Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Kjeld Aij - Nemen jouw mensen mentaal ontslag?

We denken vaak dat weerstand te maken heeft met mensen die een bepaalde verandering niet willen, maar het gaat veel meer over de weg ernaartoe.

Kjeld Aij | 22 september 2017 | 1-2 minuten leestijd

Zelf heb ik tijdens onderzoek ontdekt dat medewerkers een verandering sneller accepteren als zij de bewandelde procedure als rechtvaardig ervaren.

Deze ‘procedurele rechtvaardigheid’ geldt zelfs als het resultaat van de verandering negatief is! Mensen willen bijvoorbeeld best met een nieuw, minder handig computersysteem werken, als er van tevoren veel over gecommuniceerd is en als ze betrokken zijn geweest bij de besluitvorming.

Zelf heb ik dit als leidinggevende regelmatig ervaren bij het doorvoeren van de lean managementfilosofie in mijn eigen organisatie. Maar het speelt natuurlijk ook als je je medewerkers wilt meekrijgen in een fusieproces, als er een reorganisatie op stapel staat of als iedereen nieuwe procedures of regels moet gaan volgen. Geef je mensen in zo’n geval altijd het gevoel dat je hun gevoelens, bezwaren en visie serieus neemt. Doe je dat niet, dan zullen ze je veel minder vertrouwen.

Ik zie regelmatig dat medewerkers hierdoor 'uitchecken'. Je ziet dat fysiek gebeuren, ze nemen als het ware mentaal ontslag. Ze krijgen dan een houding van: 'zie je wel, het wordt hier nooit wat, ze luisteren toch niet, wij doen er niet toe'. Dit kun je dus voorkomen, door heel simpel oprecht geïnteresseerd te zijn in de mening van de ander en door erop te letten dat je je teamleden altijd op de hoogte houdt.

Door dr. Kjeld Aij, directeur van de divisie Acute Zorg bij VU medisch centrum en gepromoveerd op de rol van leiderschapsgedrag bij een succesvolle en duurzame toepassing van lean principes in ziekenhuizen. Als auteur van het boek Wie vraagt wordt beter! treedt Kjeld graag op als spreker en workshopleider.

Over Kjeld Aij

dr. Kjeld Harald Aij, MBA is zowel verpleegkundige als bedrijfskundige en heeft ruim twintig jaar ervaring in de gezondheidszorg. Sinds 2020 bekleedt hij een directiefunctie bij Erasmus MC. Verder verzorgt hij trainingen over leiderschap, verandermanagement en lean denken en werken. Onlangs verscheen zijn boek Ter observatie - Grip op de zorg in 44 praktijkverhalen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden