Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De Tesla-revolutie

De Tesla-revolutie behandelt de enorme energietransitie van fossiele (olie/gas/steenkool) naar alternatieve energiebronnen, zoals zonne- en windenergie. Een preview.

Willem Middelkoop & Rembrandt Koppelaar | 27 maart 2017 | 3-4 minuten leestijd

De omwenteling gaat de komende decennia de wereld op veel fronten veranderen. Denk daarbij aan de vele Tesla’s en hybride-auto’s die nu al overal te zien zijn en vooral bij veel ondernemers nu al populair zijn, dankzij de vele fiscale voordelen.

Maar binnenkort worden elektrische auto’s zo goedkoop dat ze ook zonder deze subsidies aantrekkelijk zullen zijn. Dat komt vooral omdat de dure accupakketten, nu goed voor 50% van de kosten, sterk in prijs dalen. Daarnaast zullen steeds meer mensen zonne-energie gaan gebruiken, door direct energie op te wekken dmv de steeds goedkopere zonnepanelen.

De hoofdmotor van deze revolutie is de enorme verbetering van de lithium-accu’s, die zeven keer goedkoper zijn geworden in de laatste tien jaar met daarbij een veel betere performance. De accukosten zijn ook afgelopen jaar weer met 20% gedaald. De bijmotor is een snelle kostendaling van zonne- en windenergie . Grootschalige wind- en zonparken leveren nu voor minder dan 8 eurocent per kWh elektriciteit, veel lager dan de consumentenprijs van 22 cent per kWh, en dichtbij de prijs voor grootverbruikers. De grootste groei in elektriciteitsproductie komt nu al uit alternatieve energiebronnen als zon, wind, en waterkracht.

De verwachting van het Internationaal Energie Agentschap is dat rond 2030 wereldwijd een kwart van alle verkochte auto’s elektrisch is. Opgestookt door Tesla investeert iedere autofabrikant nu miljarden om voor 2020 meerdere elektrische automodellen in de middenklasse op de markt te brengen. Opel en Tesla zelf zijn dit jaar al zover en lanceren in Nederland de Ampera-E en Model 3, die beide 300+ kilometer op één laadbeurt kunnen rijden, met een aankoopbedrag van €35.000. Nissan, Renault, Volvo, Hyundai, Ford, General Motors, Honda, Toyota en Volkswagen, geven ook miljarden uit aan deze elektrische autorace.

Goedkopere accu’s betekent ook dat de elektrificiëring van bussen rap zal verlopen, en zelfs trucks en zware voertuigen worden voor kortere afstanden elektrisch. Daar lopen we in Nederland en Europa nu nog mee achter in vergelijking met China, waar al een derde van alle bussen volledig elektrisch. De ‘Chinese Tesla’ Build Your Dreams (BYD) leverde vorig jaar 35 elektrische bussen aan Schiphol, en ze bouwt en verkoopt ook elektrische trucks, onder meer in de Verenigde Staten.

De Tesla-revolutie is inderdaad nu al een feit. Als je kijkt naar de opkomende middenklasse – van 1 miljard naar 3 miljard mensen – is het niet moeilijk te voorspellen dat de behoefte aan energie (en grondstofffen) zal blijven groeien – net als in de afgelopen 200 jaar.

Of Tesla zich als autonome onderneming kan blijven handhaven is onzeker, maar de mede door haar in gang gezette revolutie kan niet meer mislukken. We kunnen alleen maar hopen dat deze energietransitie voltooid is voordat we olie als belangrijkste energiebron kwijtraken. Waarschijnlijk al ruim voor 2030 zal het meer energie kosten om een vat olie te produceren dan ditzelfde vat opbrengt. Dat zal een grote schok teweegbrengen. Op dat moment verliest olie zijn overheersende positie binnen onze samenleving en betreden we een heel nieuw tijdperk.

Willem Middelkoop (1962) is ondernemer en journalist en werd bekend als marktcommentator voor RTL Z en vaste medewerker van De Wereld Draait Door. Hij is de oprichter van de webshop Amsterdamgold.com en het Gold&Discovery Fund. Van Middelkoops Als de dollar valt zijn bijna 50.000 exemplaren verkocht. Hij is de auteur van De Tesla-revolutie.

Over Willem Middelkoop
Willem Middelkoop is bekend als journalist en beurscommentator van RTL Z. Daarvoor werkte hij lange tijd voor Het Parool en Reuters. Hij is uitgever van de Middelkoop Discovery Alert en adviseur van het Gold&Discovery Fund. Van zijn eerste boek 'Als de dollar valt' werden binnen één jaar 25.000 exemplaren verkocht.
Over Rembrandt Koppelaar
Rembrandt Koppelaar (1985) is a senior researcher at the Swiss Institute for Integrated Economic Research (IIER), where he heads a research team working on the mapping of material and energy flows in economies. In addition he holds a part-time doctoral research position at Imperial College London on investment decisions in electricity market models.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden