1 Sociocratie
Gerard Endenburg
‘Hoe je besluiten in organisaties gelijkwaardig kunt maken, beschrijft Gerard Endenburg. Door een lezing leerde ik zijn gedachtengoed kennen en hier ben ik vijf jaar intensief mee bezig geweest. Met sociocratie zorg je dat alle partijen deelnemen aan de besluitvorming. Als organisatieadviseur werkte ik bijvoorbeeld op een school; alle teamleden konden meedenken. Toen zag ik: een kleine groep wil overal iets over zeggen, maar anderen vonden het prima wanneer iemand anders de besluiten neemt. Indirect heeft dit boek me versterkt in mijn eigen ondernemerschap.’
Christopher Locke, Rick Levine, Doc Searls and David Weinberger
‘Voor de sociale media bestonden – in 1999 – verscheen The Cluetrain Manifesto over de veranderingen van organisaties door internet. Organisaties gaan zich openstellen voor feedback, ze willen echtheid, schrijven de auteurs, en de hyperlink zal de hiërarchie vervangen. De hiërarchie is nog niet verdwenen, maar je ziet wel dat informatie-uitwisseling culturen en hiërarchie ondermijnt.’
C.J. Hayden
‘Toen ik zelfstandig werd, wist ik niet hoe ik klanten kon vinden. Samen met een collega-ondernemer ging ik Get Clients Now lezen en de cursus volgen. Hayden leert honderden manieren om klanten te vinden en te focussen op degene die voor jou werken. Ze leert je dat als je klanten wilt krijgen, je eerst moet geven, een Bijbels idee eigenlijk. Het is trouwens geen toeval dat er twee Amerikaanse titel in deze lijst staan; alle goede marketingideeën komen uit Amerika. Ze hebben daar goede ondernemers en goede coaches en vinden succes belangrijk – als ondernemer moet je succesvol willen zijn.’
Laura Babeliowski is de auteur van Het geheim van 100.000 euro per jaar.