Marketing lijkt geleidelijk over te gaan in een nieuw werk- en denkgebied dat vooral de klantbeleving centraal stelt. Het is niet even simpel de mix van marketing en tech(nologie) die de nieuwe klant even geruststelt. De nieuwe generatie eist veel meer dan zomaar een product of dienst met een 'gemiddelde' productbeleving. De virtualisatie van producten heeft inmiddels ook de klantreis en vooral de klantbeleving bereikt. Dat 'mobile' vooral 'first' is, weten we al een tijdje. Dat de klantbeleving verder moet gaan dan een appje of mobiele sites, lijkt nog voor veel professionals een onbekend gebied.
De experience van de moderne beleving
De klantbeleving verandert onder invloed van het massale gebruik van mobiele toepassingen. Die verandering is groot, maar gaat voor veel organisaties 'te snel'. De inzet van mobiele kanalen, om de klantreis te verbeteren, is een vak apart geworden en het inzicht in de cross channel customer journey - en nieuwe belevingstechnieken - brengen ons tot een mixed reality. Digital natives verlangen meer dan zomaar een klantervaring; zij verlangen de ultieme mobile customer experience die een nieuwe realiteit van beleven benadert. Hoe Augmented en Virtual Reality de klantbeleving veranderen?
De mixed reality
De mix van echt en virtuele beleving groeit als kool. Het brengt niet alleen gemak en een wederom een verlaging van kosten, maar brengt vooral de customer experience tot op eenzame hoogte. Die virtuele autorit, het versterken van de beleving van de verouderde achtbaan in zomaar een pretpark en virtuele beestjes vangen op een echte locatie bij jou in de buurt. Het zijn voorbeelden van een mixed reality die niet meer zal verdwijnen. Waar het lastiger wordt jouw product te onderscheiden, zit de meerwaarde(n) vooral in in de bovenbouw van jouw product.
De path to experience
Het is een niet tastbare laag die jouw producteigenschappen opfleuren, verbeteren, oppoetsen en een extra dimensie geven. Het met de mobiel door jouw vakantiebestemming lopen overtuigt simpelweg meer dan die standaard foto's op de site. De nieuwe klant eist een bijna benadering van de werkelijkheid in de beginfase van de customer journey. Awareness en Consideration verschuiven naar een nieuwe werkelijkheid die los van tijd en plaats overtuigend tot ons genomen kunnen worden. Een lijstje met wat productspecs en wat 'verdachte' reviews, zijn in de toekomst nauwelijks overtuigend. De mixed reality van Augmented en Virtual Reality wordt de derde dimensie in klantovertuiging en slaat een groot gat de fase van oriëntatie. De mixed reality is het path to experience en het ultieme voorspel dat elke beleving naar grote hoogte brengt.
Een leerzaam en uniek boek
Het unieke Mobile Customer Experience & Mixed Reality is gebaseerd op onderzoek dat de auteur Patrick Petersen (@Onlinemarketeer) deed aan de London School of Business & Finance. Het crossmediale boek, met voorwoord van drs. Hans Molenaar, kent een begeleidende website en veel visuele bijlagen die ook het boek zélf tot een crossmediale beleving maken. De onderzoeken hebben geleid tot uniek, bruikbaar en succesvol inzicht waarbij de oldschool mobile marketing wordt gemixt met de opkomst van de hernieuwde mobile customer experience waarbij de zogenoemde mixed reality een grote rol gaat spelen. Leer Augmented reality en Virtual reality inzetten in de nieuwe path to experience die tot betere customer experience en mobile marketingresultaten leiden. Het inspirerende boek kent medewerking van diverse experts en biedt (Nederlandse) cases, onderzoeken, voorbeelden en inzichten uit de praktijk.
Senior online strateeg, auteur, web tv-host en @Onlinemarketeer Patrick Petersen RDM MA MSc is vooral internetondernemer, docent, consultant en internationaal spreker. Naast het Customer Mobile Experience & Mixed Reality boek, schreef hij ook het Handboek Conversie & Customer Journey, Handboek Engaging content en meer marketing-tech boeken. Meer info op zijn Onlinemarketeer.TV
Over Patrick Petersen
Markant spreker en docent Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur.