hebt
Zeg niet dat je goed bent, maar laat zien dat je goed bent. Show, don’t tell. Weinig is geloofwaardiger dan dat. In een blog laat je zien welke inhoud je in huis hebt, niet door te schreeuwen en ook niet door te smijten met aanbevelingen of aanbiedingen. Nee, dat is niet nodig. Je vertelt gewoon rustig over wat je denkt en doet.

Reden 4: Je bent van waarde voor je netwerk
Jij hebt kennis en ervaring waarmee je een ander kunt helpen. Die kennis en ervaring ga je weggeven. Wees niet bang klanten te verliezen omdat ze hiermee al voldoende geholpen zouden zijn. Je kunt niet te veel weggeven. Hoe meer je gratis weggeeft, hoe meer klanten je trekt, hoe meer je verdient.

Reden 5: Je ordent je eigen vakkennis Schrijven is een manier om te ordenen wat in je hoofd zit. Schrijven dwingt je tot precisie, het dwingt je keuzes te maken. Elk schrijven is het ordenen van het denken. Schrijven is een manier om al doende wijzer te worden. Tegelijk giet je je gedachten in een vorm die je met anderen kunt delen: teksten. Dit mes snijdt aan twee kanten.

Reden 6: Je bouwt aan een archief van eigen artikelen Wie schrijft, die blijft. Het is een bekende uitdrukking die verwijst naar de kracht van het geschreven woord. Met denken en praten kom je een eind, met schrijven kom je verder. Bouwen aan een archief van eigen artikelen over je vak is bouwen aan jezelf als professional. Je woorden gaan letterlijk ruimte innemen, en jijzelf ook.

Reden 7: Je toont betrokkenheid bij je vak Regelmatig een blog publiceren over je vak houdt je betrokken. Je ontwikkelt de gewoonte om zelfbewust en kritisch naar je dagelijkse praktijk te kijken en je vormt standpunten over wat je ziet. Je bevindt je midden in de inhoud, precies die inhoud waar je hart ligt. Dat voelt niet alleen betrokken, dat ziet er ook betrokken uit. Aantrekkelijk.

Reden 8: Je bouwt expertstatus op
Door je kennis, ervaring en inzicht met anderen te delen voeg je waarde toe aan je netwerk. Anderen worden daar beter van, en jij ook. Blog voor blog bouw je expertstatus op, simpelweg door regelmatig iets van je te laten horen. Je bent geloofwaardig, transparant. Mensen hebben graag vertrouwen in experts.

Reden 9: Je verdiept jezelf als professional
Schrijvend verdiep je je denken over je vak. Als je schrijft, merk je onmiddellijk wat je nog niet begrijpt, wat nog niet helder is of wat je nog niet weet. Schrijven zet je ertoe aan extra denkstappen te zetten en moeite te doen een kwestie te doorgronden. Zo stoot je door naar een andere laag in jezelf als professional.

Reden 10: Klanten komen vanzelf naar je toe
Bloggen geeft je een natuurlijke aantrekkingskracht. Je bent jezelf, je doet wat je het liefste doet en je schrijft daar af en toe iets over wat je met anderen deelt. Dit is zo aangenaam en overtuigend in z’n eenvoud dat klanten vanzelf naar jou toekomen met hun vraag, en jij niet achter hen aan hoeft te lopen.

Dit zijn 10 goede redenen om te bloggen. Wat weerhoudt je?

Het boek Integere types doen niet aan marketing is mijn oproep aan trainers, coaches, adviseurs: laat je niet afschrikken of imponeren door schreeuwerige marketing. En erger je er ook niet aan. Je hoeft niet te schreeuwen als je dat niet wilt. Zorg ervoor dat je jezelf zichtbaar maakt, op een manier die past bij wie jij bent en wat je doet.

Verspreid de liefde voor je vak. Start een blog.

Kiki Verbeek is neerlandicus, filosoof en theatermaker. Met haar succesvolle bedrijf en weblog GLASHELDERVERHAAL brengt ze trainers, coaches, adviseurs tot concrete profielteksten van hoge kwaliteit. Voor professionele dienstverleners die willen doen wat bij ze past en dat glashelder over het voetlicht willen brengen. Ze schreef verschillende boeken, en Integere types doen niet aan marketing is haar nieuwste boek.

Over Kiki Verbeek

Kiki Verbeek is neerlandicus, filosoof en theatermaker. Vanuit haar onderneming en weblog Glashelder Verhaal begeleidt ze ervaren coaches en consultants bij het neerzetten van hun professionele identiteit.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden